Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Samråd i Erhvervsudvalget pba. spørgsmål fra Karsten Hønge (SF)
Samrådsspørgsmål A fra Karsten Hønge om ansættelse af lærlinge i Polen
i forbindelse med indfrielse af sociale klausuler vedr. sygehusbyggeri i
Odense.
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Medlemmer af Erhvervsudvalget
Folketinget
Erhvervsudvalget.
2 minutter.
Torsdag den 4. februar kl. 13.30-15.00. FT, Landstingssalen.
1
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/2-21 om anvendelse af sociale klausuler på offentlige danske byggerier, til børne- og undervisningsministeren, kopi til erhvervsministeren
2332616_0002.png
1. Indledning og besvarelse af spørgsmål
Tak for det.
Erhvervsministeren har allerede svaret på det primære i spørgsmålet, så derfor
vil jeg tale mere generelt om de udfordringer, som vi står overfor i relation til
det, der nu hedder
lærepladser.
Det var nemlig en af de forandringer, vi lavede
med den store lærlingeaftale i efteråret, nemlig at det går fra at hedde praktik-
pladser til at hedde lærepladser. Det er selvfølgelig den mindste del, men det er
til gengæld synligt og understreger, at det, der er tale om, er uddannelsesforløb.
Vi har diskuteret den her udfordring, siden ruder konge var knægt, og jeg kan
afsløre, at da vi sad til trepartsforhandlingerne om det her, der var der sådan en
on-going konkurrence om, hvem af os, der længst tilbage i tiden havde deltaget
i demonstrationer, der havde handlet om lærlingeforhold og mangel på lære-
pladser. Vi kunne slå fast, at det var Kim Simonsen fra HK, der qua sin alder,
havde været til de demonstrationer, der gik længst tilbage. Der var vi tilbage i
1970'erne.
Så bare for at sige, at problemerne omkring manglende lærepladser har været et
problem, der har været stort set siden dengang man arvede det at komme i lære
fra sin far, og siden da har man aldrig rigtig som samfund fået taget ordentlig
fat på det her.
Derfor har det været afgørende vigtigt for regeringen, at det var et af de områ-
der, hvor vi faktisk gennemførte en stor aftale, coronaen til trods.
Derfor er jeg også glad for, at spørgeren sætter fokus på området.
En del af løsningen handler om at bruge det potentiale, der er i de sociale klau-
suler, og det er præcis det, erhvervsminister lige har redegjort for.
2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/2-21 om anvendelse af sociale klausuler på offentlige danske byggerier, til børne- og undervisningsministeren, kopi til erhvervsministeren
Derudover har regeringen i 2020 haft ekstraordinært stort fokus på lærepladser
til eleverne på erhvervsuddannelserne.
I maj 2020 indgik vi en meget ambitiøs trepartsaftale, den første af to sidste år,
der har holdt hånden under lærepladserne på trods af den usikkerhed og de ud-
fordringer, der er fulgt med corona.
Der kom simpelthen et kæmpe dyk i antallet af lærepladser da coronaen ramte,
og det dur selvfølgelig ikke, at en krise medfører, at en stor gruppe unge ikke
kan få en uddannelsesplads og dermed kommer til at betale prisen for krisen.
Med den aftale blev der udmøntet samlet set 5,4 mia. kr. De penge gik primært
til at give virksomhederne et økonomisk incitament til at tage lærlinge ind.
Derfor er der kommet tal henover efteråret, som har vakt gevaldigt store smil
på uddannelsesområdet fordi det faktisk er lykkedes. De seneste tal viser, at der
i november 2020 blev oprettet 9 pct.
flere
lærepladser end i november 2019. Vi
ved i øvrigt, at det samlede indgåede antal af uddannelsesaftaler for 2020 endte
med at gå i plus i forhold til året før. Det ved jeg ikke, om nogensinde er sket
før i en krisetid, at det faktisk er gået den rigtige vej på et punkt som det her.
Den 21. november 2020 indgik regeringen nummer to trepartsaftale med ar-
bejdsmarkedets parter om lærepladser. Der var fokus at skabe løsninger på
nogle af de tilbagevendende problemer på området.
Vi flytter ansvaret for at finde lærepladser fra elev, som står med problemet
selv. Jeg mødte fra måneder tilbage, da der var lidt åbent i samfundet, en elev,
som havde søgt mere end 50 forskellige lærepladser og kun havde fået svar på
en brøkdel af dem, og det var så i øvrigt hans første indgang til at skulle være
en del af arbejdsmarkedet og et forsøg på at få en uddannelse.
3
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/2-21 om anvendelse af sociale klausuler på offentlige danske byggerier, til børne- og undervisningsministeren, kopi til erhvervsministeren
Det dur simpelthen ikke. Fremover bliver det skolernes ansvar at finde de lære-
pladser, der skal til til de elever, der ikke har fundet dem på forhånd.
Der afsættes et stort millionbeløb til den lærepladsunderstøttende indsats, lige-
som det bliver billigere fremover for virksomheder at have lærlinge.
Og så en af vigtigste ting er, at vi rykker tidspunktet for, hvornår der skal være
indgået lærepladser, så man får et forløb, hvor man faktisk ved, hvad man skal
på den anden side af sommerferien i stedet for, som det er i dag, at omkring
halvdelen af eleverne ikke ved, hvad der skal ske på den anden side af grund-
forløb to.
Jeg er overbevist om, at aftalen samlet set vil gøre det lettere for elever at få en
læreplads. Jeg tror også, at det kommer til at give et meget bedre flow i deres
uddannelse i stedet for de her afbrudte forløb, hvor man ikke ved hvad man
skal lige om lidt.
Og jeg vil understrege, at vi fra regeringens side har meget stort fokus på den
her udfordring, og at vi skridt for skridt gerne vil forandre på det. Derfor er alle
gode ideer velkomne.
Jeg tror, at der skal ske flere ryk end det vi har lavet her, og det gælder selvføl-
gelig også for den del af befolkningen, der ikke trak på uddannelseskontoen
som unge. Vi skal være langt bedre til at skabe meget bedre modeller for, hvor-
dan vi får givet en større del af den voksne befolkning et fag, selvom de ikke
fik taget det som unge.
Tak for ordet.
4