Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
18. november 2020
Besvarelse af spørgsmål 34 alm. del stillet af udvalget den 21. oktober
2020 efter ønske fra Thomas Danielsen (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren i forlængelse af artiklen fra Søfart den 12. oktober 2020
”Rederier anklager Søfartsstyrelsen for svigt” redegøre for, hvilke forskel-
lige krav danske rederier skal overholde, som ikke håndhæves over for
udenlandske skibe, der arbejder i længere tid i dansk farvand? Vil ministe-
ren herudover redegøre for,
•
hvor ofte udenlandske skibe i dansk farvand kontrolleres i forhold
til danske skibe i dansk farvand?
•
hvor ofte udenlandske skibe i dansk farvand får godkendt forhold,
som skibe under dansk flag ikke ville få godkendt i dansk far-
vand?
om der er udenlandske skibe, der arbejder i dansk farvand, som
har opnået en konkurrencefordel i kraft af andre krav og/eller reg-
ler til fartøjet?
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
•
Svar:
Søfartsstyrelsen har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
”Artiklen vedrører krav til og kontrol med entreprenørfartøjer, der typisk
benyttes i forbindelse med større entreprenørarbejder som fx broprojekter
og lignende. Fokus er på arbejdsmiljø og beboelsesforhold samt slæbespil.
Regler og håndhævelse
På skibe, som fører dansk flag, gælder som udgangspunkt dansk søfarts-
lovgivning, og på skibe, som fører udenlandsk flag, gælder i udgangspunk-
tet den pågældende flagstats søfartslovgivning. De internationale aftaler
om havnestatskontrol gør, at når udenlandske skibe besøger dansk havn,
kan Danmark håndhæve de internationale regler på området. Når et uden-
landsk entreprenørfartøj opererer i længere tid i dansk farvand, kan de dan-
ske regler imidlertid også håndhæves over for disse skibe, men vel at
mærke inden for rammerne af international ret og især EU-retten.