TRANSPORTMINISTEREN
Erhvervsudvalget
Folketinget
Dato 8. december 2020
J. nr. 2020-9240
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. november 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (ERU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 169:
Vil ministeren i forlængelse af sin tilkendegivelse herom på samrådet den 26.
november 2020 om ERU alm. del
–
samrådsspørgsmål G og H (Sommerpak-
ken) redegøre for, om der har været et fald i antallet af pendlerkort i den peri-
ode i 2020, hvor Sommerpakkens rejsepas har kunnet anvendes, set i forhold
til samme periode i 2019, og i hvilket omfang ministeren vurderer, at pendlere
har udnyttet muligheden for at købe de billige rejsepas i stedet for det normale
pendlerkort?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som oplyser følgende:
”DSB
havde i perioden uge 26 til uge 31 i 2020 ca. 6,8 mio. rejser på pendler-
kort, mens DSB i samme periode i 2019 havde ca. 8,2 mio. rejser på pendler-
kort. DSB kan således konstatere et fald i pendlerkortrejser i perioden på ca. 1,4
mio. rejser.
Det er DSB’s klare vurdering at dette fald ikke skyldes Rejsepasset, men Covid-
19 situationen, der generelt har betydet at langt færre har benyttet den kollek-
tive trafik.
Med en gyldighed på 8 dage, vil et Rejsepas maksimalt kunne strække sig over
6 hverdage. Ved en typisk pendleradfærd med 2 daglige rejser på hverdage vil
et Rejsepas således maksimalt kunne benyttes til i alt 12 pendlerrejser. Selv
hvis samtlige solgte Rejsepas (50.000 stk.) var blevet benyttet til pendlerrejser,
ville disse alene kunne have udgjort rejsehjemmel for ca. 0,6 mio. pendlerrej-
ser.
Epinion har på vegne af DSB foretaget en kundeundersøgelser, der viser at kun
ca. 7 % af de rejsende på Rejsepasset oplyser at have brugt passet til pendling,
svarende til maksimalt ca. 42.000 pendlerrejser.