Redegørelse fra Dansk Kyst- og Naturturisme
om indhold i cykelknudepunktsystem.
Dato: 16.12.2020
Dansk Kyst- og Naturturisme (DKNT) er som opfølgning på samråd den 26. november 2020 om
sommerpakken blevet bedt om at redegøre for de foreløbige tanker om indhold i det
cykelknudepunktprojekt, som er blevet bevilget via sommerpakken.
DKNT redegør hermed for de konkrete indsatser, der er planlagt i knudepunktsystemet, samt,
hvordan knudepunktsystemet kan bidrage til en styrket rekreativ infrastruktur i Danmark.
BEDRE VILKÅR FOR CYKELTURISMEN I DANMARK
Der blev som en del af sommerpakken afsat 20 mio. kr. til, at Dansk Kyst- og Naturturisme kan
udvikle, pilotteste og udbrede et nationalt knudepunktsystem. Med en ambition om at skabe
fremtidens rekreative infrastruktur, er der iværksat en ny indsats omkring udvikling af et nyt,
sammenhængende cykelknudepunktssystem, der skal skabe en bedre afmærkning af
cykelvenlige strækninger og cykeloplevelser med bedre adgang til naturen.
Projektets hovedindhold
BAGGRUND
Der er stort potentiale i at forstærke cykelturismen i Danmark og ikke mindst i at understøtte,
at Danmark kommer styrket ud a oronakrisen til en ”ny normal”, der e ter alt at dømme vil
betyde øget international konkurrence, ændrede forbrugsvaner og nye præferencer. Faldet i
internationale rejsende har store negative konsekvenser for turismeerhvervet, men udgør
samtidig en gylden mulighed for kyst- og naturturismen, idet langt flere turister under corona
har søgt oplevelser i naturen. Det gælder også turister, der ikke tidligere har benyttet sig af
naturen. Vi kan derfor forvente, at flere danskere og turister fra de primære nærmarkeder i
langt højere grad fremover vil have aktiviteter i naturen som et centralt omdrejningspunkt for
deres ferie og vil prioritere en høj grad af renlighed, tryghed og bæredygtighed. Det kræver
langsigtede løsninger at udnytte dette potentiale. Det er derfor helt afgørende, at vi sikrer et
turismeprodukt og en infrastruktur, der er klar til at tage imod disse nye kundegrupper.
I de senere år er der blevet investeret i den basale cykelinfrastruktur i form af cykelruter og
skilte
–
men Danmark taber position i forhold til andre cykellande. Langt størstedelen
af Danmarks officielle cykelrutenet er skabt med det formål at kunne komme fra a til
b. Mange af ruterne er derfor ikke relevante for cykelgæsten, der har de gode
oplevelser og fleksibilitet for øje. Der er derfor en grundlæggende, national udfordring
med at udvikle sammenhængende, rutebaserede cykeloplevelser, som i
servicekvalitet kan måle sig med de bedste cykellande.
Et knudepunktsystem giver cykelgæster mulighed for at planlægge lige netop den
cykeltur, de ønsker, og destinationer og turismeaktører kan lave skræddersyede
Dansk Kyst- og Naturturisme
Skeelslundvej 99, 1.
9440 Aabybro
CVR-nr. 36471271
www.kystognaturturisme.dk