Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2321378_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
20. januar 2021
Besvarelse af spørgsmål 203 alm. del stillet af udvalget den 23. decem-
ber 2020 efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål:
De franske myndigheder har anmeldt Wish for at bruge vildledende priser
og sælge ulovlige kopivarer, jf. https://newsbeezer.com/franceeng/the-on-
line-salessite-wish-was-caught-in-the-anti-fraud-raid/. Wish er meget aktiv
i Danmark, hvor varer ofte markedsføres med urealistiske spareudsagn på
over 90 pct. og hvor der også sælges varer, som er tydelige kopier. Ville de
danske myndigheder på tilsvarende vis kunne gribe ind overfor Wish i hen-
hold til dansk lovgivning?
Svar:
Ja, danske myndigheder kan godt gribe ind over for de platforme, der vild-
leder forbrugerne. I Danmark er det Forbrugerombudsmanden, der hånd-
hæve reglerne for vildledende markedsføring, og myndigheders indgrebs-
muligheder i disse sager, er reguleret ved markedsføringsloven og e-han-
delsloven, der i vidt omfang er baseret på hhv. direktivet for urimelig han-
delspraksis og e-handelsdirektivet.
I forhold til spareudsagn gælder det ifølge markedsføringsloven, at prisud-
sagn hverken må være vildledende i sammenligningen med egne førpriser
eller i sammenligningen med andre virksomheders priser. Ifølge markeds-
føringsloven skal der endvidere udvises
god markedsføringsskik,
og dette
indebærer også en vis beskyttelse mod nærgående efterligninger. Det om-
fatter eksempelvis, at erhvervsdrivende ikke må vildlede forbrugerne på en
sådan måde, at der kan skabes forveksling med en konkurrents produkt,
varemærke eller forretningskendetegn.
For at Forbrugerombudsmanden kan gribe ind over for en virksomhed, som
handler i strid med markedsføringsloven, og som markedsfører sig via e-
handel, er det hovedreglen, at virksomheden skal være dansk etableret eller,
at virksomheden skal være etableret uden for EU/EØS og rette sin mar-
kedsføring mod det danske marked
det såkaldte virkningsprincip. Er virk-
somheden etableret i et andet EU/EØS-land, gælder som udgangspunkt det
såkaldte afsenderlandsprincip i e-handelsloven, hvorefter virksomheden
kun skal følge den offentligretlige lovgivning i etableringslandet, og det er
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om de danske myndigheder kan gribe ind overfor Wish i henhold til dansk lovgivning, til erhvervsministeren
2321378_0002.png
2/3
som udgangspunkt etableringslandets myndigheder, der har kompetence til
at håndhæve lovgivningen over for virksomheden.
Er virksomheden etableret i et andet EU-land, er Forbrugerombudsmanden
en del af et fælleseuropæisk håndhævelsesnetværk, der hedder CPC-sam-
arbejdet (Consumer Protection Cooperation). Som led i det samarbejde kan
danske myndigheder anmode de udenlandske myndigheder om at bringe en
specifik virksomheds overtrædelse af reglerne til ophør.
Derudover er der mulighed for i en konkret sag at fravige afsenderlands-
princippet i e-handelsloven, eksempelvis for at sikre forbrugerbeskyttelsen.
Hvis en række betingelser er opfyldt, kan en dansk myndighed herefter selv
træffe foranstaltninger over for en virksomhed etableret i et andet EU/EØS-
land. Den danske myndighed skal dog først anmode etableringslandet om
at gribe ind. Sker dette ikke, skal myndigheden underrette Kommissionen
og etableringslandet om den påtænkte foranstaltning, inden den træffes.
Det vil altid bero på en konkret vurdering, om afsenderlandsprincippet kan
fraviges.
Danske myndigheders muligheder for at gribe ind over for en virksomhed
i forhold til brud på blandt andet markedsføringsloven afhænger derfor
blandet andet af, hvor virksomheden må anses at være etableret. Her spiller
det ind, hvor eksempelvis markedsføringen i en konkret sag udspringer fra.
Store internationale koncerner kan ofte være etableret i flere forskellige
lande, og det kan medvirke til, at det kræver en nøjere og konkret vurdering
for at kunne fastlægge det relevante etableringsland i forhold til en sag.
IP-rettigheder, som fx varemærker og designrettigheder, er private formue-
rettigheder. Krænkelser af IP-rettigheder er i vidt omfang underlagt privat
påtale, hvilket betyder, at det i høj grad er op til rettighedshaverne selv at
håndhæve deres IP-rettigheder over for kopister. Hvordan rettighedsha-
verne bedst håndhæver deres rettigheder, vil afhænge af den konkrete sag.
Ligesom mange andre store handelsplatforme har Wish standardformularer
til anmeldelse online af IP-krænkelser. Rettighedshavere kan fx benytte den
slags værktøjer til at forsøge at få Wish til at fjerne annoncer for ulovlige
kopivarer eller til at få Wish til at lukke for en sælgers adgang til at sælge
varer via platformen. Rettighedshaverne kan også vælge at iværksætte
håndhævelsestiltag direkte over for en sælger, som udbyder ulovlige kopi-
varer til salg på Wish. Hvor farbar den sidste vej er, vil afhænge af om-
stændighederne i den konkrete sag. På
www.jegvælgerægte.dk,
som drives
af 12 myndigheder i fællesskab, er der nogle generelle råd til, hvordan
håndhævelse over for kopister kan gribes an.
I nogen sammenhænge har myndighederne også en rolle i relation til hånd-
hævelse af IP-rettigheder. Den strafferetlige håndhævelse over for kopiva-
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om de danske myndigheder kan gribe ind overfor Wish i henhold til dansk lovgivning, til erhvervsministeren
3/3
rer varetages af den særlige IPR-enhed hos Statsadvokaten for Særlig Øko-
nomisk og International Kriminalitet (SØIK), som hører under Justitsmini-
steriet. Jeg skal derfor henvise til Justitsministeren for så vidt angår de
strafferetlige håndhævelsesmuligheder over for kopivarer. I relation til de
danske toldmyndigheders indgriben over for kopivarer skal jeg henvise til
Skatteministeren.
I den sammenhæng vil jeg nævne, at 12 danske myndigheder samarbejder
tæt om at bekæmpe kopivarer. Det sker gennem Ministeriernes Netværk
mod IPR-krænkelser, som bl.a. tæller Patent- og Varemærkestyrelsen (se-
kretariat), SØIK, Toldstyrelsen, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Sik-
kerhedsstyrelsen, Kulturministeriet og Lægemiddelstyrelsen. Netværket
driver bl.a. den ovennævnte oplysningshjemmeside www.jegvæl-
gerægte.dk, hvor både forbrugere og virksomheder kan få information om
bekæmpelse af kopivarer. Netværket samarbejder også om fx håndhævel-
sesaktioner og fælles forbrugeroplysningskampagner.
Jeg kan afslutningsvist nævne "Hotline om kopivarer", som varetages af
Patent- og Varemærkestyrelsen. Hotlinen tilbyder forbrugere og virksom-
heder information og vejledning om kopivarer, herunder om regler, fore-
byggende tiltag og håndhævelsesmuligheder.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen