Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2370270_0001.png
Samråd i ERU den 8. april 2021
Spørgsmål Y og Z stillet
efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V)
[DET TALTE ORD GÆLDER]
Samrådsspørgsmål Y
Hvad kan ministeren oplyse om den såkaldte Roskilde Bank-
sag, herunder om den afsagte Østre Landsretsdom, anken til Hø-
jesteret og tidspunktet for den forventede dom i Højesteret.
8. april 2021
Samrådsspørgsmål Z
Ministeren bedes redegøre for ministerens holdning til, at 6 per-
soner i Roskilde Bank-sagen - der alle blev frifundet af landsret-
ten - på grund af anken til Højesteret fortsat på 12. år har et mil-
lion-søgsmål fra staten (statens selskab, Finansiel Stabilitet)
hængende over sig, og hvad staten (Finansiel Stabilitet) indtil
nu i alt har betalt i advokatomkostninger på denne sag.
[Indledning]
Tak til Preben Bang Henriksen for at indbyde til at give
en status på Roskilde Bank-sagen. Man kunne jo håbe, at
det var sidste gang, der var behov for at give en status, så
vi kunne komme til ende i denne her sag. Men nu vil jeg
prøve at gøre det efter, hvad jeg har forstået, er ønsket om
statussens indhold.
Roskilde Bank-sagen er én af de ansvarssager, som opstod
i kølvandet på finanskrisen.
Roskilde Bank var omkring årtusindskiftet en bank med
en vækststrategi baseret på lån til ejendomsinvesteringer.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om talepair fra samrådet den 8. april 2021 om Roskilde Bank, til erhvervsministeren
2/14
Krakket i Roskilde Bank i 2008 kom blandt andet som en
konsekvens af, at banken havde givet store og meget risi-
kable lån til en kreds af spekulanter, der i sidste ende ikke
kunne betale tilbage. Banken havde gjort omfattende brug
af såkaldt presserende bevillinger og lavede udlån til ban-
kens store kunders køb af Roskilde Bank-aktier uden for-
udgående kreditvurdering. Dertil kom, at banken i væ-
sentlig grad havde været eksponeret mod den konjunktur-
følsomme ejendomsbranche.
Roskilde Banks ageren endte med, at tusindvis af aktio-
nærer mistede hele eller en del af deres opsparing ved
bank-krakket i 2008.
Som jeg ser det, så er kernen i spørgsmålene, som vi skal
omkring her på samrådet i dag, hvor langt vi skal gå, for
at placere et ansvar hos de bankledelser, der ser stort på
den samfundskontrakt, der er og skal være, og deres an-
svar over for bankens kunder.
Det er væsentligt for vores samfund, at banker drives for-
svarligt, fordi de har en helt særlig og central rolle. De
passer på vores opsparing, de formidler lån og stiller ga-
rantier til vores virksomheder og borgere. Det er banker-
nes ledelser
det vil sige bestyrelsen og direktionen
som
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om talepair fra samrådet den 8. april 2021 om Roskilde Bank, til erhvervsministeren
3/14
har ansvaret for at sikre en forsvarlig og lovlig drift.
Hvis en ledelse har handlet ansvarspådragende, skal det
afdækkes, og sagerne skal prøves ved domstolene.
Alt andet tror jeg ville krænke helt almindelige danskeres
retsfølelse og have en negativ effekt på befolkningens til-
lid til den finansielle sektor i øvrigt.
Jeg vil derfor understrege
som jeg også bemærkede på
det samråd, vi havde den 28. februar sidste år, som hand-
lede om Ebh Bank-sagen
at jeg ser det som helt afgø-
rende, at det undersøges, om de tidligere ledelser i kollap-
sede banker kan drages til ansvar for de tab, som sammen-
bruddene har medført.
Viser en advokatundersøgelse, at der er handlet ansvars-
pådragende, og at det vurderes muligt at vinde en retssag
om pålæggelse af ansvaret, så bør sagen efter min mening
også prøves ved domstolene.
Men det er altså en juridisk vurdering.
Jeg vil samtidig understrege, at jeg er klar over, at det kan
selvfølgelig være en stor belastning at være sagsøgt i sa-
ger som dem her. Og der skal naturligvis ikke rejses sager,
hvor der ikke også er grundlag for det.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om talepair fra samrådet den 8. april 2021 om Roskilde Bank, til erhvervsministeren
4/14
Finansiel Stabilitet har rejst en række sager i kølvandet på
finanskrisen, som var begrundet i klare formodninger om
ansvarspådragende adfærd. Det er selvfølgelig som altid i
sidste ende domstolene, der i de konkrete sager foretager
en bevisbedømmelse af forholdene i sagen. Derfor er der
altid risiko for, at domstolene ikke bedømmer en sag på
samme måde som fx Finansiel Stabilitet eller andre sag-
søgere.
Det leder mig så hen til at besvare de stillede spørgsmål.
[Spørgsmål Y]
Østre Landsrets dom i Roskilde Bank-sagen og Finansiel Stabi-
litets anke af dele af dommen
I spørgsmål Y der bliver jeg bedt om at oplyse, om Østre
Landsrets dom i den såkaldte Roskilde Bank-sag, anken
til Højesteret og tidspunktet for den forventede dom i Hø-
jesteret.
Østre Landsret afsagde dom i Roskilde Bank-sagen den 7.
november 2017. Ved dommen ifaldt ledelsen og den eks-
terne revision ikke erstatningsansvar.
En måned efter domsafsigelsen, nemlig den 7. december
2017, blev der afholdt samråd her i udvalget, hvor der blev
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om talepair fra samrådet den 8. april 2021 om Roskilde Bank, til erhvervsministeren
5/14
spurgt til Finansiel Stabilitets forberedelse, tilrettelæg-
gelse og førelse af erstatningsansvarssager mod tidligere
ledelsesmedlemmer i krakkede banker.
På det samråd blev det blandt andet oplyst, at bestyrelsen
i den ny Roskilde Bank i sin tid havde besluttet at gen-
nemføre en ekstern advokatundersøgelse. I advokatunder-
søgelsen var det vurderingen, at den tidligere ledelse
havde handlet ansvarspådragende og kunne holdes til an-
svar for bankens tab.
I februar 2010 blev der indleveret stævning mod den tid-
ligere ledelse og revision med påstand om, at de sagsøgte
i fællesskab skulle betale 1 mia. kr. i erstatning.
Det var, og det er, en meget kompleks og omfangsrig sag.
Landsretten fandt, at der havde foreligget kritisable for-
hold i forbindelse med driften af Roskilde Bank. Det dre-
jede sig særligt om bankens omfattende brug af såkaldt
presserende bevillinger, og at banken i væsentlig grad
havde været eksponeret mod den konjunkturfølsomme
ejendomsbranche.
Disse forhold gav dog ikke landsretten grundlag for at
fastslå, at ledelsen generelt havde drevet banken uforsvar-
ligt i en sådan grad, at det var ansvarspådragende i forhold
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om talepair fra samrådet den 8. april 2021 om Roskilde Bank, til erhvervsministeren
6/14
til bankens samlede nedbrud.
Til gengæld fandt landsretten, at det som udgangspunkt
var uforsvarligt, at der ikke blev foretaget en umiddelbar
forudgående kreditvurdering i forbindelse med udlån til
bankens store kunders køb af aktier i Roskilde Bank.
Landsretten frifandt imidlertid alligevel direktion og be-
styrelse for erstatningsansvar, fordi der ikke var ført til-
strækkeligt bevis for, at nogle konkrete aktielån i sig selv
var uansvarlige.
Landsretten fandt også, at det i et andet konkret forhold
var uforsvarligt at bevilge en kunde en stor investerings-
kredit. Landsretten frifandt dog direktionen og bestyrel-
sen, fordi der var usikkerhed om størrelsen af tabet på kre-
ditten, og fordi der ikke forelå det nødvendige grundlag
for at foretage et skøn over tabet.
Finansiel Stabilitets bestyrelse besluttede at anke dele af
dommen. Det blev i den forbindelse tillagt vægt, at lands-
retten havde fundet, at der
var
handlet uforsvarligt, og at
de sagsøgte blev frifundet på grund af usikkerhederne om
tabsopgørelsen. Ankesagen omfatter derfor konkrete ak-
tiekreditter samt et konkret udlånsengagement og en inve-
steringskredit, i alt 375 mio. kr.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om talepair fra samrådet den 8. april 2021 om Roskilde Bank, til erhvervsministeren
7/14
Dommen blev ikke anket i forhold til revisionens og en
tidligere underdirektørs ansvar.
Ankesagens forløb ved Højesteret
I forhold til ankesagens forløb ved Højesteret, kan jeg op-
lyse, at ankesagen ved Højesteret nu har varet i mere end
3 år siden landsrettens dom i november 2017.
Finansiel Stabilitet har som nævnt i ankesagen koncentre-
ret sagen om nogle udvalgte tabsgivende dispositioner,
men sagen er alligevel blandt de største sager, der har væ-
ret ført i Højesteret.
Sagens omfang og kompleksitet er derfor i sig selv en
medvirkende årsag til, at det har taget tid for både Finan-
siel Stabilitet og de sagsøgte ledelsesmedlemmer at forbe-
rede ankesagen.
Der er også forskellige processuelle forhold, der har haft
betydning for den lange forberedelsestid for ankesagen.
Det kan her nævnes, at Østre Landsret i sin dom pegede
på, at de savnede oplysninger for at kunne vurdere, om
Finansiel Stabilitet havde ført tilstrækkeligt bevis for at
bankens ledelse kunne blive dømt og dermed pålagt at be-
tale erstatning.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om talepair fra samrådet den 8. april 2021 om Roskilde Bank, til erhvervsministeren
8/14
Finansiel Stabilitet har derfor under ankesagen skulle ind-
hente de yderligere beviser, som landsretten efterspurgte.
Det drejer sig om:
1) en sagkyndig udtalelse om sædvanlig pengeinstitut-
praksis fra Finans Danmark.
2) en udtalelse fra skønsmænd om en række regnskabs-
forhold vedrørende de låntagere, hvis lån og kreditter
er omfattet af ankesagen, og om omsætningen af Ros-
kilde Bank-aktien.
3) en udtalelse fra skønsmænd om opgørelsen af det tab,
som ledelsen holdes ansvarlig for.
Fremskaffelse af den type beviser kræver et samarbejde
mellem flere aktører. Processen vedrørende den nye be-
visførelse er foregået efter reglerne i retsplejeloven, hvor
alle parter skal høres om de meget omfangsrige og kom-
plekse forhold. Det er sket inden for de frister, som Høje-
steret har fastsat.
Processen har derfor taget lang tid, men den er heldigvis
som jeg forstår det
ved at være ved vejs ende.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om talepair fra samrådet den 8. april 2021 om Roskilde Bank, til erhvervsministeren
9/14
Alle parter og Højesteret er nu klar til, at der fastsættes et
tidspunkt for hovedforhandlingen i sagen.
Højesteret har oplyst, at retten sigter mod, at hovedfor-
handlingen gennemføres i 2. halvår 2022. Det afventes i
øjeblikket, at Højesteret vender tilbage med de endelige
datoer.
Det er Finansiel Stabilitets forventning, at Højesterets
dom vil blive afsagt ca. 4 uger efter, at sagen er optaget til
dom, og sagen forventes derfor afsluttet til næste år.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at mens sagen har verseret for Hø-
jesteret, har Højesteret afsagt domme i to andre sager om
erstatningsansvaret for bankledelser. Den ene var i januar
2019 i Capinordic Bank-sagen, den anden i juni 2020 i Eik
Bank Danmark-sagen.
Finansiel Stabilitet har brugt de to højesteretsdomme som
retningsgivende for at foretage tilpasninger i Roskilde
Bank-sagen. Det er udtryk for det helt centrale princip om,
at Finansiel Stabilitet kun anker sager over for de personer
og i de forhold, hvor det vurderes at være overvejende
sandsynligt, at der kan opnås medhold i anken.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om talepair fra samrådet den 8. april 2021 om Roskilde Bank, til erhvervsministeren
10/14
Det har ført til, at Finansiel Stabilitet har frafaldet to en-
gagementer, der oprindeligt var omfattet af anken. Sagen
er således nu fokuseret på nogle afgrænsede dispositioner,
som Højesteret ikke har afgjort i de to tidligere domme.
Det følger i øvrigt den linje for Finansiel Stabilitets fø-
relse af ansvarssagerne, som jeg også har redegjort for i
mit svar på erhvervsudvalgets spørgsmål nr. 559, som er
stillet på alm. del den 1. oktober 2020 om netop de tilskæ-
ringer, som Finansiel Stabilitet har foretaget i de øvrige
verserende ansvarssager.
[Spørgsmål Z]
Ministerens holdning til, at 6 personer frifundet af landsretten,
fortsat er part i et millionsøgsmål
Så kommer vi til spørgsmål Z. Der er jeg for det første
blevet bedt om at redegøre for min holdning til, at 6 per-
soner i Roskilde Bank-sagen, der er frifundet af landsret-
ten, fortsat er part i et millionsøgsmål, da landsrettens
dom er blevet anket til Højesteret.
Som jeg nævnte indledningsvist, er det for mig altså helt
afgørende, at det både undersøges og prøves ved domsto-
lene, om de tidligere ledelser i kollapsede banker kan dra-
ges til ansvar for de tab, som sammenbruddene har med-
ført
når en velunderbygget advokatundersøgelse har
vurderet, at det er muligt at vinde en sag om at pålægge
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om talepair fra samrådet den 8. april 2021 om Roskilde Bank, til erhvervsministeren
11/14
sådan et ansvar.
Bankerne har en helt central og særlig rolle i vores sam-
fund, og det er nu engang ledelsernes ansvar, at bankerne
drives forsvarligt.
Som sagt er jeg klar over, at sådanne retssager kan være
en stor belastning for de personer, som sagerne vedrører,
og at retssagsbehandlingens varighed også har en stor
vægt i den forbindelse.
Men jeg må samtidig sige, at det er min opfattelse, at Fi-
nansiel Stabilitet ikke skal afholde sig fra at anke eller for
den sags skyld opgive en anke med henvisning til, at der
muligvis kan blive tale om en langvarig proces.
Lad mig samtidig også slå fast, at alle sagens parter har
deres del af ansvaret for, at sagen kan oplyses og føres for
domstolene så hurtigt som muligt. Der er ingen af parterne
i ansvarssagerne
heller ikke Finansiel Stabilitet
der har
nogen som helst interesse i, at sagerne trækker længere ud
end højst nødvendig.
Såfremt det vurderes, at det er overvejende sandsynligt, at
ledelsesmedlemmer kan ifalde et erstatningsansvar, så må
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om talepair fra samrådet den 8. april 2021 om Roskilde Bank, til erhvervsministeren
12/14
dette spørgsmål endeligt afgøres efter en domstolsprø-
velse
og om nødvendigt efter en ankebehandling. Denne
tilgang har jeg forstået, at også den finansielle forligs-
kreds bag bankpakkerne er enig i.
Anvendte omkostninger på Roskilde Bank-sagen
I spørgsmål Z er jeg derudover blevet bedt om at redegøre
for, hvad Finansiel Stabilitet indtil nu har betalt i advokat-
omkostninger i sagen.
I forhold til denne del af spørgsmålet, må jeg igen henvise
til det tidligere samråd i februar 2020 vedrørende Ebh
Bank-sagen, hvor der også blev spurgt til, hvad Finansiel
Stabilitets advokatomkostninger havde beløbet sig til i
den konkrete sag.
I den forbindelse bemærkede jeg, at Finansiel Stabilitet
havde oplyst, at virksomheden i henhold til fortroligheds-
klausuler i deres aftaler med advokatfirmaerne ikke oply-
ser om omkostninger forbundet med de enkelte sager.
Samarbejdsaftalerne med de eksterne advokater vedrører
blandt andet salærtakster, rabatsatser og afregningsprin-
cipper mv. samt fortrolighed.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om talepair fra samrådet den 8. april 2021 om Roskilde Bank, til erhvervsministeren
13/14
Fortroligheden er væsentlig for de involverede advokat-
firmaer, og Finansiel Stabilitet vurderer hertil, at videre-
givelse af de individuelt forhandlede vilkår vil svække
muligheden for at forhandle gunstige vilkår fremad med
de enkelte advokatfirmaer.
Det kan jeg fortsat henholde mig til, og derfor kan jeg hel-
ler ikke oplyse, hvad der er afholdt af advokatomkostnin-
ger til den konkrete retssag vedrørende Roskilde Bank.
Jeg kan dog for så vidt angår de samlede udgifter til ad-
vokater for førelse af ansvarssagerne henvise til, at Finan-
siel Stabilitet har oplyst, at man i 2020 har haft omkost-
ninger på ca. 23 mio. kr. og i 2019 ca. 44 mio. kr. Indtil
videre kan Finansiel Stabilitets samlede omkostninger til
egne advokater og idømte sagsomkostninger i disse sager
i alt opgøres til ca. 860 mio. kr.
For at sætte det i perspektiv, har Finansiel Stabilitet sam-
let fået tilkendt erstatning og indgået forlig for ca. 760
mio. kr. inklusive renter.
Det er alt sammen nogle høje tal. Men jeg synes også, at
det er på sin plads, at vi får prøvet de her ansvarssager og
får placeret et ansvar for nedbruddene i de mange banker,
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om talepair fra samrådet den 8. april 2021 om Roskilde Bank, til erhvervsministeren
14/14
som Finansiel Stabilitet har måtte overtage. Det er ganske
enkelt et spørgsmål om retfærdighed.
[Afslutning]
Lad mig afslutningsvis understrege, at det selvfølgelig al-
tid er umådeligt træls
for alle involverede parter
når
en sag som Roskilde Bank-sagen trækker ud over så
mange år.
Men jeg mener omvendt også, at det er nødvendigt, at vi
følger denne slags sager til dørs. Hvis en ledelse har hand-
let ansvarspådragende og bryder med den generelle sam-
fundskontrakt, vi har, ved at svigte eller endda direkte
skade deres kunder økonomisk, så skal det afdækkes. Og
det skal selvfølgelig også have konsekvenser.
Med det vil jeg sige tak for ordet. Jeg håber, at jeg har
givet den ønskede status for sagen.