Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
06. februar 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 211 alm. del stillet af udvalget den 11. januar
2021 efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål:
MIN bedes kommentere på artiklen
”Restaurantejer
om manglende udbe-
taling af hjælpepakker: Det ser rigtig kritisk ud”
fra BT.dk den 8. januar
2021, hvori det fremgår, at it-koks i Erhvervsstyrelsen har resulteret i, at
over 300 virksomheder siden september 2020 har ventet på at få dækket
deres
faste
omkostninger
og
lønudgifter
via
covid19-
kompensationsordningerne samt at forklaringen er, at “tekniske udfor-
dringer” har gjort, at deres ansøgninger ikke er blevet behandlet
- og at
der derfor ikke har kunnet udbetales den økonomiske støtte, som de ellers
er berettigede til. Der udbedes en politisk redegørelse fra ministeren med
information om, hvad Erhvervsministeriet og Erhvervsstyrelsen har gjort
for at få sikret rimelige sagsbehandlingstider og rimelige udbetalingssy-
stemer over for alle de berørte virksomheder.
Svar:
Erhvervsstyrelsen arbejder målrettet for at behandle alle ansøgninger om
kompensation hurtigst muligt, så virksomhederne kan få udbetalt den
kompensation, de er berettigede til. Siden sommerferien har styrelsen i de
fleste perioder kunnet afgøre de ansøgninger, der kom ind, med en gen-
nemsnitlig sagsbehandlingstid på 9 dage. Nogle ansøgere har dog oplevet
en længere sagsbehandlingstid. Det skyldes typisk, at der har været behov
for at indhente yderligere oplysninger for at kunne udbetale kompensati-
on, eller foretage særlige kontroller som led i svindelbekæmpelsen.
Dertil kommer perioder, hvor mange ansøgninger kommer ind på samme
tid. Fx modtog Erhvervsstyrelsen på kompensationsordningen for faste
omkostninger for forårs- og sommerperioden næsten en tredjedel af alle
ansøgninger til ordningen den sidste uge af september. Det medførte i en
midlertidig periode en forlænget sagsbehandlingstid på op til to måneder.
Erhvervsstyrelsen nedbragte sagsbehandlingstiden til det normale niveau
gennem omprioritering af ressourcer, forlængelse af arbejdstider for
sagsbehandlere og ansættelse af nye sagsbehandlere.
Derudover oplevede Erhvervsstyrelsen, at der i en kort periode i decem-
ber var en teknisk fejl i ansøgningssystemet. De 300 berørte ansøgninger,
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk