Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2313681_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
30. december 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 176 alm. del stillet af udvalget den 3. decem-
ber 2020 efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF)
Spørgsmål:
Ministerens besvarelse af ERU alm del
spørgsmål 58 baserer sig på,
hvilke muligheder der inden for gældende regler er for at fastsætte, at en
stramning af ejerskabsforholdene på de største sommerhuse kun skal gælde
for kommende ejere og ikke for nuværende ejere. Ministeren bedes svare
på, om det med lovændringer er juridisk muligt at etablere en sådan ord-
ning som adspurgt i spørgsmål 58.
Svar:
Jeg har spurgt Erhvervsstyrelsen, der oplyser følgende:
”Det
bemærkes indledningsvist, at udkastet til vejledning om udlejning af
sommerhuse m.v. beskriver gældende regler og praksis for sommerhusud-
lejning, herunder at sommerhusloven forudsætter, at der altid skal foreta-
ges en konkret individuel vurdering af, hvorvidt der er tale om erhvervs-
mæssig sommerhusudlejning.
Der spørges til muligheden for ved lov at lempe reglerne, som beskrives i
udkast til vejledning om udlejning af sommerhuse m.v., alene for nuvæ-
rende ejere af de største sommerhuse. En ordning som denne ville inde-
bære, at nuværende sommerhusejere generelt skulle gives ret til at udleje
deres store sommerhuse på en måde, der i vejledningsudkastet - dvs. i gæl-
dende ret - ville udgøre erhvervsmæssig udlejning. Ordningen vil derfor
indebære en lempelse af sommerhuslovens tilladelseskrav med hensyn til
erhvervsmæssig udlejning af sommerhuse. Det ville kræve en ændring af
sommerhusloven.
Det bemærkes i den forbindelse, at sommerhusloven sammen med den øv-
rige værnslovgivning bidrager til at modvirke udhuling af erhvervelseslov-
givningen, som er den lovgivning, Danmark i medfør af sommerhusproto-
kollen
uanset EU-traktaternes bestemmelser om fri bevægelighed
kan
opretholde i den affattelse, der var gældende ved sommerhusprotokollens
tilblivelse i 1992. Selv om værnslovgivningen i sig selv ikke er omfattet af
sommerhusprotokollen, er der ved lempelser af værnslovgivningen grund
til at holde sig for øje, om de påtænkte ændringer konkret kan føre til et
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om det med lovændringer er juridisk muligt at etablere en sådan ordning som adspurgt i spørgsmål 58, til erhvervsministeren
pres på det fælles formål bag erhvervelseslovgivningen og sommerhuspro-
tokollen (at sikre personer bosat i Danmark en fortrinsret med hensyn til
erhvervelse af sekundære boliger f.eks. sommerhuse).
Generelt gælder det, jf. også justitsministerens svar på spørgsmål 76 (alm.
del) stillet af udvalget den 29. oktober 2020, at et sådant pres eksempelvis
ville kunne aktualiseres ved en lempelse af sommerhuslovens tilladelses-
krav med hensyn til erhvervsmæssig udlejning af sommerhuse.
En sådan lempelse ville indebære, at unionsborgere fra andre EU-lande i
medfør af EU-rettens regler om fri bevægelighed for erhvervsdrivende og
tjenesteydere ville have ret til at opkøbe sommerhuse i Danmark med hen-
blik på at drive udlejningsvirksomhed uden Justitsministeriets tilladelse ef-
ter erhvervelsesloven. Sommerhusprotokollen ville ikke kunne forhindre
unionsborgernes køb af sommerhuse i et sådant tilfælde.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2