Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2348108_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
8. marts 2021
Besvarelse af spørgsmål 308 alm. del stillet af udvalget den 8. februar
2021 efter ønske fra Victoria Velasquez (EL).
Spørgsmål:
Er ministeren opmærksom på, at den nye lov om tavshedspligt for ansatte
i EKF potentielt strider mod Aarhus-konventionen og et EU direktiv, når
det gælder miljøoplysninger? Vil ministeren orientere om ministeriets juri-
diske fortolkning af retstilstanden? Der henvises til artiklen: "Minister rea-
gerer på Eftertryks afsløringer
med øget lukkethed", eftertrykket.dk, den
14. maj 2020. www.eftertrykket.dk/2020/05/14/minister-reagerer-paa-ef-
tertryks-afsloeringer-med-oeget-lukkethed
Svar:
Ved lov nr. 1374 af 13. december 2019 blev § 14 a indsat i lov om EKF
Danmarks Eksportkredit. Det følger af § 14 a, at:
”Personer, som medvirker til aktiviteter i henhold til denne lovs § 2, har
under ansvar efter straffelovens §§ 152-152 e tavshedspligt med hensyn til
enhver
oplysning, som de i den forbindelse får kendskab til.”
Lov om EKF Danmarks Eksportkredits § 2 omhandler EKF’s finansie-
ringsvirksomhed, som indebærer håndtering af virksomhedsfølsomme op-
lysninger fra kunderne. Disse oplysninger skal kunne holdes fortrolige for
at sikre, at de danske eksportører kan anvende eksportkreditfinansiering fra
EKF til at understøtte dansk eksport uden af den grund at få offentlighed
om virksomhedsfølsomme oplysninger, jf. besvarelse af ERU spg. 309.
Det er kun denne del af EKFs virke, der er undtaget fra offentlighedsloven.
Den nye bestemmelse præciserer de tidligere gældende regler. I forbindelse
med vedtagelsen af lov nr. 104 af 3. februar 2016 om EKF Danmarks Ek-
sportkredit blev der således ikke indføjet en eksplicit tavshedspligt for per-
soner, der medvirker til aktiviteter omfattet af lovens § 2. Det blev imidler-
tid i lovens § 6, stk. 1, bestemt, at bl.a. lov om offentlighed i forvaltningen
ikke gælder for aktiviteter omfattet af lovens § 2, og dette blev i bemærk-
ningerne begrundet med det behov, som EKF Danmarks Eksportkredit har
for at kunne garantere sine samarbejdspartnere fortrolighed. Det fremgår
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om ministeren er opmærksom på, at den nye lov om tavshedspligt for ansatte i EKF potentielt strider mod Aarhus-konventionen og et EU direktiv, når det gælder miljøoplysninger, til erhvervsministeren
2/2
endvidere af besvarelse af udvalgsspørgsmål 1 stillet under Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalgets behandling af forslag til lov om EKF Dan-
marks Eksportkredit, at EKF fungerer som en finansiel virksomhed, hvilket
giver behov for en særlig grad af fortrolighed om EKFs forretningsmæssige
overvejelser og i forhold til EKFs kunder og samarbejdspartnere. Det sva-
rer til, hvad der i øvrigt ellers gælder på det finansielle område.
I lov om EKF Danmarks Eksportkredit er der endvidere ikke nogen be-
grænsninger i anvendelsesområdet for miljøoplysningsloven, som tillige
gælder for EKF. Ligesom offentlighedsloven indeholder miljøoplysnings-
loven hjemmel til, at der i nogle tilfælde er en indskrænkning i adgangen
til aktindsigt.
Dette fremgår også af Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse vedr. sag
nr. 20/00833 af 13. juli 2020, hvor Miljø- og Fødevareklagenævnet udtaler,
at
”Det
er Miljø- og Fødevareklagenævnets vurdering, at der med lovfæ-
stelsen af EKF Danmarks Eksportkredits tavshedspligt er gennemført en
skærpende regel, som efter omstændighederne vil kunne medføre at retten
til aktindsigt i oplysninger omfattet af den pågældende tavshedspligt ind-
skrænkes.”
EKF er således forpligtet til at overholde både offentlighedsloven og mil-
jøoplysningsloven med de indskrænkninger, der er særskilt hjemmel til i
disse love. I miljøoplysningsloven er der taget højde for direktiv 2003/4/EF
om offentlig adgang til miljøoplysninger, som bl.a. gennemfører Aarhus-
konventionens regler om indsigt i miljøoplysninger.
På den baggrund er det min opfattelse, at den lovbestemte tavshedspligt i
lov om EKF Danmarks Eksportkredit ikke er i strid med anden lovgivning.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup