Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2384394_0001.png
21. januar 2021
ATP PEP VII
statsstøtteretlige overvejelser
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om ministeren vil foranledige, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen foretager en vurdering af, om åbningen for investeringer fra eksterne investorer i fonden ATP Private Equity Partners VII K/S, som forvaltes af ATP-medarbejdere via det 100 procent ATP-ejede selskab, Private Equity Advisors AIFM ApS, sker på markedsvilkår og i øvrigt er foreneligt med statsstøttereglerne i EU, til beskæftigelsesministeren, kopi til erhvvervsministeren
2384394_0002.png
Side:
2 af 4
1
1.1
Indledning
Vi er blevet bedt om at give en foreløbig vurdering af, om ændringen forretningsområ-
det for Arbejdsmarkedets Tillægspensions nye fond, ATP Private Equity Partners VII
K/S, giver anledning til statsstøtteretlige overvejelser.
ATP, ATP PEP og ATP PEP VII
Arbejdsmarkedets Tillægspension (”ATP”) er en selvejende institution oprettet ved lov
i 1964, som administrerer den for størstedelen af den danske befolkning obligatoriske
pensionsordning ATP Livslang Pension. ATP har således en lovfæstet eneret til at ad-
ministrere en væsentlig del af den samlede pensionsopsparing i Danmark.
ATP’s forvaltning af
pensionsformuen sker i henhold til ATP-loven, som bl.a. giver ATP
mulighed for at investere i helt eller delvist ejede datterselskaber, som har til formål at
drive forvaltning af alternative investeringsfonde, jf. § 26 b, stk. 5, nr. 2.
ATP foretager PE-investeringer gennem sit helejede datterselskab ATP Private Equity
K/S (”ATP PEP”). ATP PEP fungerer som en såkaldt ”fund-of-funds”, der gennem en
række porteføljefonde investerer i andre PE-fonde og unoterede selskaber.
Indtil nu er ATP PEP’s investeringer
gennem porteføljefondene foretaget udelukkende
med investeringsmidler fra ATP. ATP PEP har imidlertid ved pressemeddelelse af 2.
oktober 2020 offentliggjort, at deres nyeste fond, ATP Private Equity Partners VII K/S
(”ATP PEP VII”), vil åbne op for investeringer
fra eksterne investorer.
1
Investeringsvilkårene for de eksterne investorer kendes ikke. Det kan dog ud fra pres-
semeddelelser udledes, at de eksterne investorer skal investere i en parallel fond med
vilkår, som forhandles separat fra den fond, ATP selv investerer i. Begge fonde vil hen-
høre under navnet ATP PEP VII. ATP vil bidrage med kapital på EUR 800 mio.
2
2
2.1
2.2
3
3.1
Statsstøttereglerne
Efter EUF-Traktatens art. 107, stk. 1, er statsstøtte eller støtte, som ydes ved hjælp af
statsmidler under enhver tænkelig form, og som fordrejer eller truer med at fordreje
konkurrencevilkårene ved at begunstige visse virksomheder eller visse produktioner,
uforenelig med det indre marked, i det omfang den påvirker samhandelen mellem
medlemsstater.
Der er ikke en udtømmende definition af støttebegrebet, men det er fastslået adskillige
gange, at en statslig foranstaltning
uanset form
der giver en virksomhed en økono-
misk fordel, som ikke ville være givet under sædvanlige markedsbetingelser, vil være
omfattet. Støtten skal endvidere fordreje eller true med at fordreje konkurrencen.
Statsstøtte efter art. 107, stk. 1, skal som udgangspunkt anmeldes til og godkendes af
EU-Kommissionen, jf. art. 108, stk. 3, idet der ellers er tale om ulovlig statsstøtte.
Jf.
https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/atp-etablerer-ny-fond-og-abner-for-eksterne-investorer?publishe-
rId=12772933&releaseId=13601231.
2
Se eksempelvis
https://www.ipe.com/news/atp-cuts-costs-with-new-800m-pe-fund-by-allowing-3rd-party-inve-
stors/10048210.article.
1
15153950.2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om ministeren vil foranledige, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen foretager en vurdering af, om åbningen for investeringer fra eksterne investorer i fonden ATP Private Equity Partners VII K/S, som forvaltes af ATP-medarbejdere via det 100 procent ATP-ejede selskab, Private Equity Advisors AIFM ApS, sker på markedsvilkår og i øvrigt er foreneligt med statsstøttereglerne i EU, til beskæftigelsesministeren, kopi til erhvvervsministeren
2384394_0003.png
Side:
3 af 4
4
4.1
Statsstøtteretlige overvejelser i forbindelse med ATP PEP VII
Ved at åbne op for investeringer fra eksterne investorer vil ATP PEP VII indtræde som
aktør på et marked i konkurrence med andre investeringsvirksomheder. De økonomi-
ske midler, ATP PEP VII modtager fra ATP, vil således anvendes på et konkurrenceud-
sat marked. De vil imidlertid hidrøre fra et ikke-konkurrenceudsat marked, nemlig fra
ATP’s lovfæstede eneret som forvalter af en omfattende pensionsformue.
ATP PEP VII har således gennem en form for krydssubsidiering fået tildelt en økono-
misk støtte fra staten, som kan give ATP PEP VII en konkurrencefordel på det konkur-
renceudsatte marked. Dette kan eksempelvis være tilfældet ved, at ATP PEP VII er i
stand tilbyde de eksterne investorer bedre vilkår end andre investeringsvirksomheder.
Hvis ATP PEP VII’s investeringsvilkår ikke er på markedsvilkår, vil der derfor være tale
om ulovlig statsstøtte.
De i afsnit 2.2 nævnte pressemeddelelser synes at antyde, at man
ved at lade de eks-
terne investorer investere i en parallel fond med andre mere markedslignende vilkår
forsøger at undgå, at den økonomiske støtte reelt giver ATP PEP VII en konkurrence-
fordel på markedet.
3
De konkrete vilkår vil skulle undersøges nærmere med henblik på
at afdække, om det reelt er på markedsvilkår.
Selv hvis investeringsvilkårene for de eksterne investorer er på markedsvilkår, og ATP
PEP VII derfor ikke på dette punkt har opnået en konkurrencefordel, kan der dog alli-
gevel foreligge statsstøtte. Det er nemlig ikke blot muligheden for at kunne tilbyde
bedre investeringsvilkår, der kan udgøre konkurrencefordel. Ifølge EU-Domstolens
praksis kan det også eksempelvis være muligheden for at anvende
et anerkendt ”brand
image”.
4
ATP PEP VII vil ved anvendelsen af ATP-navnet
kunne nyde gavn af ATP’s brand
image. Et brand image som vel at mærke er et resultat af ATP’s lovfæstede eneret til at
administrere en væsentlig del af danskernes samlede pensionsopsparing.
I tråd hermed anførte Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen følgende i et høringssvar i
forbindelse med et forslag om ændring af ATP-loven i 2011, der bl.a. ville give ATP ad-
gang til at drive finansiel virksomhed (vores fremhævninger):
”Såfremt
ATP gives samme adgang til at eje pengeinstitut-, realkreditinstitut og for-
sikringsvirksomhed som andre finansielle virksomheder, er det efter Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsens vurdering
sandsynligt, at datterselskaber ejet af ATP
får en konkurrencemæssig fordel i forhold til konkurrerende virksomhe-
der.
En ligestilling af ATP med andre finansielle virksomheder vil i denne situation
forudsætte, at ATP’s lovfæstede særstatus samtidig ophæves.
[…]
Jf.
https://www.ipe.com/news/atp-cuts-costs-with-new-800m-pe-fund-by-allowing-3rd-party-inves-
tors/10048210.article:
“However,
the parallel fund that other investors can join will have terms that are negotiated
separately.”
“What
we’re getting is the
positivity of having an incentive scheme which is separate for the parallel fund,
which may be closer to what you see in the market”.
4
Jf. sag C-403/10 P, Mediaset mod EU-Kommissionen, præmis 64.
3
15153950.2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om ministeren vil foranledige, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen foretager en vurdering af, om åbningen for investeringer fra eksterne investorer i fonden ATP Private Equity Partners VII K/S, som forvaltes af ATP-medarbejdere via det 100 procent ATP-ejede selskab, Private Equity Advisors AIFM ApS, sker på markedsvilkår og i øvrigt er foreneligt med statsstøttereglerne i EU, til beskæftigelsesministeren, kopi til erhvvervsministeren
2384394_0004.png
Side:
4 af 4
ATP’s brand er formentlig ikke stærkere end det brand,
som andre større finansielle
virksomheder har opbygget.
Forskellen er, at ATP’s brand er opbygget på
baggrund af en lovfæstet eneret til forvaltning af en væsentlig del af den
samlede pensionsformue og et lovfæstet kundeforhold til hovedparten af
den danske befolkning.”
5
4.2
Selvom Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens overvejelser ovenfor vedrører adgangen
til at eje finansielle virksomheder, vil ATP-brandet efter det for os oplyste utvivlsomt
også udgøre en konkurrencefordel inden for investeringsvirksomhed.
Hertil kommer, at ATP PEP gennem sine tidligere porteføljefonde har kunne investere
i velrenommerede PE-fonde, herunder eksempelvis Axcel, EQT og KKR
6
, samt velre-
nommerede industrielle virksomheder udelukkende på baggrund af økonomisk støtte
fra ATP. PE-teamet
har derved kunne opbygge en ”track record” på ryggen af økono-
misk støtte fra et ikke-konkurrenceudsat marked og vil nu kunne nyde gavn af denne
konkurrencefordel på et konkurrenceudsat marked.
Det bemærkes i den forbindelse, at et PE-teams track record er blandt de største kon-
kurrenceparametre i forbindelse med PE-fondes kapitalfremskaffelse. Tomas Krüger
Andersen udtrykker det således:
”For
investorerne vil troen på investeringsstrategien samt PE-teamets erfaring,
kompetence og tidligere ”track record” være afgørende for den kommercielle beslut-
ning om at begynde forhandling om en eventuel investering.”
7
ATP-brandet og den track record, PE-teamet har kunne opbygge på ryggen af ATP, vil
derfor under alle omstændigheder udgøre en økonomisk støtte, som giver ATP PEP VII
en konkurrencefordel sammenlignet med andre investeringsvirksomheder.
5
5.1
Konklusion
Vi vurderer, at ATP PEP VII giver anledning til statsstøtteretlige overvejelser. Den øko-
nomiske støtte fra ATP kan gøre ATP PEP VII i stand til at tilbyde bedre investerings-
vilkår og derved opnå en konkurrencefordel sammenlignet med andre investerings-
virksomheder.
Selv hvis ATP PEP VII’s investeringsvilkår er på markedsvilkår, vil ATP’s brand
image
og den track record, som har kunne opbygges på baggrund af ATP’s økonomiske fun-
dament, i sig selv give ATP PEP VII en fordel i konkurrencen med andre investerings-
virksomheder.
Jf.
https://www.kfst.dk/media/1867/atp-hoering.pdf.
Se i denne forbindelse porteføljefondenes tidligere investeringer på
https://atp-pep.com/.
7
Jf. Tomas Krüger Andersen, Private Equity, Jurist- og Økonomforbundets Forlag, 2013, side 37.
5
6
15153950.2