Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2371641_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
13. april 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 433 alm. del stillet af udvalget den 7. april
2021 efter ønske fra ikke-medlem Preben Bang Henriksen (V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes forholde sig til artiklen: ”Svindeldømt ejer af Burger
King-restauranter
har fået millioner i coronastøtte”, Jyllands-Posten,
den
7. april 2021, om udbetaling af coronastøtte. Ministeren bedes konkret op-
lyse:
a) Hvilke undersøgelser, der foretages forud for udbetaling vedrørende mu-
lig modregning i støttemodtagers gæld til staten?
b) Hvorledes ministeren vurderer statens muligheder for modregning, de-
ponering, beslaglæggelse og evt. formuearrest til sikring for opfyldelse af
statens aktuelle
og forventede
krav mod støttemodtager?
c) Hvilke undersøgelser, der foretages i situationer, hvor der forestår udbe-
taling til et selskab, i hvilket den bestemmende indflydelse eller ejerforhol-
det reelt indehaves af en person, der skylder - eller med rimelig grund for-
ventes at skylde - staten penge?
Svar:
Det er Erhvervsstyrelsen, der administrerer kompensationsordningerne for
virksomhederne mv. ifm. håndteringen af Covid-19. Erhvervsstyrelsen ad-
ministrerer efter de til enhver tid gældende retsregler. Udbetaling af Covid-
19-relateret kompensation afhænger af, hvorvidt virksomheder opfylder de
betingelser, der er opstillet i de gældende retsregler i kompensationsord-
ningerne. Dette er retsregler, der er opstillet på baggrund af brede politiske
aftaler og efter høring blandt aftalepartierne.
Det er ikke en del af retsreglerne, og dermed betingelserne i kompensati-
onsordningerne, at Erhvervsstyrelsen undersøger eller modregner støtte-
modtagers gæld til staten. Ligeledes indgår eventuelle tidligere domme for
økonomisk kriminalitet ikke som afvisningsgrundlag i de retslige betingel-
ser for at modtage kompensation.
Erhvervsstyrelsen har et robust kontrolsetup i forhold til virksomheder, der
ikke overholder betingelserne i kompensationsordningerne. Fælles for
både ansøgning og slutafregning er, at styrelsen krydstjekker alle ansøg-
ninger/slutafregninger med data fra offentlige registre, fx CPR- og CVR-
registeret og e-Indkomstregisteret. Såfremt der registreres afvigelser, tages
sagen ud til manuel gennemgang hos styrelsens sagsbehandlere. Her kan
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 433: MFU spm. om, at forholde sig til artiklen: Svindeldømt ejer af Burger King-restauranter har fået millioner i coronastøtte, Jyllands-Posten, den 7. april 2021, om udbetaling af coronastøtte, til erhvervsministeren
der indhentes yderligere dokumentation fra virksomheden. Hvis der efter
den manuelle gennemgang fortsat udestår spørgsmål eller uregelmæssig-
heder, udtages sagen til særlig kontrol. Styrelsen har her mulighed for at
bede om mere dybdegående dokumentation.
Derudover gennemføres en automatisk gennemgang af alle ansøgnin-
gerne/slutafregningerne, hvor styrelsen ved brug af machine learning risi-
kovurderer alle ansøgninger/slutafregninger. Sager med høj risikovurde-
ring udtages til særlig kontrol. Styrelsen har her mulighed for at bede om
mere dybdegående dokumentation.
Såfremt virksomheder har fået udbetalt kompensation, og det efterfølgende
måtte vise sig, at betingelserne for at modtage kompensation alligevel ikke
er opfyldt, vil Erhvervsstyrelsen kræve den uberettigede udbetalte kom-
pensation tilbage. Tilbagebetalingskravet vil blive sendt til tvangsinddri-
velse hos Gældsstyrelsen, såfremt kravet ikke betales. Er virksomheden
gået konkurs, vil styrelsen så vidt muligt anmelde kravet i boet.
Er der tale om udbetalinger til virksomheder eller personer, som har begået
svig, bedrageri eller lignende med kompensationsordningerne, vil politian-
meldelse indgå som led i kontrollen.
Samtidig vil Erhvervsstyrelsen som led i efterkontrollen samt i den sene
efterkontrol i 2022 foretage en kontrol med skattely, hvor al relevant of-
fentlige data er tilgængeligt. Den sene efterkontrol kan dermed indebære,
at sager tages op igen, hvis oplysninger i offentlige registre giver anledning
til at formode, at de ikke er afgjort på grundlag af korrekte oplysninger fra
virksomhederne, herunder at virksomhedernes tro- og loveerklæringer ikke
er overholdt.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2