Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2332382_0001.png
NOTAT
4. februar 2021
20/10711-2
sofief-DEP
Talepapir til brug for samråd i Erhvervsudvalget den 4.
februar 2021
(Det talte ord)
[Indledning]
Tak for det. Og ja, jeg skal også på ministeriets vegne be-
klage, at der skulle være gået så lang tid. Jeg tror, at der er
mange forskellige ting, der er gået galt i forløbet. Men nu
sidder vi her, og det er jeg i hvert fald glad for.
Og tak for muligheden for at drøfte denne her sag. Det er
vigtigt for vores samfund, at vi kan skabe og sikre lærlin-
gepraktikpladser på ordentlige arbejdsvilkår. Og det er
vigtigt for de mange danske unge mennesker, som gerne
vil uddanne sig og blive dygtigst muligt til deres arbejde.
Det mener regeringen, at vi skal bruge den offentlige sek-
tors efterspørgsel aktivt til at understøtte. Og det skal vi
have fælles holdninger og retninger og regler for at man
kan understøtte i hele Europa.
Vi skal sikre, at de virksomheder, som den offentlige sek-
tor handler med, tager en række nødvendige samfundsan-
svarlige hensyn, når de agerer på markedet, så der fortsat
er arbejdskraft til virksomhederne og muligheder til de
unge, så vi også i fremtiden har gode dygtige faglærte som
fx smede, elektrikere, industriteknikere
og VVS’ere.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/2-21 om anvendelse af sociale klausuler på offentlige danske byggerier, til erhvervsministeren, kopi til børne- og undervisningsministeren
Jeg vil indledningsvist fortælle kort om de tiltag, vi på
Erhvervsministeriets område har og planlægger at foreta-
ge, og derefter besvare det konkrete samrådsspørgsmål.
Herefter vil børne- og undervisningsministeren fortælle
lidt om tiltagene på lærlingeområdet under hendes ressort.
[Nuværende tiltag for at fremme lærlingepraktikpladser i udbud]
Pt. har vi i Danmark et aftalebaseret
”følg eller forklar”-
princip for kommuner, regioner og stat i forhold til en
række typer udbud af en vis størrelse. Det betyder, at of-
fentlige ordregivere enten skal kræve lærlinge- og prak-
tikpladser i forbindelse med udbud
eller skal forklare,
hvorfor det ikke er muligt. Det kan for eksempel være
tilfældet, hvis det ikke er muligt at skaffe de relevante
lærlinge til at løse en konkret opgave.
Jeg har indtryk af, at princippet har bidraget til at skabe
flere lærlinge- og praktikpladser, end vi ellers ville have
haft.
En undersøgelse foretaget af KL i 2014 viste blandt an-
det, at 61 procent af kommunerne anvendte sociale klau-
suler i relevante udbud. Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen har senere hen foretaget i 2017 en undersøgelse af
hvor mange lærlingepladser, som er oprettet i forbindel-
se med statslige opgaver, hvor der indgår sociale klausu-
ler. Undersøgelsen viste, at der var ca. 2.380 lærlinge-
2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/2-21 om anvendelse af sociale klausuler på offentlige danske byggerier, til erhvervsministeren, kopi til børne- og undervisningsministeren
2332382_0003.png
pladser alene i staten Det er en positiv udvikling, som
dog også kan være påvirket af andre forhold som fx
AUB-ordningen. Det skal siges. Tallene er formentlig -
og forhåbentlig - endnu højere i dag.
[Det kommende udspil om offentligt-privat samarbejde og evalu-
ering af udbudsloven]
Vi vil imidlertid gerne se på, om ordningen kan gøres
endnu mere effektiv. Og også hvordan vi så vidt mu-
ligt kan sikre, at danske lærlingepladser går til danske
lærlinge.
Det offentlige som indkøber er en stor faktor. Vi ind-
køber for over 380 mia. kr. hvert år. Det er en kæmpe
efterspørgselsmuskel, der kan stille krav og skubbe
virksomheder i den rigtige retning. I den retning, hvor
der udvises ordentlighed og samfundssind.
Jeg tror på, at en hel række udfordringer, der kalder
på løsninger, kan løses gennem stærke alliancer og
samspil mellem den offentlige og den private sektor.
Det danske erhvervsliv er rigtig gode til at løfte en
række samfundsopgaver. Det samspil kan vi få endnu
mere ud af
men det kræver, at den offentlige sektor
kan stille krav i udbudsmaterialet.
I forbindelse med arbejdet med udbudsloven ser vi net-
op på, om der kan indføres yderligere tiltag, som kan
3
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/2-21 om anvendelse af sociale klausuler på offentlige danske byggerier, til erhvervsministeren, kopi til børne- og undervisningsministeren
2332382_0004.png
skabe uddannelsesmuligheder inden for de fag, hvor
der er mangel på lærlingepladser.
Jeg er slet ikke i tvivl om, at vi kan gøre endnu mere
for lærlinge. Og jeg vil gå rigtig langt for, at vi kan få
flere danske unge mennesker ud i lærlingepladser, så vi
kan sikre dem og Danmark en ordentlig fremtid.
Med disse indledende ord vil jeg besvare det konkrete
samrådsspørgsmål.
Ad spørgsmål A:
[Med henvisning til artiklen: ”For danske skattekroner: Super-
sygehus-byggeri
sender 46 lærepladser til Polen”, i Fagbladet
3F, den 3. september 2020, bedes ministrene redegøre før, hvor-
dan regeringen vil sikre, at sociale klausuler anvendes på offent-
lige danske byggerier, således at der skabes danske praktikplad-
ser, og entreprenørerne ikke kan undsige sig at ansætte danske
lærlinge på byggerierne ved at have lærlinge ansat i udlandet.]
Svar:
Først og fremmest vil jeg sige, at jeg synes ikke, det
er acceptabelt, det der har været fremme i sagen om
sygehusbyggeriet i Odense og ansættelse af de 46
polske lærlinge, som alene arbejder i Polen og ikke i
Danmark. Det er jo tydeligt ikke tanken med ordnin-
gen, og det underminerer tilliden til den vindende
virksomhed.
4
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/2-21 om anvendelse af sociale klausuler på offentlige danske byggerier, til erhvervsministeren, kopi til børne- og undervisningsministeren
Jeg er dog blevet orienteret om, at Region Syddan-
mark er blevet enige med entreprenøren om, at de 46
polske lærlinge
ikke
tæller med i de 6 pct. lærlinge,
som entreprenøren efter kontraktens sociale klausul
er forpligtet til at have. Det er jeg glad for at høre, og
jeg synes det viser, at vi i Danmark meget ofte kan
snakke om tingene og få fornuftige løsninger ud af
det.
Vi har i Danmark en stærk arbejdsmarkedsmodel, der
har skabt grundlaget for ordentlige løn- og arbejds-
vilkår. Og det skal vi selvfølgelig værne om. Og
virksomheder skal ikke se lærlingepladser som en
smart løsning for at spare omkostninger og stadig
kunne nyde af de goder og penge, som findes i Dan-
mark.
Derfor er der jo også noget helt galt, hvis det er nok
bare at ansætte lærlinge på en fabrik i Polen.
Virksomheder, der vinder kontrakter i Danmark, bør
bruge danske lærlinge og støtte det arbejdsmarked, de
er en del af.
Men det er også vigtigt at sige, at vi er bundet af EU-
reglerne, som tilsiger, at det ikke er muligt at kræve i
5
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/2-21 om anvendelse af sociale klausuler på offentlige danske byggerier, til erhvervsministeren, kopi til børne- og undervisningsministeren
offentlige udbud, fordi det vil diskriminere på bag-
grund af nationalitet.
Derfor udarbejder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
en
vejledning,
der kan belyse, hvordan ordregivere kan
indrette deres udbud i forhold til, hvilke krav der kan
stilles i forbindelse med klausuler om lærlinge.
Det er ikke muligt i udbud at stille krav om, at det skal
være danske lærlinge. Men det er muligt at stille krav i
en udbudt kontrakt om, at lærlingene skal udføre en be-
stemt type opgave eller være inden for et bestemt geo-
grafisk areal, hvis kravet er sagligt, objektivt, proporti-
onelt og tilknyttet kontraktens genstand. Man skal altså
have en god grund til at stille kravet
og det kan være
lidt mudret, hvornår der er god grund. Derfor laver vi
en vejledning, så det bliver helt tydeligt for ordregiver-
ne, hvad de skal og kan gøre.
Vi
vil også invitere fagbevægelsen, lønmodtager- og
arbejdsgiverorganisationer
og andre interessenter til
at
drøfte sagen nærmere,
så vi kan blive klogere på,
hvad vi kan gøre. Det er dem, der kender forholdene
på for eksempel byggepladserne bedst. Derfor har vi
brug for deres input for at få de bedst mulige ordninger.
Endelig har vi også taget problemstillingen op på euro-
pæisk niveau. Erhvervsminister Simon Kollerup har
6
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/2-21 om anvendelse af sociale klausuler på offentlige danske byggerier, til erhvervsministeren, kopi til børne- og undervisningsministeren
sidste år indledt en dialog med den ansvarlige Kom-
missær om problemstilling.
Og jeg har fulgt op ved at sende et brev til kommissæ-
ren, hvor vi efterspørger mere klarhed for, hvornår og
hvordan vi kan styrke brugen af sociale klausuler i ud-
bud, således at vi kan styrke antallet af nationale lær-
lingepladser i vores udbud.
Og vi vil fortsat
tage problemstillingen op med de
europæiske kollegaer
og kæmpe for, at vi finder en
europæisk fælles løsning.
Der er selvfølgelig
brug for ”fair bevægelighed” og ik-
ke bare ”fri bevægelighed” i Europa. Det er derfor, vi
allerede arbejder for en række tiltag på EU-niveau, der
skal sikre os imod social dumping i EU, så den frie be-
vægelighed ikke kommer til at gå ud over ordentlige
vilkår på arbejdsmarkedet. Det gælder i høj grad også
lærlingepladser.
Vi har allerede spillet ind i drøftelser om behovet for at
justere EU’s udbudsregler –
og vi vil fortsat arbejde for
at styrke de nuværende regler og rammer for fair bevæ-
gelighed.
For eksempel er beskæftigelsesministeren allerede ved
at undersøge, om der vil være opbakning til en række
7
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/2-21 om anvendelse af sociale klausuler på offentlige danske byggerier, til erhvervsministeren, kopi til børne- og undervisningsministeren
initiativer
blandt andet et ID-kort til udstationerede
og vandrende arbejdstagere og en sortliste over virk-
somheder, der er dømt for underbetaling, grove tilside-
sættelser af arbejdsmiljølovgivningen eller lignende.
Alt sammen for at undgå social dumping, for at bevare
et stærkt dansk arbejdsmarked og for at have et fælles
stærkt arbejdsmarked i EU.
[Afslutning]
Med det i baghovedet vil jeg give ordet videre til bør-
ne- og undervisningsministeren Pernille Rosenkrantz-
Theil.
8