Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2362746_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
26. marts 2021
Besvarelse af spørgsmål 414 alm. del stillet efter ønske fra ikkemedlem
af udvalget Kim Valentin (V) den 19. marts 2021.
Spørgsmål:
Ministeren skriver i sin besvarelse af 25. marts 2020 af L 145 - spørgsmål
35 (2019-20),
at ”Regeringen lægger derfor med forslaget op til, at rejse-
udbydere kan beholde eventuelt refunderede beløb fra underleverandører,
såsom hoteller og flyselskaber eller fra forsikringer.”
Svaret stemmer dår-
ligt overens med ministerens svar af 4. marts på ERU alm. del - spørgsmål
301, hvor ministeren skriver, at ”Det fremgår bl.a., at kompensation
kun
må gives til dækning af skader, der er en direkte og dokumenteret konse-
kvens af COVID-19, og at kompensation skal nedskrives med ethvert be-
løb, der er inddrevet gennem forsikringsdækning, retssager, voldgift eller
anden kilde for de samme skader. Det betyder bl.a., at beløb, som en rejse-
udbyder har fået refunderet fra sin underleverandør, skal fratrækkes kom-
pensationen.”
- I forlængelse af disse to modstridende svar bedes ministeren rede-
gøre for, om de pågældende regler om statsstøtte bliver håndhævet
i andre EU-lande.
- Ministeren bedes desuden oplyse, om regeringen agter at udfordre
de EU-regler for krisestøtte, som angiveligt stiller krav om, at be-
løb, som en rejseudbyder har fået refunderet fra sin underleveran-
dør, skal fratrækkes kompensationen.
- Hvis rejsebureauerne nu skal betale pengene tilbage, kan de så mod-
regne de omkostninger, som de har haft og får i forbindelse med
inddrivelse af pengene? Det er måneders arbejde, det drejer sig om.
Pengene er jo ikke dukket op af sig selv, og der er fortsat en del
leverandører, der skylder penge, herunder flyselskaber som Rya-
nair.
Svar:
I forhold til besvarelsen af spørgsmål 35 ad L 145 og ERU alm. del spm.
301, så vedrører besvarelserne to forskellige forhold, og jeg mener derfor
ikke, at der er modstrid mellem besvarelserne.
Besvarelsen af spørgsmål 35 ad L 145 vedrører rejseudbyderens lån i den
stillede statsgaranti på 2,25 mia. kr., som rejseudbyderne har mulighed for
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 414: MFU spm. om de pågældende regler om statsstøtte bliver håndhævet i andre EU-lande og om regeringen agter at udfordre de EU-regler for krisestøtte, som angiveligt stiller krav om, at beløb, som en rejseudbyder har fået refunderet fra sin underleverandør, skal fratrækkes kompensationen, til erhvervsministeren
2/3
at optage med henblik på at den rejsende kan få godtgjort beløb, der er
betalt til rejseudbyderen for pakkerejsen, hvis pakkerejsen er annulleret af
rejseudbyderen eller afbestilt af den rejsende som følge af ekstraordinære
omstændigheder. Besvarelsen er i overensstemmelse med den statsstøtte-
godkendelse, der vedrører statsgarantien.
Regeringen og en bred kreds af Folketingets partier tilførte med aftalen
Hjælp til rejsebranchen i lyset af coronakrisen
af 12. maj 2020 et tilskud
til rejsebranchen på 600 mio. kr., til at dække for de lån, der var optaget i
perioden 26. januar til 14. april med kollektiv hæftelse. Tilskuddet og vil-
kårene for tilskuddet er beskrevet i en statsstøttegodkendelse og en be-
kendtgørelse, som er offentliggjort den 6. juli. 2020. Her fremgår det tyde-
ligt, at rejseselskaberne ikke kan få tilskud til omkostninger, der er refun-
deret fra underleverandører.
Besvarelsen af ERU alm. del spørgsmål 301 vedrører således også tilskud-
det til Rejsegarantifonden på 600 mio. kr., som skal gå til dækning af rej-
sebranchens faktiske omkostninger ved afbrudte og aflyste rejser i den før-
ste periode af corona-pandemien til og med den 14. april 2020. Tilskuddet
trådte midlertidigt i stedet for garantiordningen, hvor selskaberne kunne få
dækket de faktiske omkostninger. Statsstøttegodkendelsen af tilskuddet er
baseret på reglerne om såkaldt krisestøtte. EU-reglerne for krisestøtte stiller
krav til påvisning af det faktisk lidte tab, man som erhvervsdrivende kan
søge om kompensation for. Statsgarantien er givet i kraft af nogle andre
statsstøtteregler, hvor der ikke på samme måde stilles betingelser ifm. re-
fundering af omkostninger fra underleverandører.
I forhold til det
første
spørgsmål
gælder EU’s
statsstøtteregler
herunder
forbuddet mod at yde statsstøtte uden forudgående anmeldelse og godken-
delse hos Kommissionen
naturligvis på helt samme måde
for alle EU’s
medlemsstater. Jeg har derfor ikke grund til at tro andet end, at Kommissi-
onen håndhæver reglerne på samme måde i andre EU-lande.
I forhold til det
andet
spørgsmål kan jeg oplyse, at Erhvervsministeriet har
været i dialog med Europa-Kommissionen for at undersøge muligheden for
at fravige fra kravet om, at beløb, som en rejseudbyder har fået refunderet
fra sin underleverandør, skal fratrækkes kompensationen. Det er dog ikke
en mulighed, da det i så fald vil være tale om overkompensation, og stats-
støttetilskud må kun gives til dokumenterede udgifter. Hvis man får refun-
deret beløb fra en underleverandør, er det ikke længere en dokumenteret
udgift.
I forhold til det
tredje
spørgsmål kan jeg oplyse, at Erhvervsministeriet har
været i dialog med Europa-Kommissionen for at undersøge muligheden
for, at rejseudbyderne kan modregne de udgifter, de har haft til at inddrive
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 414: MFU spm. om de pågældende regler om statsstøtte bliver håndhævet i andre EU-lande og om regeringen agter at udfordre de EU-regler for krisestøtte, som angiveligt stiller krav om, at beløb, som en rejseudbyder har fået refunderet fra sin underleverandør, skal fratrækkes kompensationen, til erhvervsministeren
3/3
beløb fra underleverandører. Det er desværre ikke muligt, da rejseudby-
derne er forpligtet til at inddrive sådanne beløb i forbindelse med statsstøt-
tegodkendelsen af tilskuddet.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup