Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2411075_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
07. juni 2021
Besvarelse af spørgsmål 275 alm. del stillet af udvalget den 25. januar
2021.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 23/1-21 fra Indeks Retail,
Horsens om konkurrenceforvridning ved tvangslukning af specialvare-
handlen, jf. ERU alm. del
bilag 165?
Svar:
Henvendelsen fra Indeks Retails Horsens af 23. januar 2021 omhandler to
nærmere konkrete spørgsmål, som vil blive behandlet i det følgende.
Spørgsmål 1:
Indebærer reguleringen ikke en handelshindring i form af en begrænsning
af varernes frie bevægelighed eller den frie etableringsret i strid med arti-
kel 34 og artikel 49 i Traktaten om den Europæiske Unions Funktions-
måde?
Er det parallelt ikke indrømmelse af særlige eller eksklusive rettigheder
til visse erhvervsvirksomheder, der hindrer adgangen til markedet i strid
med artikel 106 i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde?
Udenlandske virksomheder får begrænset adgangen til en række marke-
der, idet de ikke er i stand til at afsætte deres varer til eller igennem den
fysiske handel. F.eks. vil et dansk forlag fortsat kunne sælge bøger igen-
nem supermarkerne, medens tyske, franske og engelske forlag rammes, da
de kun i meget begrænset eller slet ikke sælges i supermarkeder. Der kan
formentlig findes andre eksempler, hvor det er udenlandske virksomhe-
der, der bliver særlig hårdtramt, ved at miste deres adgang til det danske
marked, da de ikke distribuerer via danske supermarkeder.
Svar:
Varernes frie bevægelighed:
Det er regeringens vurdering, at beslutningen om at lukke udvalgsvarebu-
tikker, herunder specialvarebutikker, i en periode med henblik på at ind-
dæmme Covid-19 ikke udgør en restriktion af varernes frie bevægelighed i
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm., om at kommentere henvendelsen af 23/1-21 fra Indeks Retail, Horsens om konkurrenceforvridning ved tvangslukning af specialvarehandlen, til erhvervsministeren
2411075_0002.png
2/3
henhold til Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmøde (herefter
TEUF) artikel 34, idet beslutningen gjaldt for alle udvalgsvarebutikker, der
udøver virksomhed i landet, og da afsætning af indenlandske og udenland-
ske varer blev påvirket på samme måde, jf. EU-Domstolens faste praksis,
som fastslået i dom, C-267/91 og C-268/91 (Keck-doktrinen).
Etableringsretten:
Det er regeringens vurdering, at beslutningen om at lukke udvalgsvarebu-
tikker i en periode heller ikke udgør en restriktion af den frie etableringsret
i henhold til TEUF artikel 49, idet beslutningen gjaldt for alle udvalgsva-
rebutikker i landet, som allerede var etableret her i landet, jf. EU-Domsto-
lens dom i de forenede sager C-418/93, Semeraro Casa Uno m.fl.
Artikel 106 i TEUF:
TEUF artikel 106 forbyder medlemsstaterne at træffe eller opretholde for-
anstaltninger, som er i strid med traktaternes bestemmelser, og navnlig
traktatens artikel 12 samt 101-109 (reglerne om konkurrence og statsstøtte).
Bestemmelsen finder alene anvendelse i forhold til tre typer af virksomhe-
der; offentlige virksomheder (som staten kontrollerer), virksomheder, som
staten har indrømmet særlige eller eksklusive rettigheder, eller virksomhe-
der, der har fået overdraget at udføre tjenesteydelser af almindelig økono-
misk interesse, eller som har karakter af fiskale monopoler.
Det er regeringens klare opfattelse, at der ikke er tale om sådanne virksom-
heder i den forelagte situation, og at bestemmelsen derfor ikke finder an-
vendelse her. Navnlig er der således ikke tale om, at visse virksomheder er
blevet indrømmet særlige eller eksklusive rettigheder fra staten. Nedluk-
ningen af udvalgsvarebutikker skete generelt og med det formål at ind-
dæmme Covid-19.
Det skal generelt understreges, at initiativerne var midlertidige, og blev op-
hævet, så snart epidemien tillod det.
Spørgsmål 2:
Skulle reguleringen ikke have været anmeldt til Europa-Kommissionen
som statsstøtte, jf. artikel 108, stk. 3 i Traktaten om den Europæiske Uni-
ons. Der skal ske anmeldelse, når staten selektivt tildeler visse erhvervs-
virksomheder en fordel, der truer med at forvride konkurrencen, og det
kan påvirke samhandlen mellem medlemsstater. Disse betingelser fore-
kommer at være opfyldt.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm., om at kommentere henvendelsen af 23/1-21 fra Indeks Retail, Horsens om konkurrenceforvridning ved tvangslukning af specialvarehandlen, til erhvervsministeren
2411075_0003.png
3/3
Svar:
Formålet med statsstøttereglerne er at sikre ens vilkår for alle medlems-
stater, når de yder offentlig støtte til virksomheder i EU. Statsstøtte skal,
efter Traktatens artikel 108, stk. 3 anmeldes og godkendes af EU-Kom-
missionen som forenelig med Fællesskabet, før den må ydes.
Traktatens artikel 107, stk. 1, definerer begrebet statsstøtte som
”støtte,
som ydes ved hjælp af statsmidler under enhver tænkelig form, og som for-
drejer eller truer med at fordreje konkurrencevilkårene ved at begunstige
visse virksomheder eller visse produktioner, uforenelig med det indre mar-
ked, i det omfang den påvirker samhandelen mellem medlemsstaterne.”
Heraf kan udeledes følgende kumulative betingelser, der alle skal være op-
fyldt for at der er tale om statsstøtte: 1) Støtten skal ydes til en virksomhed,
2) støtten skal kunne tilregnes staten og være finansieret med statsmidler,
3) der skal være indrømmet en fordel, 4) støtten skal være selektiv, og den
skal 5) påvirke konkurrencen og samhandelen mellem medlemsstaterne.
Det er regeringens vurdering, at der ikke er tale om statsstøtte i den fore-
lagte situation. Det skyldes særligt, at der ikke er sket en overførsel af stats-
midler (eller givet afkald på statsmidler) i forbindelse med reguleringen.,
som er indført i forbindelse med at håndtere Covid-19 situationen. Der er
således ikke i forbindelse med denne konkrete foranstaltning ydet en øko-
nomisk fordel ved overførsel af statsmidler til den gruppe af butikker, der
har kunne holde åbent, mens andre har været lukket.
Dermed vurderer regeringen ikke, at der er tale om regulering, der skulle
have været anmeldt til EU-Kommissionen, jf. Traktatens artikel 108, stk.
3.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup