Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2318723_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
11. januar 2021
Samråd i ERU den 12. januar 2021
Spørgsmål P-Q stillet efter øn-
ske fra Torsten Schack Pedersen (V), Anni Matthiesen (V), Heidi
Bank (V), Anne Honoré Østergaard (V).
Indledning:
Tak for det og tak for velkomsten. Det er jo mit første
samråd her i udvalget. Tak for ordet og muligheden for
at svare på spørgsmålene, som er helt relevante.
Jeg vil starte samrådet med at besvare spørgsmålet om,
hvorvidt det er tilfredsstillende, at en lang række virk-
somheder fortsat afventer at få udbetalt kompensation.
Det er spørgsmål P.
I besvarelsen af spørgsmål P vil jeg fokusere på sagsbe-
handlingen af de mange ordninger, som vi i fællesskab
har aftalt det seneste års tid.
Dernæst vil jeg svare på spørgsmålet om, hvorvidt der er
behov for yderligere hjælpepakker til de danske virk-
somheder
altså spørgsmål Q.
Her vil jeg så fokusere på, om de ordninger, som vi har
aftalt, er tilstrækkelige.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om talepapir fra samrådet den 12/1-21 om covid19-hjælpepakkerne, til erhvervsministeren
Svar på samrådsspørgsmål P:
Mener ministeren, at det er tilfredsstillende, at en lang række virksomhe-
der fortsat afventer at få udbetalt covid19-hjælpepakker?
Lad mig indlede besvarelsen af samrådsspørgsmål P
med lidt historik.
Tilbage i marts 2020 stod vi over for en meget markant
og helt ukendt udfordring: Hvordan skærmer vi bedst
muligt danske arbejdspladser og virksomheder fra coro-
na-pandemien?
Siden da har regeringen sammen med et bredt udsnit af
Folketingets partier og arbejdsmarkedets parter vedtaget
en række historisk store hjælpepakker, som holder hån-
den under danske arbejdspladser og danske virksomhe-
der.
Bl.a. har vi lavet kompensationsordninger for faste om-
kostninger, selvstændige mv. og arrangementer.
Desuden er der lavet trepartsaftaler med arbejdsmarke-
dets parter om lønkompensation og arbejdsfordeling.
Så vi har lavet en bred buket af hjælpepakker, som lø-
bende er blevet tilpasset i forhold til det gældende re-
striktionsniveau.
Derfor har de forskellige hjælpepakker også ændret sig
løbende afhængig af de forskellige restriktionerne.
Det afspejler sig også i antallet af politiske aftaler. Fra
Erhvervsministeriets side har vi været involveret i mere
2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om talepapir fra samrådet den 12/1-21 om covid19-hjælpepakkerne, til erhvervsministeren
2318723_0003.png
end 20 politiske aftaler siden coronaen førte til de første
restriktioner i marts måned 2020!
Der har været travlt og opgaven har hele tiden været at
tilpasse hjælpepakkerne til den aktuelle smittesituation.
Og hvor står vi så i dag?
Jeg kan oplyse, at Erhvervsstyrelsen i går åbnede for
kompensationsordningen for faste omkostninger efter at
have fået Kommissionens statsstøttegodkendelse lige in-
den jul.
Hermed har vi åbnet for alle de store kompensationsord-
ninger, som virksomhederne nu kan søge for hele perio-
den.
Og hjælpepakkerne har været efterspurgte:
Hvis vi bare kigger på kompensationsordningerne i Er-
hvervsstyrelsen, så har vi udbetalt ca. 27 mia. kr. og
modtaget næsten 235.000 ansøgninger om kompensati-
on. [Dvs. ordningerne for lønkompensation, faste om-
kostninger, selvstændige, freelancere og kombinatører
samt arrangementsordningen].
Ud af de ca. 235.000 ansøgninger, er ca. 227.000 ansøg-
ninger blevet afsluttet, hvoraf ca. 200.000 er godkendt
og udbetalt.
En meget stor del af de ansøgninger, som er modtaget i
Erhvervsstyrelsen er altså blevet færdigbehandlet og i
langt de fleste tilfælde har virksomhederne fået udbetalt
kompensation.
3
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om talepapir fra samrådet den 12/1-21 om covid19-hjælpepakkerne, til erhvervsministeren
Der er altså tale om historisk meget store tilskud til en
bred kreds af virksomheder, som er udbetalt over for-
holdsvis kort tid. Og der er tale om, at rigtig mange virk-
somheder har benyttet sig af kompensationsordningerne
det seneste års tid.
Erfaringen er derfor også, at de mange hjælpepakker har
bidraget til at holde hånden under mange danske ar-
bejdspladser og virksomheder.
Svært og komplekst arbejde
Selvom vi er lykkedes med at holde hånden under virk-
somhederne, så har der også været vanskeligheder. Det
er en kompleks opgave at få etableret de mange kom-
pensationsordninger.
Hertil kommer udfordringen om samtidighed. Dvs. der
bliver udmeldt restriktioner, så går der tid før hjælpe-
pakker bliver forhandlet og meldt ud. Det bidrager selv-
sagt også til usikkerheden hos virksomhederne.
Vi har arbejdet med det og det er lykkedes at skabe stør-
re samtidighed, også fordi der uanset de politiske for-
skelle har været vilje til at indgå brede aftaler. Det synes
jeg fortjener ros.
Hver gang vi laver en politisk aftale, følger et stort im-
plementeringsarbejde. Det kræver blandt andet statsstøt-
tegodkendelser i EU, nye aktstykker, bekendtgørelser og
4
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om talepapir fra samrådet den 12/1-21 om covid19-hjælpepakkerne, til erhvervsministeren
vejledninger for hver kompensationsordning samt udvik-
ling og tilpasning af nye IT-systemer mv.
Når der skal etableres et så stort støttesystem på så kort
tid er det svært at undgå, at der sker fejl undervejs. Det
er selvfølgelig beklageligt, men det er nok også forven-
teligt.
Nogle virksomheder har måtte vente på støtte
Der har været en række virksomheder, som desværre har
måttet vente på at få udbetalt støtte. Det har der været en
række årsager til.
Lad mig bare give et par eksempler på, hvordan pro-
blemer kan opstå i disse pressede processer.
Nogle virksomheder har måttet vente længe på at kunne
ansøge om kompensation på en række af de målrettede
kompensationsordninger.
Som jeg nævnte lige før, så skyldes det, at Erhvervssty-
relsen først kan åbne for ansøgninger om kompensation,
når der foreligger en statsstøttegodkendelse fra EU-
Kommissionen.
Derfor er der i nogle tilfælde gået lang tid fra vi har ind-
gået en politisk aftale, der sikrer kompensation til virk-
somheder, til, at Erhvervsstyrelsen har fået mulighed for
at åbne for ansøgninger.
5
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om talepapir fra samrådet den 12/1-21 om covid19-hjælpepakkerne, til erhvervsministeren
I foråret fik hjælpepakkerne statsstøttegodkendelser på
få uger og vi kunne derfor hurtigt åbne for ansøgninger.
Siden foråret har EU-Kommissionen
justeret EU’s ram-
mebestemmelser for corona-støtte.
Det har betydet, at det har taget længere tid at få behand-
let anmodninger om statsstøttegodkendelser i EU end
det gjorde i foråret. Også selvom, og det vil jeg gerne
understrege, vi har et godt samarbejde med EU-
Kommissionen.
Vi må også erkende, at de målrettede ordninger, som vi
etablerede fra i sommers, har været sværere og mere
komplekse for virksomhederne at bruge, da de skulle an-
søge
og dokumentere
ud fra bestemte restriktioner.
Vi har ligeledes skullet tage hensyn til mange forskellige
brancher, da vi lavede de målrettede ordninger.
It-udfordringer har også påvirket sagsbehandlingen og
dermed udbetalingen til virksomhederne.
Som det er bekendt faldt f.eks. 300 ansøgninger ud af
Erhvervsstyrelsens it-systemer i forbindelse med it-
opdateringer, og de pågældende kunne derfor ikke få
behandlet deres ansøgning.
Det fandt Erhvervsstyrelsen heldigvis hurtigt ud af og
fik skrevet til samtlige virksomheder med en beklagelse.
Det medvirkede til at forsinke disse udbetalinger, hvil-
ket selvfølgeligt er beklageligt, når man som virksom-
hed mangler pengene.
6
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om talepapir fra samrådet den 12/1-21 om covid19-hjælpepakkerne, til erhvervsministeren
Men alle disse ansøgninger er nu under behandling og
alle kompensationsberettigede vil modtage deres penge
snarest muligt.
Dertil kommer, at der kan ske sammenklumpninger af
ansøgninger. F.eks. modtog Erhvervsstyrelsen på kom-
pensationsordningen for faste omkostninger for forårs-
og sommerperioden næsten en tredjedel af alle ansøg-
ninger til ordningen den sidste uge af september.
Det medførte desværre en forlænget sagsbehandlingstid
på op til to måneder i en midlertidig periode.
Det er selvfølgelig beklageligt over for den enkelte virk-
somhed, og vi har sammen med Erhvervsstyrelsen ar-
bejdet hårdt på at få løst det problem.
Erhvervsstyrelsen har her ved hjælp af omprioritering af
ressourcer, forlængelse af arbejdstider for sagsbehandle-
re og ansættelse af nye medarbejdere nedbragt sagsbe-
handlingstiden til et normalt niveau igen.
Balance mellem hurtig hjælp og svindel med ordningerne
Og endelig vil jeg gerne fremhæve, at vi hele tiden har
skullet balancere mellem to hensyn. Nemlig på den ene
side hensynet til at få hjælpen ud til virksomheder, så
hurtigt som muligt. På den anden side skal vi gøre, hvad
vi kan, for at skatteborgernes penge ikke ender i de for-
kerte hænder.
7
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om talepapir fra samrådet den 12/1-21 om covid19-hjælpepakkerne, til erhvervsministeren
Det har aftalepartierne hele tiden været meget bevidste
om, når vi har lavet nye hjælpepakker, og det synes jeg
har været en ansvarlig tilgang.
Og derfor er der også virksomheder, der er taget ud til
svindelkontrol og som derfor har måttet vente lidt læn-
gere på at modtage støtte.
Løbende tilpasninger
Vi har også løbende haft en god og konstruktiv dialog
om, hvad der kan forbedres i ordningerne.
Senest med aftalen af den 16. december 2020, hvor vi
besluttede at gennemføre en række forenklinger af kom-
pensationsordningerne, og at vi øgede indsatsen for ud-
betaling af midler til de dele af en ansøgning, som hur-
tigt kan godkendes, mens styrelsen afventer supplerende
oplysninger fra ansøgeren.
Et andet godt eksempel er, at vi lige har aftalt, at vi ryk-
ker fristen for, hvornår man skal være etableret som ny
virksomhed med nyt CVR-nummer for at kunne søge
kompensationsordningerne.
Den frist rykker vi nu fra 9. marts 2020 til 1. november
2020, så også nye virksomheder, der er startet op, mens
smittetallene var lave hen over sommeren, kan få hjælp,
hvis de bliver ramt af restriktioner som følge af corona.
Disse forhold vil netop gøre det lettere at sagsbehandle
fremadrettet og give bedre mulighed for, at virksomhe-
der kan få deres kompensation endnu hurtigere.
8
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om talepapir fra samrådet den 12/1-21 om covid19-hjælpepakkerne, til erhvervsministeren
Og jeg kan forsikre jer om, at Erhvervsstyrelsen vil ar-
bejde intensivt på at sikre kortest mulig sagsbehandling.
Men der er fortsat virksomheder der venter på penge
Det bringer mig til spørgsmålet om, hvorvidt det er til-
fredsstillende, at en række virksomheder fortsat afventer
at få udbetalt covid19-hjælpepakker?
Lad mig starte med at sige, at jeg jo selvfølgelig først er
tilfreds, når alle har fået udbetalt den støtte, de er beret-
tiget til.
Hertil kan jeg oplyse, at der på nuværende tidspunkt er
ca. 8.400 ansøgninger på tværs af kompensationsordnin-
gerne, som skal sagsbehandles.
Mere end 80 pct. af de ansøgninger er modtaget inden
for den seneste måned. Så for ca. 1.500 ansøgninger er
der gået mere end 30 dage, siden de har ansøgt.
Når
den samlede
sagsbehandlingstid er på mere end 30
dage skyldes det altovervejende to forhold:
1) For det første, at der er behov for at indhente supple-
rende oplysninger fra ansøger for at sikre en korrekt
kompensationsudbetaling. Det kan fx være, at de ind-
tastede beløb i ansøgningen ikke stemmer overens
med de beløb, som fremgår af den indsendte doku-
mentation, eller de tal som styrelsen trækker fra of-
fentlige registre.
9
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om talepapir fra samrådet den 12/1-21 om covid19-hjælpepakkerne, til erhvervsministeren
2) For det andet, at der er behov for at foretage udvidet
kontrol som led i indsatsen for at forebygge svindel
med kompensationsordningerne. Dette kan Erhvervs-
styrelsen naturligvis ikke oplyse udadtil.
Men jeg må konstatere, at Erhvervsstyrelsen siden i
sommers generelt har haft en gennemsnitlig sagsbe-
handlingstid på ni dage på tværs af kompensationsord-
ningerne. Det betyder, at langt størstedelen har fået de-
res sag relativt hurtigt afgjort.
Desuden fik vi kort inden jul Kommissionens godken-
delse af en generelt dækkende ordning, og derfor har Er-
hvervsstyrelsen nu åbnet for ansøgninger på stort set alle
udestående kompensationsordninger.
Så nu kan virksomhederne indsende ansøgninger for he-
le perioden og inden for de forskellige hjælpepakker,
hvilket jeg håber, at virksomhederne snarest muligt vil
benytte sig af.
Derfor mener jeg også, at vi
omstændighederne og si-
tuationens alvor taget i betragtning
trods alt er et til-
fredsstillende sted for sagsbehandlinger i dag, hvor alle
ordninger forventes at være godkendt og åbne for an-
søgninger i løbet af januar, og hvor vi igen regner med
og en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på ni dage.
Der er selvfølgelig tale om en meget stor opgave, men
meget er gået rigtig godt. De ting der ikke er gået godt
nok, vil blive forbedret.
10
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om talepapir fra samrådet den 12/1-21 om covid19-hjælpepakkerne, til erhvervsministeren
Forbedret kommunikation om sagsbehandlingstider til virk-
somhederne
For at gøre det endnu bedre og for at øge gennemsigtig-
heden for virksomhederne vil Erhvervsstyrelsen fremad-
rettet forbedre sin kommunikation til virksomhederne
om forventet sagsbehandlingstid.
Erhvervsstyrelsen har hidtil udmeldt
gennemsnitlige
sagsbehandlingstider
hver uge på Virksomheds-
guiden.dk for at give virksomhederne et indtryk af den
forventede sagsbehandlingstid.
Fra og med januar vil Erhvervsstyrelsen gøre det bedre.
Hver uge vil man melde ud, hvor lang den forventede
behandlingstid vil være
for den enkelte virksomhed
ud
fra deres ansøgningstidspunkt.
Det betyder, at virksomhederne nu kan se en dato for,
hvornår, de kan forvente, at deres ansøgning er sagsbe-
handlet.
Og så er jeg også glad for, at vi med vores seneste aftale
besluttede at understøtte kommunikationsindsatsen om-
kring hjælpepakkerne ved at afsætte midler til en pro-
fessionel kommunikationskampagne om brug af kom-
pensationsordningerne.
11
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om talepapir fra samrådet den 12/1-21 om covid19-hjælpepakkerne, til erhvervsministeren
Svar på samrådsspørgsmål Q:
Mener ministeren, at der er behov for yderligere covid19-
hjælpepakker for at sikre de danske virksomheder?
Afslutningsvis spørges der til, hvorvidt jeg mener, at der
er behov for yderligere hjælpepakker?
Lad mig indledningsvist sige, at jeg synes, det er lykke-
des regeringen
i samarbejde med et bredt udsnit af
Folketingets partier og arbejdsmarkedets parter
at
etablere brede og robuste kompensationsordninger, der
effektivt har holdt hånden under virksomhederne.
Regeringen følger naturligvis nøje udviklingen i corona-
situationen. Og vi tager løbende stilling til, om der er
behov for at forlænge restriktioner og tilsvarende for-
længe og forbedre hjælpepakkerne yderligere.
Vi har allerede forlænget de målrettede kompensations-
ordninger for faste omkostninger og selvstændige mv. til
den 28. februar 2021.
Det er forhåbentlig med til at give virksomhederne mere
sikkerhed og forudsigelighed.
Samtidig har vi åbnet op for de generelle kompensati-
onsordninger, som også vil blive forlænget, hvis restrik-
tionerne forlænges.
Vi har dermed allerede etableret et godt og balanceret
sikkerhedsnet for danske virksomheder, som hele tiden
kan tilpasses til den aktuelle corona-situation og de re-
striktioner, der følger med.
12
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om talepapir fra samrådet den 12/1-21 om covid19-hjælpepakkerne, til erhvervsministeren
Vi har hele tiden under denne pandemi været stillet over
for nye udfordringer, og derfor har der løbende været
behov for at se på og foretage eftersyn af hjælpepakker,
herunder kompensationsordningerne, som jeg har foku-
seret på i min samrådsbesvarelse.
Der er ingen tvivl om, at det for en række virksomheder
og samfundet generelt er udfordrende, når pandemien og
restriktionerne varer ved.
Jeg har derfor inviteret aftalepartierne til en drøftelse på
torsdag om hjælpepakkerne, hvor vi kan drøfte situatio-
nen, nu hvor der er udsigt til at forlænge restriktionerne.
Og vi er i aftalekredsen fortsat enige om, at vi sammen
andre EU-lande vil søge at få løftet Kommissionens nye
statsstøtteloft for faste omkostninger, også set i lyset af,
at pandemien ser ud til at trække ud. Det håber vi selv-
følgelig lykkedes.
Tak for ordet.
13