Vil ministeren tage initiativ til, at støtteordningen til lønudgifter til kritisk personale i luftfartsselskaber (danske AOC) gøres bredere og forlænges, indtil forholdene er normaliserede for luftfartsbranchen, og at ordningen udvides med kritisk personale fra det omkringliggende og støttende del af luftfartserhvervet og luftfartsspecifikke underleverandører (ikke-AOC)? Spørger henviser til, at der sidste år blev indført en støtteordning, der havde til formål at støtte danske luftfartsselskaber, der udfører passagertransport, ved at bidrage til selskabernes lønudgifter til personale, der er kritisk for at opretholde selskabernes driftstilladelse til erhvervsmæssig flyvning (AOC). Ordningen fandt anvendelse for perioden 1. oktober 2020 til 31. december 2020. Der var afsat 40 mio. kr. til ordningen i Luftfartspakken, men der er kun brugt 17 mio. kr. Der er efter spørgernes mening imidlertid behov for at tilføje yderligere personale indenfor AOC området, som er kritisk for selskaberne. Det drejer sig om det personale, som er nødvendigt for, at selskaberne kan få en ordnet genstart, når den tid kommer. Hele det omkringliggende og støttende luftfartserhverv lider i lige så høj grad som AOC-selskaberne under Covid-19. Der tænkes her på Part-145 (Maintenance) området, Part-21J (Design) området, Part-21G (Production) området, Part-147 (Maintenance Training) området, ATO (Pilot Training) området.
Dato: 21-01-2021
Status: Endeligt besvaret
Emne:
erhvervsdrivende virksomhed