Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2284275_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
18. november 2020
Besvarelse af spørgsmål 34 alm. del stillet af udvalget den 21. oktober
2020 efter ønske fra Thomas Danielsen (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren i forlængelse af artiklen fra Søfart den 12. oktober 2020
”Rederier anklager Søfartsstyrelsen for svigt” redegøre for, hvilke forskel-
lige krav danske rederier skal overholde, som ikke håndhæves over for
udenlandske skibe, der arbejder i længere tid i dansk farvand? Vil ministe-
ren herudover redegøre for,
hvor ofte udenlandske skibe i dansk farvand kontrolleres i forhold
til danske skibe i dansk farvand?
hvor ofte udenlandske skibe i dansk farvand får godkendt forhold,
som skibe under dansk flag ikke ville få godkendt i dansk far-
vand?
om der er udenlandske skibe, der arbejder i dansk farvand, som
har opnået en konkurrencefordel i kraft af andre krav og/eller reg-
ler til fartøjet?
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Svar:
Søfartsstyrelsen har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
”Artiklen vedrører krav til og kontrol med entreprenørfartøjer, der typisk
benyttes i forbindelse med større entreprenørarbejder som fx broprojekter
og lignende. Fokus er på arbejdsmiljø og beboelsesforhold samt slæbespil.
Regler og håndhævelse
På skibe, som fører dansk flag, gælder som udgangspunkt dansk søfarts-
lovgivning, og på skibe, som fører udenlandsk flag, gælder i udgangspunk-
tet den pågældende flagstats søfartslovgivning. De internationale aftaler
om havnestatskontrol gør, at når udenlandske skibe besøger dansk havn,
kan Danmark håndhæve de internationale regler på området. Når et uden-
landsk entreprenørfartøj opererer i længere tid i dansk farvand, kan de dan-
ske regler imidlertid også håndhæves over for disse skibe, men vel at
mærke inden for rammerne af international ret og især EU-retten.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om, i forlængelse af artiklen fra Søfart den 12. oktober 2020 Rederier anklager Søfartsstyrelsen for svigt at redegøre for, hvilke forskellige krav danske rederier skal overholde, som ikke håndhæves over for udenlandske skibe, der arbejder i længere tid i dansk farvand, til erhvervsministeren
2/3
Når det gælder arbejdsmiljø og beboelsesforhold om bord på skibene, føl-
ger det af de danske regler, at sovekamre om bord ikke må være placeret
under lastelinjen, og at der skal være anstændige leveforhold, hvilket i
praksis betyder, at der fx ikke må være direkte adgang fra kabys og spise-
rum til toilet- og baderumsfaciliteter. Udenlandske entreprenørfartøjer,
som opererer i dansk farvand, er ikke nødvendigvis genstand for de samme
krav fra deres flagstat. Dette har bevirket en uhensigtsmæssig forskel i kra-
vene til danske og udenlandske entreprenørfartøjer.
Derfor har Søfartsstyrelsen i samråd med søfartserhvervets parter fundet en
løsning, hvorefter Søfartsstyrelsen kan dispensere fra kravene, hvis der på
skibet samtidig gøres nogle kompenserende tiltag. Dispensationen gives ef-
ter høring af erhvervets parter.
For så vidt angår slæbespil, stiller Danmark krav om, at mindre danske slæ-
bebåde skal være udstyret med et system, som kan måle belastningen på
slæbewiren i forbindelse med slæbet. Tilsvarende udenlandske slæbebåde,
som opererer i dansk farvand, er ikke genstand for samme krav fra deres
flagstater.
Det er Søfartsstyrelsens vurdering, at artikel 56 i Traktaten om Den Euro-
pæiske Unions Funktionsområde, som omhandler retten til fri udveksling
af tjenesteydelser mellem EU’s medlemsstater,
forhindrer Danmark i at
håndhæve det danske krav om belastningsmåling af slæbespil over for EU-
flagede slæbebåde, der opererer i dansk farvand gennem længere tid. Det
skyldes, at der er mulighed for at indføre andre regler på området, som på
en mindre restriktiv måde, kan varetage sikkerhedshensynet bag de danske
regler og krav til slæbespil. Håndhævelse af de nuværende regler, vurderes
derfor ikke at ville være i overensstemmelse med EU-rettens proportiona-
litetsprincip.
Hvor ofte udføres kontrol?
Danske entreprenørfartøjer kontrolleres enten som nybygning eller ved
indflagning til Danmark. Herefter kontrolleres de med et mellemrum af hø-
jest 5 år. Herudover kontrolleres den udvendige bund af skibet ved et mi-
nimum af to syn inden for den nævnte 5-års periode, og der gennemføres
et årligt syn af skibets radioanlæg. Søfartsstyrelsen kan også udføre kon-
trolsyn, hvis der fx sker arbejdsulykker, søulykker e.l.
Udenlandske entreprenørfartøjer, som opererer længere tid i dansk farvand,
kontrolleres af Søfartsstyrelsen snarest efter deres ankomst til anlægsarbej-
det på baggrund af bygherrens oplysning herom. Derudover synes de
mindst en gang hver 24. måned. Ligesom for danske skibe kan Søfartssty-
relsen udføre kontrolsyn ved ulykker eller andre sikkerhedskritiske hæn-
delser.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om, i forlængelse af artiklen fra Søfart den 12. oktober 2020 Rederier anklager Søfartsstyrelsen for svigt at redegøre for, hvilke forskellige krav danske rederier skal overholde, som ikke håndhæves over for udenlandske skibe, der arbejder i længere tid i dansk farvand, til erhvervsministeren
3/3
Ens vilkår
Det er styrelsens vurdering, at der, for så vidt angår det ovennævnte krav
om belastningsmåling på slæbewiren, er en reel regelforskel mellem dan-
ske og udenlandske skibe. Erhvervet har påpeget, at dette giver de uden-
landske skibe en konkurrencemæssig fordel. Styrelsen er derfor påbegyndt
drøftelser med erhvervet om, hvordan man kan fjerne forskellen og samti-
dig tilgodese og sikre de sikkerhedsmæssige hensyn, som ligger bag kra-
vet.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup