Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2304302_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
14. december 2020
Besvarelse af spørgsmål 152 alm. del stillet af udvalget den 24. novem-
ber 2020 efter ønske fra (MFU) Sikandar Siddique (UFG).
Spørgsmål:
Forbruget på Black Friday når hvert år nye højder. Har ministeren overblik
over forbrugets karakter (er det eksempelvis nødvendigt forbrug eller over-
forbrug, luksusgoder eller livsfornødenheder), hvilke indkomstgrupper der
står for hvor store dele af forbruget (fordelt på fx lavindkomst-, mellem-
indkomst- og højindkomstgruppen), og vil ministeren tage initiativer til at
sikre et mere bæredygtigt forbrug generelt?
Svar:
For så vidt angår forbrugets karakter fordelt på indkomstgrupper i forbin-
delse med Black Friday ligger Erhvervsministeriet ikke inde med det efter-
spurgte data. Det har ligeledes ikke været muligt at finde det efterspurgte
data hos andre adspurgte myndigheder. Jeg kan dog henvise til Danske
Banks analyse, som udkom d. 2 december 2020, der kort opsummerer,
hvordan forbruget fordelte sig sammenlignet med sidste år på både Black
Friday og ugen op til Black Friday (uge 48). Analysen kan du finde i det
indsatte link: https://research.danskebank.com/research/#/Research/ar-
ticle/5b33073a-51a6-45dc-95ce-52773e1709d3/EN.
Regeringen arbejder hele vejen rundt for en grønnere og mere bæredygtig
fremtid både i Danmark og på verdensplan. Det gør vi blandt andet gennem
ambitiøse reduktionsmål. Vi har blandt andet fokus på, hvad og hvordan fx
det offentlige køber ind, og hvilke konsekvenser vores valg har for klimaet
og miljøet i hele værdikæden fra produktion og transport til forbrug og af-
faldshåndtering.
Det er samtidig vigtig, at det er nemt for forbrugerne at træffe grønne og
bæredygtige valg. På baggrund af evidensbaserede tiltag skal forbrugerne
således bidrage til at nå reduktionsmålene ved at styrke forbrugernes mu-
ligheder for at efterspørge grønne og bæredygtige løsninger og virke som
drivkraft for virksomhedernes grønne omstilling.
Der er allerede mange virksomheder, der har taget den grønne dagsorden
til sig så bæredygtighed kan blive et konkurrenceparameter ift. forbrugerne.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 152: MFU spm. om forbruget på Black Friday, til erhvervsministeren
2/2
På den måde bliver det også nemmere for forbrugerne at støtte op om den
grønne omstilling. Derfor er det også vigtigt, at virksomhederne har klare
rammer for, hvordan de kan markedsføre sig med klimaudsagn eller for-
skellige miljømærker, så man som forbruger kan stole på, at et produkt er
klimavenligt, når det markedsføres sådan.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup