Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2346381_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
04. marts 2021
Besvarelse af spørgsmål 301 alm. del stillet af udvalget den 8. februar
2021 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Kim Valentin (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 8. februar 2021 fra Thomas
Bjerregaard, LA Travel om rejsebranchens pressede økonomiske situation,
jf. ERU alm. del
bilag 188?
Svar:
Jeg anerkender fuldt ud, at rejsebranchen befinder sig i en vanskelig situa-
tion, og at branchen fortsat er hårdt ramt af rejserestriktioner. Derfor har
regeringen sammen med en bred kreds af Folketingets partier også vedtaget
en række hjælpepakker målrettet den danske rejsebranche, herunder tilskud
på samlet 725 mio. kr. samt en garantiordning på 2,25 mia. kr. Det er initi-
ativer, der forhåbentlig er med til at sikre, at vi også har en dansk rejsebran-
che på den anden side af corona. Jeg er også opmærksom på, at flere rej-
seudbydere har haft omkostninger med at få inddrevet beløbene fra deres
leverandører.
Thomas Bjerregaard peger i sin henvendelse på udfordringer i forbindelse
med udmøntningen af tilskuddet til rejsebranchen som følge af den politi-
ske aftale af 12. maj 2020. Thomas Bjerregaard peger bl.a. på, at rejsebu-
reauerne fortsat er drænet for likviditet. På den baggrund tilkendegiver han,
at hvis rejsebureauerne skal returnere den del af støtten, som de senere har
fået refunderet af leverandørerne, vil det medføre en lavine af konkurser.
Aftalepartierne bag aftalen af 12. maj 2020 var enige om, at der skulle ydes
et tilskud til Rejsegarantifonden på 600 mio. kr., som skulle gå til dækning
af rejsebranchens faktiske omkostninger ved afbrudte og aflyste rejser i den
første periode af corona-pandemien til og med den 14. april 2020. Tilskud-
det trådte i stedet for den hidtidige ordning, hvor selskaberne kunne trække
på en garantiordning til dækning af de faktiske omkostninger.
I forbindelse med aftalen om tilskuddet på de 600 mio. kr. er der indhentet
en statsstøttegodkendelse fra EU-Kommissionen. Godkendelsen er baseret
på reglerne om såkaldt krisestøtte.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 301: MFU spm. om at kommentere henvendelsen af 8. februar 2021 fra Thomas Bjerregaard, LA Travel, om rejsebranchens pressede økonomiske situation, til erhvervsministeren
2/2
EU-reglerne for krisestøtte stiller krav til påvisning af det faktisk lidte tab,
man som erhvervsdrivende kan søge om kompensation for. Som opfølg-
ning på statsstøttegodkendelsen er der den 6. juli 2020 udstedt en bekendt-
gørelse om bl.a. kompensation for faktiske omkostninger til rejseudbydere
og formidlere for udenlandske rejsearrangører som følge af COVID-19. Af
bekendtgørelsen fremgår, hvilke faktiske omkostninger der er kompensati-
onsberettigede, samt betingelserne for kompensation.
Det fremgår bl.a., at kompensation kun må gives til dækning af skader, der
er en direkte og dokumenteret konsekvens af COVID-19, og at kompensa-
tion skal nedskrives med ethvert beløb, der er inddrevet gennem forsik-
ringsdækning, retssager, voldgift eller anden kilde for de samme skader.
Det betyder bl.a., at beløb, som en rejseudbyder har fået refunderet fra sin
underleverandør, skal fratrækkes kompensationen. Det er således en forud-
sætning for at modtage kompensation, at der rent faktisk er lidt et tab, hvil-
ket
ikke
vil være tilfældet, når underleverandører
har
tilbagebetalt beløbet.
En fravigelse af dette krav vil være i strid med statsstøttegodkendelsen fra
EU-Kommissionen, fordi der så vil være tale om overkompensation. Det
har været reglerne hele tiden, og Rejsegarantifondens seneste praksis stem-
mer dermed overens med reglerne for, hvilke udgifter, der kan dækkes af
tilskuddet.
Da der vil være tale om tilbagebetaling af for meget modtaget tilskuds-
støtte, er der desværre som udgangspunkt ikke mulighed for at give rejse-
selskaberne en længere frist for tilbagebetalingen af støtten på fx seks år,
som gælder for tilbagebetalingen af det statsgaranterede lån. Ifølge EU's
regler for statsstøtte skal staten indkræve den støtte, der er givet uretmæs-
sigt, hurtigst muligt. Kommissionen har, for de øvrige danske Covid-19
ordninger, stillet krav om, at kontrol for overkompensation sker senest 31.
juli 2021 og at der herefter sker tilbagesøgning hurtigst muligt efter afslut-
tet kontrol.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup