Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2313689_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
30. december 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 180 alm. del stillet af udvalget den 3. decem-
ber 2020 efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V)
Spørgsmål:
Ministeren anfører i svar af 25. november 2020 på spørgsmål S 378, at en
fjernelse af ulovligt indhold skulle være udtryk for en ”proaktiv” foran-
staltning: ”I forhold til Digital Services Act arbejder regeringen blandt an-
det for, at digitale platforme skal iværksætte proaktive foranstaltninger for
at fjerne ulovligt indhold
hurtigt og effektivt”. Normalt er det en forudsæt-
ning for at bringe produkter på EU markedet, at produktet forudgående har
været genstand for en overensstemmelsesvurdering i forhold til EU-pro-
duktsikkerhedsreguleringen, og at produktet har ”bestået” denne
overens-
stemmelsesvurdering. Dette er også en forudsætning for, at et CE-mærke
kan anbringes på produktet, hvor dette er et krav. Handlinger knyttet til
denne proces vil normalt kunne betegnes som ”proaktive”, mens handlin-
ger som fjernelse af indhold, markedsføringsstop, tilbagetrækninger, tilba-
gekaldelser osv. vil være at betegne som ”reaktive” eller
”bagudrettede”. Ministeren bedes derfor uddybe, hvordan ministeren me-
ner, at fjernelse af indhold eller produkter, der allerede er bragt på marke-
det kan være udtryk
for ”proaktive” foranstaltninger.
Svar:
Efter reglerne i e-handelsloven i dag er hovedreglen, at formidlere af in-
formationssamfundstjenester er ansvarsfri, hvis formidleren
ikke
har kend-
skab til det ulovlige indhold, eller hvis formidleren straks tager skridt til at
fjerne eller blokere indholdet, når de får kendskab til det. Reglernes ud-
formning i dag giver dermed ikke virksomhederne incitament til aktivt at
finde og fjerne ulovligt indhold.
Regeringen arbejder på EU-niveau i forbindelse med den kommende Di-
gital Services Act for, at der stilles større krav til digitale platforme, her-
under en række proceduremæssige krav vedrørende digitale platformes
håndtering af ulovligt indhold på deres tjenester. Blandt andet skal der stil-
les krav til platformene om at verificere identiteten på sælgere på platfor-
men, proaktivt at gøre en indsats for at opspore og fjerne ulovlige produkter
fra deres markedspladser, at nedtagne produkter ikke dukker op igen, samt
at samarbejde med de ansvarlige myndigheder. Det er således regeringens
ønske, at de nye regler skal indebære, at platformene kun opnår ansvarsfri-
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om, hvordan ministeren mener, at fjernelse af indhold eller produkter, der allerede er bragt på markedet kan være udtryk for proaktive foranstaltninger, til erhvervsministeren
tagelse, hvis de foretager sig visse aktive foranstaltninger. Sådanne foran-
staltninger, som f.eks. verificering af identiteten af sælgere, vil forventeligt
få den afledte effekt, at der vil florere mindre ulovligt indhold op på plat-
formene, herunder ulovlige produkter.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2