Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2348090_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
8. marts 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 306 alm. del stillet af udvalget den 8. februar
2021 efter ønske fra Victoria Velasquez (EL).
Spørgsmål:
Mellemfolkeligt Samvirkes rapport: ”Penge på en kulsort fremtid”, juni
2020, viser, hvordan Nordea og danske banker fem år efter Paris-aftalens
vedtagelse stadig har 40 mia. kr. investeret i selskaber, der laver nye kul-
kraftværker og andre nye kulprojekter med flere årtiers levetid. Finance
Watch offentliggjorde 8. juni 2020 rapporten:
”Breaking the Climate Fi-
nance Doom Loop”, hvor de analyserede muligheden for at hæve kapital-
kravene til fossil finansiering, så de reelt reflekterer den systemiske risici,
de indebærer. De foreslår, at man i EU hæver risikovægtningen på finan-
siering af eksisterende fossile projekter til 150 pct. (i dag er det på 100
pct.), mens eksponering over for ny fossil udvinding og andre nye fossile
projekter sættes til 1.250 pct. Dette forslag vil adressere den meget store
risiko ved såkaldt ’strandede aktiver’,
som nye fossile projekter rummer.
Vil ministeren med baggrund i de oplysninger og anbefalinger i de nævnte
rapporter svare på, om regeringen ønsker at arbejde for at hæve kapitalkra-
vene til fossil finansiering, så de reelt afspejler de systemiske risiko, finan-
sieringerne indebærer?
https://www.ms.dk/politikdokument-rapport/penge-paa-en-kulsort-frem-
tid, https://www.finance-watch.org/publication/breaking-the-climate-fi-
nance-doom-loop/
Svar:
Kapitalkravsreglerne for banker og andre kreditinstitutter, herunder risiko-
vægtene til brug for opgørelse af de risikovægtede eksponeringer, fastsæt-
tes i EU-regulering. Reglerne baserer sig blandt andet på internationalt
vedtagne standarder i Basel-Komitéen for opgørelse og fastsættelse af ka-
pitalkrav, som EU tager udgangspunkt i ved regulering af området.
Risikovægtene og kapitalkravene er kalibreret til at afdække institutternes
tabsrisici på de enkelte eksponeringer, og tager udgangspunkt i forventede
tab baseret på historiske data. En højere risiko for tab giver anledning til et
højere kapitalkrav.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm. om regeringen ønsker at arbejde for at hæve kapitalkravene til fossil finansiering, så de reelt afspejler de systemiske risiko, finansieringerne indebærer, til erhvervsministeren
Investeringer i sektorer med stærk tilknytning til, og projekter til udvinding
af, fossile brændstoffer behandles ikke på nuværende tidspunkt særskilt i
forhold til risikovægtningen. Såfremt der påvises øgede risici ved en
gruppe af eksponeringer, f.eks. fossile, kan der være behov for at overveje,
om der er grundlag for at revidere kapitalkravene for denne type ekspone-
ringer. Det kan f.eks. være ved at øge risikovægtene.
Den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA) er i gang med at under-
søge, om der er belæg for at ændre i reguleringen som følge af miljømæs-
sige og/eller sociale risici (ESG-risici), herunder i relation til kapitalkrav
og risikovægtning. EBA skal afrapportere til Kommissionen, Europa-Par-
lamentet og Rådet senest den 28. juni 2025, men hvis EBA færdiggør sit
arbejde før tid kan det ske tidligere. Regeringen følger løbende dette ar-
bejde.
Regeringen støtter generelt en risikobaseret tilgang, hvor højere risiko for
tab giver anledning til højere kapitalkrav. Regeringen finder det desuden
vigtigt, at den finansielle sektor bidrager til den grønne omstilling under
hensyntagen til den finansielle stabilitet.
Såfremt
EBA’s undersøgelse
danner et solidt grundlag for at hæve risiko-
vægtene for investeringer i fossile projekter, vil regeringen umiddelbart
være positivt indstillet over for en sådan ændring.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2