Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2367180_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
20. januar 2021
Besvarelse af spørgsmål 202 alm. del stillet af udvalget den 23. decem-
ber 2020 efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V)
Spørgsmål:
Begrebet
”importør”, ”producent” og ”fabrikant” findes i en række dele af
den europæiske og danske produktsikkerhedslovgivning, herunder ”New
Legislative Framework” og ”General Product Safety Directive”. Der er
knyttet en række forpligtelser til disse begreber. Vil ministeren oplyse,
a) hvad der nærmere definerer en såkaldt ”importør”, ”producent” og ”fa-
brikant” efter New Legislative Framework og General Product Safety Di-
rective, og
b) om en online markedsplads, der er etableret i EU, og formidler produkter
fra sælgere i tredjelande til europæiske forbrugere, vil blive betragtet som
”importør”, ”producent” eller ”fabrikant” efter ”New Legislative
Framework" og/eller
”General
Product Safety Directive” af de produkter,
som sælgere i tredjelande får lov til at sælge til europæiske forbrugere gen-
nem de europæisk etablerede online markedspladser?
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Svar:
Besvarelse af delspørgsmål a)
Her bliver der først spurgt om, hvad der definerer henholdsvis en importør,
producent og fabrikant efter den nye lovgivningsramme (New Legislative
Framework) og produktsikkerhedsdirektivet (GPSD).
Den nye lovgivningsramme fastlægger fælles rammer for udarbejdelse af
direktiver og forordninger om markedsovervågning af produkter. Denne
skabelon fremgår af Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse
768/2008/EF af 9. juli 2008 om fælles rammer for markedsføring af pro-
dukter. I afgørelsens bilag 1 findes en række definitioner for produkter. Her
har man i artikel R1 opsat en rammedefinition for henholdsvis fabrikant
(nr. 3) og importør (nr. 5), der lyder som følger:
Fabrikant: enhver fysisk eller juridisk person, som fremstiller et produkt
eller får et sådant produkt konstrueret eller fremstillet og markedsfører
dette produkt under sit navn eller varemærke.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 394: Spm. om online markedspladser, til erhvervsministeren
2/4
Importør: enhver fysisk eller juridisk person, der er etableret i Fællesska-
bet, og som bringer et produkt fra et tredjeland i omsætning på Fællesska-
bets marked.
Begrebet producent fremgår ikke af den nye lovgivningsramme, men følger
alene af produktsikkerhedsdirektivet, artikel 2, litra e, og defineres som føl-
ger:
Producent:
i) fabrikanten af et produkt, såfremt denne er etableret i Fællesskabet, og
enhver, der optræder som fabrikant ved at påføre produktet sit navn, mærke
eller andet kendetegn, eller som sætter produktet i stand
ii) fabrikantens repræsentant, såfremt fabrikanten ikke er etableret i Fæl-
lesskabet, eller, i mangel af en sådan repræsentant i Fællesskabet, impor-
tøren af produktet
iii) andre erhvervsdrivende i afsætningskæden, såfremt deres virksomhed
kan påvirke de sikkerhedsmæssige egenskaber ved et produkt.
Produktsikkerhedsdirektivet er implementeret i dansk ret ved bekendtgø-
relse nr. 839 af 10. juni 2020 om produktsikkerhed i almindelighed og ko-
ordination mellem kontrolmyndigheder. Heraf fremgår følgende definition
af producenten i § 3, nr. 4:
Producent:
a) Fabrikant: Den, som er etableret i Unionen, og som fremstiller et pro-
dukt, får et produkt konstrueret eller fremstillet og markedsfører dette pro-
dukt under sit navn eller varemærke eller som sætter et produkt i stand.
b) Fabrikantens repræsentant: Enhver i EU etableret fysisk eller juridisk
person, som har modtaget en skriftlig fuldmagt fra fabrikanten til at handle
på dennes vegne i forbindelse med varetagelsen af specifikke opgaver.
c) Importør: Den, som bringer et produkt fra et tredjeland i omsætning på
Unionens marked, hvis der ikke findes en fabrikant eller en repræsentant
for denne i Unionen.
Besvarelse af delspørgsmål b)
Dernæst bliver der spurgt hvorvidt en online markedsplads, der er etableret
i EU, og formidler produkter fra sælgere i tredjelande til europæiske for-
brugere, vil blive betragtet som importør, producent eller fabrikant efter
den nye lovgivningsramme og/eller produktsikkerhedsdirektivet så vidt an-
går de produkter, som sælgere i tredjelande sælger til europæiske forbru-
gere gennem de EU-etablerede online markedspladser.
Det er kendetegnende for online markedspladser og platforme generelt, at
der er flere parter involveret i transaktionen. De forskellige roller og ansvar
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 394: Spm. om online markedspladser, til erhvervsministeren
3/4
kan tage mange former, og derfor er det ikke muligt generelt at udtale sig
om rolle- og ansvarsfordelingen.
I forhold til online markedspladser vil det komme an på en konkret og in-
dividuel vurdering af den pågældende online markedsplads og det pågæl-
dende konkrete salg, hvorvidt onlinemarkedspladsen vil blive betragtet
som importør, producent, fabrikant eller alene som internetmellemmand.
Særligt i forhold til online markedspladser er det diskuteret, om de kan
være ansvarsfri efter artikel 14 i e-handelsdirektivet (direktiv 2000/31/EF).
Ifølge bestemmelsen er formidlere af informationssamfundstjenester, her-
under i visse tilfælde online markedspladser, ikke er ansvarlig for indhold
på tjenesten, når oplagringen sker på anmodning af en tjenestemodtager,
der selv har leveret indholdet, og hvis tjenesten ikke har kendskab til det
ulovlige indhold, og hvis tjenesteyderen straks tager skridt til at fjerne det
ulovlige indhold, når denne får kendskab til det. Det vil være en konkret
vurdering fra sag til sag, om onlinemarkedspladsen kan påberåbe sig denne
ansvarsfritagelse i e-handelsdirektivet, og det vil afhænge af onlinemar-
kedspladsens rolle i det konkrete salg. Bestemmelsen kan derfor ikke ge-
nerelt give ansvarsfrihed for online markedspladser.
EU-domstolen har i sagen C-324/09 (Ebay) fortolket reglerne om ansvars-
fritagelsen således, at såfremt en online markedsplads alene lagrer salgsud-
bud på sin server, fastsætter betingelser for levering af sine ydelser, oppe-
bærer betaling herfor og giver en række generelle oplysninger til sine kli-
enter, vil online markedspladsen være omfattet af ansvarsfritagelsen. Dom-
stolen udtalte desuden, at hvis markedspladsen yder bistand bestående i
bl.a. at optimere eller fremme salgsudbud kan markedspladsen ikke påbe-
råbe sig ansvarsfritagelsen, da markedspladsen i så fald ikke har haft en
neutral rolle i forholdet mellem sine kunder, der er sælgere, og potentielle
købere. Idet markedspladsen har udøvet en aktiv rolle og dermed har kend-
skab til eller kontrol over de lagrede informationer vedrørende salgsudbud,
vil markedspladsen ikke være omfattet af ansvarsfritagelsen.
E-handelsdirektivet regulerer alene, hvornår en formidler af informations-
samfundstjenester er ansvarsfri, og ikke hvornår der kan ifaldes et ansvar.
Såfremt markedspladsen efter en konkret vurdering ikke er omfattet af an-
svarsfritagelsen fra e-handelsdirektivet, vil markedspladsen blive betragtet
som importør efter ovenstående definitioner i den nye lovgivningsmæssige
ramme, idet denne således er etableret i EU og bringer produkter fra tred-
jelande i omsætning i EU.
Inden for området for generel produktsikkerhed kan den pågældende online
markedsplads efter en konkret vurdering blive betragtet som producent ef-
ter definitionen i § 3, nr. 4, litra c, i bekendtgørelsen om produktsikkerhed
i almindelighed.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 394: Spm. om online markedspladser, til erhvervsministeren
4/4
Det vurderes i første omgang, om parten er ansvarsfri (jf. ovenfor). Er par-
ten ikke ansvarsfri vurderes det derefter om de har karakter af produ-
cent/importør/distributør afhængig af hvad deres rolle er i den givne situa-
tion og hvor de er etableret mm.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen