Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2362179_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
25. marts 2021
Besvarelse af spørgsmål 380 alm. del stillet af udvalget den 4. marts
2021.
Spørgsmål:
Med henvisning til vedlagte anonymiserede henvendelse af 26. februar
2021 om muligheden for at få penge tilbage fra konkursramt rejseselskab /
Rejsegarantifonden i forbindelse med covid19-relaterede aflysninger, be-
des ministeren besvare følgende spørgsmål:
a) Er det i overensstemmelse med lovgivningen, at man som sælger kan
modtage betaling for en vare eller ydelse uden at levere denne - og har man
som køber i sådanne tilfælde ikke krav på at få sin betaling igen?
b) Hvilke initiativer vil ministeren tage for at den pågældende familie og
andre bornholmske familier kan få deres penge retur?
c) Hvor lang tid, finder ministeren det rimeligt, at man skal vente på et svar
fra Rejsegarantifonden?
d) Er det rimeligt, at man som borger henvender sig til Erhvervsministeriet
og ikke efterfølgende får svar?
e) Hvornår kan den bornholmske familie forvente at få deres penge retur,
som de i henhold til lovgivningen har krav på?
Svar:
Ad spørgsmål a)
Det fremgår af henvendelsen, at der er tale om en pakkerejse, der er skulle
have fundet sted i september 2020, men som blev aflyst som følge af co-
rona. Det fremgår udtrykkeligt af pakkerejselovens § 20, at hvis man har
købt en pakkerejse, som rejseudbyderen aflyser, har man krav på at få alle
pengene tilbage inden for 14 dage. Det er derfor ikke i overensstemmelse
med reglerne, at forbrugeren ikke har fået sine penge af rejseudbyderen.
Ad spørgsmål b)
Jeg har stor forståelse for familien og for andre forbrugere, der har ventet
længe på at få deres penge tilbage for aflyste pakkerejser. Jeg har imidlertid
ikke mulighed for at gribe ind i den konkrete sag. Bravo Tours blev erklæ-
ret konkurs den 23. oktober 2020, og det er Rejsegarantifonden, der be-
handler krav på tilbagebetaling, som er omfattet af Rejsegarantifondens
dækning. Rejsegarantifonden er en privat selvejende fond, og jeg har ingen
instruktionsbeføjelse over for fonden. Jeg kan dog oplyse, at der på bag-
grund af den politiske aftale 12. maj 2020 ved Aktstykke 250 er ydet et
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 380: MFU spm., om muligheden for at få penge tilbage fra konkursramt rejseselskab i forbindelse med covid19-relaterede aflysninger, til erhvervsministeren
2/2
tilskud på 125 mio. kr. til fondskassen for pakkerejser og sammensatte rej-
searrangementer. Midlerne skal anvendes til godtgørelse af rejsendes be-
løb, der er betalt for pakkerejser, hvis rejsearrangøren går konkurs.
Ad spørgsmål c)
Der er tale om en meget stor konkurs, og det har derfor været forventeligt,
at det vil tage noget tid for Rejsegarantifonden at behandle alle sagerne.
Rejsegarantifonden har oplyst, at de forventer, at udbetalingerne vil kunne
ske i løbet af marts måned.
Ad spørgsmål d)
Det er naturligvis ikke rimeligt, at man henvender sig til Erhvervsministe-
riet og ikke får et svar. Erhvervsministeriet har svaret på en henvendelse af
1. januar 2021, som stemmer godt overens med denne anonyme henven-
delse. Vi mener at have svaret på henvendelsen i samme måned og vil na-
turligvis genfremsende svaret, hvis svaret ved en fejl ikke skulle være nået
frem.
Ad spørgsmål e)
Rejsegarantifonden har oplyst, at det forventes, at udbetalingerne vil
kunne ske i løbet af marts måned.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup