Folketingets Lovsekretariat
ERHVERVSMINISTEREN
16. februar 2021
Besvarelse af spørgsmål nr. S 874 stillet af Ellen Trane Nørby (V) den
8. februar 2021.
Spørgsmål nr. S 874:
Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, at en person, der er bosat i
Sønderborg, fra og med den 8. februar 2021 skal køre 140 km til Odense
for at komme ind i den nærmeste Danske Banks kasse?
Svar:
Efterspørgslen efter pengeinstitutternes kassebetjente ydelser, herunder
kontanthævning, er aftagende i disse år som følge af digitaliseringen. Lige-
som andre virksomheder tilpasser pengeinstitutterne sig den virkelighed,
de agerer i. Flere pengeinstitutter, herunder de fleste af de store, har på den
baggrund besluttet slet ikke at have kassebetjente filialer længere, heller
ikke i de store byer.
Danskerne har imidlertid i vidt omfang taget de digitale løsninger til sig.
Der er desuden muligheder for at hæve kontanter, bl.a. i de over 2.000 hæ-
veautomater, der findes rundt om i landet, og som har åbent døgnet rundt.
Men der er en gruppe, som kan have særlige behov, herunder behov for
hjælp til fortsat at hæve kontanter.
Generelt vil jeg derfor opfordre til, at pengeinstitutterne strækker sig langt
for at hjælpe de af vores medborgere, der har brug for en hjælpende hånd
til at få adgang til kontanter.
Lovgivningen i dag indebærer, at pengeinstitutter hverken er lovgivnings-
mæssigt forpligtede til at have filialer eller til at have kontantkasser i deres
eventuelle filialer. Pengeinstitutterne er forpligtede til at sikre, at der er ad-
gang til at hæve kontanter, men det er tilstrækkeligt, at denne adgang sker
i form af muligheden for at hæve i en hæveautomat.
Jeg henviser desuden til besvarelsen af SOU alm. del spørgsmål 115.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
Med venlig hilsen