Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
05. februar 2021
Besvarelse af spørgsmål 208 alm. del stillet af udvalget den 8. januar
2021
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelserne af 6. januar 2021 og 8. januar
2021 fra Dreamshop ApS om manglende udbetaling af hjælpepakke, jf.
ERU alm. del - bilag 145?
Svar:
Jeg er glad for, at virksomheden har fået færdigbehandlet sin ansøgning og
udbetalt kompensation, hvilket Dreamshop oplyser i henvendelsen af 8.
januar 2021.
Siden sommer har Erhvervsstyrelsen i de fleste perioder haft en gennem-
snitlig sagsbehandlingstid på 9 dage på tværs af ordningerne. Nogle virk-
somheder har fået afgjort deres sag på under en uge, mens det for andre har
taget længere tid.
Når der er længere sagsbehandlingstid, skyldes det altovervejende to for-
hold:
1) Behov for at indhente supplerende oplysninger fra ansøger for at
sikre en korrekt kompensationsudbetaling. Det kan fx skyldes, at
de indtastede beløb i ansøgningen ikke stemmer overens med de
beløb, som fremgår af den indsendte dokumentation eller de tal,
som Erhvervsstyrelsen trækker fra offentlige registre.
2) Forebyggelse af svindel med kompensationsordningerne. Er-
hvervsstyrelsen må i disse tilfælde ikke oplyse, hvorfor den kon-
krete sag er udtaget til udvidet kontrol, da det vil medføre risiko
for, at forretningshemmeligheder vedr. kontrollen afsløres.
For at forbedre informationen til ansøgere har Erhvervsstyrelsen fra januar
2021 hver uge meldt ud, hvor lang den forventede sagsbehandlingstid vil
være for den enkelte virksomhed målt ud fra ansøgningstidspunktet. Det
betyder, at virksomheder på Virksomhedsguiden kan se, hvornår deres an-
søgning forventes sagsbehandlet. Det vil sige, at ansøgningen enten afgø-
res, eller at virksomheden anmodes om yderligere dokumentation, som er
nødvendig, for at ansøgningen kan afgøres.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk