Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2331640_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
06. februar 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 211 alm. del stillet af udvalget den 11. januar
2021 efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål:
MIN bedes kommentere på artiklen
”Restaurantejer
om manglende udbe-
taling af hjælpepakker: Det ser rigtig kritisk ud”
fra BT.dk den 8. januar
2021, hvori det fremgår, at it-koks i Erhvervsstyrelsen har resulteret i, at
over 300 virksomheder siden september 2020 har ventet på at få dækket
deres
faste
omkostninger
og
lønudgifter
via
covid19-
kompensationsordningerne samt at forklaringen er, at “tekniske udfor-
dringer” har gjort, at deres ansøgninger ikke er blevet behandlet
- og at
der derfor ikke har kunnet udbetales den økonomiske støtte, som de ellers
er berettigede til. Der udbedes en politisk redegørelse fra ministeren med
information om, hvad Erhvervsministeriet og Erhvervsstyrelsen har gjort
for at få sikret rimelige sagsbehandlingstider og rimelige udbetalingssy-
stemer over for alle de berørte virksomheder.
Svar:
Erhvervsstyrelsen arbejder målrettet for at behandle alle ansøgninger om
kompensation hurtigst muligt, så virksomhederne kan få udbetalt den
kompensation, de er berettigede til. Siden sommerferien har styrelsen i de
fleste perioder kunnet afgøre de ansøgninger, der kom ind, med en gen-
nemsnitlig sagsbehandlingstid på 9 dage. Nogle ansøgere har dog oplevet
en længere sagsbehandlingstid. Det skyldes typisk, at der har været behov
for at indhente yderligere oplysninger for at kunne udbetale kompensati-
on, eller foretage særlige kontroller som led i svindelbekæmpelsen.
Dertil kommer perioder, hvor mange ansøgninger kommer ind på samme
tid. Fx modtog Erhvervsstyrelsen på kompensationsordningen for faste
omkostninger for forårs- og sommerperioden næsten en tredjedel af alle
ansøgninger til ordningen den sidste uge af september. Det medførte i en
midlertidig periode en forlænget sagsbehandlingstid på op til to måneder.
Erhvervsstyrelsen nedbragte sagsbehandlingstiden til det normale niveau
gennem omprioritering af ressourcer, forlængelse af arbejdstider for
sagsbehandlere og ansættelse af nye sagsbehandlere.
Derudover oplevede Erhvervsstyrelsen, at der i en kort periode i decem-
ber var en teknisk fejl i ansøgningssystemet. De 300 berørte ansøgninger,
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 211: Spm. om hvad Erhvervsministeriet og Erhvervsstyrelsen har gjort for at sikre rimelige sagsbehandlingstider og rimelige udbetalingssystemer over for virksomheder der skal have dækket deres faste omkostninger og lønudgifter via covid19-kompensationsordningerne, til erhvervsministeren
der omtales i artiklen fra BT, var ansøgninger til ordningen for selvstæn-
dige. Erhvervsstyrelsen fandt heldigvis hurtigt ud af indlæsningsfejlen i
systemet og fik skrevet til samtlige virksomheder med en beklagelse. Alle
ansøgningerne er nu sagsbehandlet, dvs. ansøgningen er godkendt, afvist
eller Erhvervsstyrelsen har bedt om yderligere information. For en del af
de sidstnævnte afventer Erhvervsstyrelsen tilbagemelding fra ansøgerne,
før sagerne kan færdigbehandles.
Styrelsen følger løbende sagsbehandlingstiderne nøje og prioriterer res-
sourcer på tværs af organisationen for at sikre, at ansøgninger om kom-
pensation forsat bliver behandlet så hurtigt som muligt fremover.
I forlængelse heraf har Erhvervsstyrelsen fra januar hver uge udmeldt,
hvor lang den forventede sagsbehandlingstid vil være for den enkelte
virksomhed ud fra deres ansøgningstidspunkt. Fx kan virksomheder, der
har søgt om kompensation i perioden fra 4. januar til 10. januar 2021 for-
vente at få sagsbehandlet deres ansøgning senest den 28. januar, og så
fremdeles. Det betyder, at virksomhederne nu kan se en dato for, hvornår
de kan forvente, at deres ansøgning er sagsbehandlet. Dvs. om ansøgnin-
gen enten er afgjort, og hele eller dele af kompensationen er udbetalt,
eller om virksomheden er blevet anmodet om yderligere dokumentation,
som er nødvendig for at ansøgningen kan afgøres.
Endelig er jeg glad for, at vi i forbindelse med de politiske aftaler om
genåbning af de generelle kompensationsordninger blev enige om en
række forenklinger af kompensationsordningerne. Der har været stor ef-
terspørgsel fra erhvervslivet efter dette. Forenklingerne gør det ikke kun
nemmere for virksomhederne at ansøge om kompensation. Det gør det
også simplere for sagsbehandlingen i Erhvervsstyrelsen, så der hurtigere
kan foretages udbetalinger.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
2