Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2356900_0001.png
Ministeren
Erhvervsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato
17. marts 2021
J nr.
2021-813
Erhvervsudvalget har i brev af 17. februar 2021 stillet mig følgende spørgsmål 331
alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Chri-
stoffer Aagaard Melson (V).
Spørgsmål 331
Mener ministeren, at Erhvervsstyrelsens beregnede engrospriser på bredbånd er et
mere relevant mål for prisniveauet end de priser, som det frie marked selv kom
frem til tidligere?
Der henvises til artiklen ”Din internetforbindelse trues af pris-
bombe på 100 kr. ekstra om måneden”, Berlingske, den 13. februar 2021.
Svar
Erhvervsstyrelsen har ansvaret for den konkrete udmøntning af reglerne i forhold til
den sektorspecifikke konkurrenceregulering, herunder gennemførelsen af markeds-
undersøgelser af det danske bredbåndsmarked og en dertil hørende prismodel.
Som uafhængig telemyndighed skal Erhvervsstyrelsen med jævne mellemrum un-
dersøge konkurrencesituationen på forskellige dele af telemarkedet.
I 2017 fremlagde Erhvervsstyrelsen markedsanalyser, der viste, at højhastigheds-
bredbåndsmarkedet i Danmark bevægede sig mod regionale markeder, hvor regio-
nale selskaber forventeligt kunne blive udpeget som udbyder med stærk markeds-
position og derfor så ind i at blive underlagt regulering, hvis de ikke sikrede konkur-
rence på deres regionale markeder for højhastighedsbredbånd. Flere selskaber er
efterfølgende påbegyndt en åbning af deres fibernet. De kommercielle åbninger er
dog så nye, at betydningen for konkurrencen endnu ikke er kendt. Betydningen vil
afhænge af, om andre selskaber via åbningen får fodfæste på markedet og der-
igennem kan sikre velfungerende konkurrence.
På den baggrund er Erhvervsstyrelsen i gang med at foretage en markedsundersø-
gelse.
Ud over maksimalprisregulering vil selskaber med stærk markedsposition blandt
andet skulle sikre ikke-diskrimination, transparens samt værn mod såkaldte pris-
klemmer.
Til brug for fastsættelsen af den fremadrettede regulering er udarbejdet en LRAIC-
model, der bygger på de fælleseuropæiske rammer for, hvordan dette beregnes.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 331: MFU spm. om, hvorvidt Erhvervsstyrelsens beregnede engrospriser på bredbånd er et mere relevant mål for prisniveauet end de priser, som det frie marked selv kom frem til tidligere, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2356900_0002.png
Modellen skal blandt andet beregnes ud fra en bestemt forrentning af den investe-
rede kapital, hvilket har afgørende betydning for det omkostningsniveau, som mo-
dellens resultat ender på. Netselskaberne kan naturligvis fastsætte deres priser på
baggrund af en anden og lavere forrentning, hvilket kan være årsag til de priser,
der gælder på markedet i dag.
Den nye tilsagnsmulighed blev implementeret i teleloven i december 2020 og er
nærmere beskrevet i teleloven. Processen, der i øjeblikket gennemføres i forhold til
tilsagn, inddrager alle interessenter, og første høring er netop overstået.
Erhvervsstyrelsens vurdering af konkurrenceforholdene på det danske bredbånds-
marked og udarbejdelse af en prismodel for fastsættelsen af maksimale priser for
de regulerede engrosprodukter på bredbåndsmarkedet følger af teleloven og EU-
retten og hører under den uafhængige telemyndigheds enekompetence.
Det er dermed ikke muligt for mig som minister at blande mig i Erhvervsstyrelsens
vurdering. Dette ville ikke være i overensstemmelse med kravet om uafhængighed.
Jeg henholder mig derfor til Erhvervsstyrelsens vurdering.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2