Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2313952_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
04. januar 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 186 alm. del stillet af udvalget den 7. decem-
ber 2020.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 6/12-20 fra Livingstone Sa-
fari v/Steen Mejlgaard om begrænsninger for rejsebranchen i lyset af Co-
vid-19, jf. ERU alm. del
bilag 118?
Svar:
Steen Mejlgaard har den 6. december 2020 henvendt sig til mig og til
Erhvervsudvalget med en række spørgsmål vedr. begrænsninger for rej-
sebranchen i lyset af COVID-19.
Steen Mejlgaard anfører bl.a., at der har været flere konkurser, som har
efterladt en stor regning til de tilbageværende medlemmer af Rejsegaran-
tifonden. Steen Mejlgaard anfører endvidere, at han tidligere har gjort
gældende, at hjælpepakker i form af lån til branchen ikke skulle være
solidariske, hvilket blev afvist med, at der ikke kunne lovgives med tilba-
gevirkende kraft.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at regeringen med bred politisk opbak-
ning har lavet et setup, der netop skal afhjælpe, at de øvrige rejseudbyde-
re skal dække udgifter i tilfælde af konkurser. Der er således afsat en
tabsramme på 300 mio. kr., som dækker de individuelle træk på garantien
i de tilfælde, hvor rejseudbyderen går konkurs.
Derudover er der ydet et tilskud på 125 mio. kr. til fondskassen for pak-
kerejser og sammensatte rejsearrangementer, der går til delvis dækning af
de forventede merudgifter, som rejseudbyderne ellers kollektivt ville bli-
ve pålagt som følge af konkurser inden for branchen.
Endelig er der ydet et tilskud på 600 mio. kr. til lån optaget i periode 1
(26. januar til 13. april 2020), med henblik på at begrænse den kollektive
hæftelse i samme periode. Der er ikke tale om lovgivning med tilbagevir-
kende kraft, idet der er tale om et tilskud til dækning af træk på statsga-
rantien i periode 1.
For det
første
spørges der til branchens muligheder for at overleve.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om at kommentere henvendelsen af 6/12-20 fra Livingstone Safari v/Steen Mejlgaard om begrænsninger for rejsebranchen i lyset af Covid-19, til erhvervsministeren
Vi har fra start måtte være ærlige og sige, at ikke alle virksomheder ville
klare skærene. Jeg mener dog, at der med de mange hjælpepakker, løn-
kompensationsordningen og garantiordningerne er kastet et bredt sikker-
hedsnet under dansk erhvervsliv
også rejsebranchen. Jeg har derfor til-
tro til, at branchen kommer igennem denne kritiske periode.
For det
andet
spørges der til, hvordan det kan sikres, at vaccination mod
COVID-19 får den rette betydning for fornyet aktivitet i rejsebranchen.
Forhåbentlig vil vaccinerne betyde, at vi hurtigst muligt igen kan bevæge
os mere frit rundt i samfundet og også på tværs af landegrænser, fx for at
tage på ferie. Jeg har indhentet bidrag fra Udenrigsministeriet ift.
spørgsmålet, som oplyser følgende:
"Der peges på behovet for at tilpasse den nuværende model for rejsevej-
ledninger i en fremtidig situation, hvor danske borgere bliver COVID-19
immune gennem vaccination. Det vil være selvsagt nærliggende at se på
mulighederne herfor, fx i form af et COVID-19-vaccinepas.
Et aktuelt instrument for at muliggøre rejseaktivitet er COVID-19-
testpasset, der som bekendt er et dokument, som rejsende fra Danmark
kan medbringe som dokumentation for en negativ COVID-19-test i lande,
der kræver fremvisning af en negativ test ved indrejse. På nuværende
tidspunkt er det ikke alle lande, som anerkender det danske COVID-19-
pas og der arbejdes på at udbrede anerkendelsen heraf.
En forudsætning for, at en vaccine vil kunne bidrage til fornyet aktivitet i
rejsebranchen er, at rejsende vil kunne dokumentere, at de er blevet vac-
cineret. Derfor arbejder Sundheds- og Ældreministeriet på i første om-
gang at få etableret et COVID-19 vaccinepas tilsvarende det eksisterende
COVID-19 testpas. Når der er indhøstet flere erfaringer med udbredelse
af en vaccine i Danmark og andre lande, kan tages der stilling til, om der
er behov for andre løsninger."
For det
tredje
spørges der til, hvilke konkrete initiativer, der skal tages
over for Rejsegarantifonden, som ikke har været vågen nok over for nog-
le selskaber.
Jeg vil i den forbindelse henvise til den politiske aftale af 22. juni 2020,
hvor aftalepartierne er enige om, at der bør ses på, om der efter corona-
krisen bør stilles højere egenkapitalkrav eller garantikrav til især de virk-
somheder, som vil kunne påføre fonden de største tab.
Rejsegarantifonden kræver i deres almindelige tilsyn en garantistillelse
fra rejseudbyderne. Garantien skal være med til at afdække fondens tab i
konkurssituationer. Et af selskaberne havde stillet en garanti over for fon-
2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om at kommentere henvendelsen af 6/12-20 fra Livingstone Safari v/Steen Mejlgaard om begrænsninger for rejsebranchen i lyset af Covid-19, til erhvervsministeren
den på 30 mio. kr. Fonden havde krævet en forhøjet garanti, men selska-
bet havde ikke efterkommet fondens krav.
Rejsegarantifonden oplyser, at dens bestyrelse vil igangsætte en ekstern
juridisk undersøgelse af konkursforløbet med henblik på en juridisk vur-
dering af baggrunden for en konkurs af denne størrelse, hvor fonden lider
et stort tab.
For det
fjerde
spørges der til, om der skal tages initiativer til, at lønkom-
pensationsordningen bliver genetableret for rejsebranchen til også at gæl-
de efter 29. august 2020.
Regeringen og arbejdsmarkedsparter har den 10. december 2020 aftalt en
genindførelse af den generelle lønkompensationsordningen fra foråret til
hele landet. Det vil hjælpe de virksomheder, som står overfor at afskedige
mere end 30 pct. af deres medarbejdere eller mere end 50 ansatte.
Aftalen baserer sig på de samme forudsætninger, som den tidligere gene-
relle lønkompensationsordning, som fungerede fra den 9. marts til den 29.
august 2020. Det er med aftalen muligt for virksomheder, at søge løn-
kompensation for det enkelte arbejdssted eller for hele virksomheden.
Dog er det stadig gældende, at medarbejdere, som modtager lønkompen-
sation, ikke må arbejde under hjemsendelsen.
For det
femte
spørges der til, om der tages initiativer til at forlænge ord-
ningen for faste omkostninger til efter den 31. januar 2021 og indtil rejse-
vejledninger giver mulighed for fuld aktivitet.
Den stigende COVID-19 smitte i det danske samfund har på sundheds-
myndighedernes opfordring betydet flere restriktioner i vores samfund.
Når restriktionerne skærpes, er vi også opmærksomme på, at hjælpen skal
følge med, hvorfor regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier
den 27. oktober 2020 indgik aftale om
Udvidelse af hjælpepakker.
Med
denne aftale forlænges og udvides mange af de eksisterende hjælpepak-
ker, herunder blandt andet faste omkostninger til virksomheder, som er
særligt hårdt ramt af COVID-19-relaterede restriktioner.
Med den aftalen om
Genåbning af generelle kompensationsordninger
af
10. december 2020 genåbnes de generelle kompensationsordninger for
hele landet, herunder blandt andet kompensationsordningen for faste om-
kostninger. Tvangslukkede virksomheder, store som små, kan desuden få
100 pct. dækning for faste omkostninger, såfremt de ingen omsætning har
i kompensationsperioden.
Med den seneste aftale om
Tillæg til aftale om genåbning af generelle
kompensationsordninger
af 16. december 2020 forbedres, forlænges og
3
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om at kommentere henvendelsen af 6/12-20 fra Livingstone Safari v/Steen Mejlgaard om begrænsninger for rejsebranchen i lyset af Covid-19, til erhvervsministeren
forenkles kompensationsordningerne. Det betyder, at de målrettede kom-
pensationsordninger, herunder blandt andet den målrettede kompensati-
onsordning for faste omkostninger, bliver forlænget fra den 1. februar
2021 til og med den 28. februar 2021. Såfremt de skærpede restriktioner
forlænges efter den 3. januar 2021, vil de generelle kompensationsord-
ninger blive forlænget.
Det er regeringens holdning, at hjælpen skal følge med restriktionerne,
også når det gælder rejsevejledningerne. Jeg vil gerne understrege, at
regeringen, aftalepartierne og arbejdsmarkedets parter nøje følger udvik-
lingen i COVID-19 og for erhvervslivet. Vi er alle enige om fortsat at se
på, om kompensationsordningerne virker efter hensigten.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
4