Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
06. april 2021
Besvarelse af spørgsmål 391 alm. del stillet af udvalget den 10. marts
2021 efter ønske fra ikke-medlem af udvalget Morten Messerschmidt
(DF).
Spørgsmål:
Det fremgår af artiklen ”Loud-chefers
anonyme anmeldelser er på kant med
loven”, Journalisten.dk, den 9. marts 2021, at det kan være i strid med lo-
ven, at Radio Louds egne chefer anonymt har skamrost egne programmer
på iTunes. Vil ministeren på den baggrund vurdere, om der er tale om et
brud på markedsføringsloven, når chefer fra Radio Loud anonymt har an-
meldt radioens egne programmer?
Svar:
Det fremgår af markedsføringslovens § 5, stk. 1, at en erhvervsdrivendes
handelspraksis i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde ikke må
vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren.
Det er en betingelse for, at der er handlet i strid med markedsføringslovens
§ 5, at den pågældende handelspraksis væsentligt forvrider eller vil kunne
forventes væsentligt at forvride den økonomiske adfærd hos gennemsnits-
forbrugeren.
Det fremgår desuden af pkt. 22 i bilag 1 til markedsføringsloven, jf. mar-
kedsføringslovens § 9, at det er vildledende markedsføring, hvis erhvervs-
drivende i modstrid med sandheden hævder eller giver indtryk af, at
han/hun ikke handler som led i sit erhverv, sin forretning, sit håndværk eller
sin profession, eller han/hun, i modstrid med sandheden udgiver sig for at
være forbruger.
Markedsføringsloven er medieneutral og finder derfor også anvendelse på
iTunes.
Det vil bero på en konkret vurdering, om en markedsføring er vildledende,
herunder om en brugeranmeldelse ikke er reel og derfor i strid med mar-
kedsføringslovens vildledningsforbud. Det er Forbrugerombudsmanden,
der håndhæver reglerne i markedsføringsloven og foretager den vurdering.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk