Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2335148_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
12. februar 2021
Besvarelse af spørgsmål 227 alm. del stillet af udvalget den 18. januar
2021 efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål:
Handelsplatforme som Amazon, Wish, Alibaba, eBay m.fl. sælger varer fra
tredjelands sælgere på deres markedspladser. Ministeren bedes tage initia-
tiv til at afklare med Forbrugerombudsmanden, hvorvidt hun vurderer, at
platformene er omfattet af ansvarsfritagelsen i e-handelslovens §§ 14-15
og dermed er uden ansvar for de produkter eller tjenester, der sælges via
platformene i forhold til relevante lovområder. Her tænkes bl.a. på reglerne
for markedsføring, forbrugerbeskyttelse, produktansvar og produktsikker-
hed.
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Forbrugerombuds-
manden, som jeg kan henholde mig til:
”E-handelslovens
§§ 14-16 regulerer spørgsmålet om, hvornår en formid-
ler af informationssamfundstjenester er fri for ansvar, herunder for med-
virkensansvar, for den information, som formidleren transmitterer eller op-
lagrer.
Er betingelserne for ansvarsfrihed i bestemmelserne ikke opfyldt, kan f.eks.
en online handelsplatform gøres ansvarlig for den information, som for-
midles på handelsplatformens hjemmeside, hvis betingelserne for ansvar i
dansk ret i øvrigt er opfyldt.
E-handelslovens ansvarsfrihedsregler regulerer således kun det ansvar for
overholdelse af lovgivningen, som vedrører den formidlede information.
Sådan information kan f.eks. være oplysninger om kvaliteten af et produkt,
eller oplysninger om produktets sikkerhed eller pris, herunder førpriser og
sparbudskaber mv.
Mens e-handelslovens § 14 og § 15 regulerer spørgsmålet om ansvarsfri-
tagelse for henholdsvis ren videreformidling af information og for såkaldt
caching af information, er spørgsmålet om online handelsplatformes an-
svarsfritagelse reguleret af e-handelslovens § 16.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm., om at afklare med Forbrugerombudsmanden, hvorvidt hun vurderer, at platformene er omfattet af ansvarsfritagelsen i e-handelslovens §§ 14-15 og dermed er uden ansvar for de produkter eller tjenester, der sælges via platformene i forhold til relevante lovområder. Her tænkes bl.a. på reglerne for markedsføring, forbrugerbeskyttelse, produktansvar og produktsikkerhed, til erhvervsministeren
2/3
Ifølge e-handelslovens § 16 er en tjenesteyder ikke ansvarlig for oplagring
af information eller for indholdet af den oplagrede information, når oplag-
ringen sker på anmodning af en tjenestemodtager, der har leveret informa-
tionen, og hvis tjenesteyderen 1) ikke har kendskab til den ulovlige eller
skadevoldende aktivitet eller information eller 2) fra det tidspunkt, hvor
tjenesteyderen får et kendskab som nævnt i nr. 1, straks tager skridt til at
fjerne informationen eller hindre adgangen til den. Ifølge § 16, stk. 2, fin-
der bestemmelsen i stk. 1 ikke anvendelse, når tjenestemodtageren handler
under tjenesteyderens myndighed eller kontrol.
E-handelslovens § 16 implementerer e-handelsdirektivets artikel 14 (direk-
tiv 2000/31/EF af 8. juni 2000).
EU-domstolen har i dommen C-324/09 (eBay) udtalt sig om rækkevidden
af ansvarsfrihedsreglen i e-handelsdirektivets artikel 14. Domstolen ud-
talte i præmis 115, at en operatør af en online-markedsplads ikke kan på-
lægges ansvar alene fordi operatøren lagrer salgsudbud på sin server, fast-
sætter betingelser for levering af sine ydelser, oppebærer betaling herfor
og giver en række generelle oplysninger til sine klienter. Videre udtalte
domstolen, at
”såfremt operatøren
derimod har ydet bistand bestående i
bl.a. at optimere eller fremme de omhandlede salgsudbud,
har han ikke haft en neutral rolle i forholdet mellem sine kun-
der, der er sælgere, og potentielle købere, men har udøvet en
aktiv rolle, som giver ham kendskab til eller kontrol over de
lagrede informationer vedrørende disse salgsudbud. Opera-
tøren kan dermed ikke påberåbe sig ansvarsbegrænsningen i
artikel 14 i direktiv 2000/31 for så vidt angår disse oplysnin-
ger.” (præmis 116)
Det følger således af dommen, at en handelsplatform ikke kan påberåbe sig
ansvarsfrihedsreglen i e-handelslovens § 16, hvis handelsplatformen yder
bistand ved f.eks. at optimere eller fremme salget af et produkt, der tilbydes
på handelsplatformens hjemmeside.
Om en handelsplatform har en sådan aktiv rolle, at platformen kan gøres
ansvarlig for indholdet på platformen, afhænger efter Forbrugerombuds-
mandens opfattelse bl.a. af, om platformen kontrollerer eller på anden
måde har kendskab til de salgstilbud, der gøres tilgængelige på handels-
platformen, om platformen anvender teknikker til at tilskynde forbrugerne
til at foretage en købsbeslutning og om platformen tilbyder rabatter.
Forbrugerombudsmanden behandler en sag om handelsplatformen Wish,
som efter Forbrugerombudsmandens opfattelse spiller en sådan aktiv rolle,
at Wish ikke kan påberåbe sig ansvarsfrihed efter e-handelslovens § 16.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm., om at afklare med Forbrugerombudsmanden, hvorvidt hun vurderer, at platformene er omfattet af ansvarsfritagelsen i e-handelslovens §§ 14-15 og dermed er uden ansvar for de produkter eller tjenester, der sælges via platformene i forhold til relevante lovområder. Her tænkes bl.a. på reglerne for markedsføring, forbrugerbeskyttelse, produktansvar og produktsikkerhed, til erhvervsministeren
3/3
Forbrugerombudsmanden lægger bl.a. vægt på, at Wish anvender forskel-
lige former for ”pressure selling-teknikker”, f.eks. udsagn som ”næsten
væk” eller ”tilbud – begrænset antal”, ”først til mølle-tilbud”, hvor en be-
stemt pris kun gælder for den forbruger, der er den første til at foretage
køb af det pågældende produkt, og tilbud hvor forbrugeren kan låse op for
en billigere pris, hvis forbrugeren skynder sig at foretage et køb. Derud-
over markedsfører Wish f.eks. rabatkoder, som kan benyttes ved køb på
hjemmesiden og optjening af rabatter, hvis forbrugeren logger ind på
hjemmesiden dagligt over en vis periode.
Forbrugerombudsmanden har ikke behandlet sager vedrørende de øvrige
handelsplatforme, der nævnes i Erhvervsudvalgets spørgsmål og har der-
for heller ikke vurderet, om de kan påberåbe sig at være ansvarsfri i medfør
af e-handelsloven § 16.”
Fsva. regeringens generelle holdning til det ansvar, som regeringen mener, at
online markedspladser skal løfte, henviser jeg til besvarelsen af ERU alm. del
spm. 224.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup