Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2301255_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
09. december 2020
Besvarelse af spørgsmål 127 alm. del stillet af udvalget den 11. novem-
ber 2020 efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V) og Eva Kjer Han-
sen (V).
Spørgsmål 127:
I ministerens svar af 12. maj 2020 på ERU alm. del
spm 204 (folketings-
året 2019-20)
er det oplyst ”Dermed er det muligt at begrænse den admi-
nistrative byrde for de foreninger, der udgør en begrænset risiko”. Vil mi-
nisteren redegøre for, hvad forskellene i de administrative byrder kan være
for foreningerne, afhængig af hvilken risikogruppe de kategoriseres at høre
til?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen forelagt spørgsmålet for Finanstilsynet, der
har oplyst følgende som jeg kan henholde mig til:
”Det
er et grundlæggende princip i hvidvaskreguleringen, at pengeinstitut-
ter og andre virksomheder omfattet af hvidvaskloven, skal kende deres
kunder. Det indebærer, at pengeinstitutterne m.v. skal foretage en risiko-
vurdering af hver enkelt kunde og tilrettelægge sine kundekendskabspro-
cedurer og overvågning mv. i overensstemmelse hermed.
Der henvises til besvarelsen af ERU alm. del spørgsmål 121 og 122 stillet
af udvalget den 11. november 2020, hvor der er givet eksempler på, hvor-
dan pengeinstitutter kan tilrettelægge deres kundekendskabsprocedurer
over for foreninger, der er vurderet som værende hhv. lav- og højrisiko-
kunder.
Hvis pengeinstituttet har vurderet, at risikoen for hvidvask eller finansie-
ring af terrorisme hos den konkrete forening er lav hhv. høj, kan foreningen
blive mødt med færre eller flere identifikations- og dokumentationskrav
sammenlignet med en mellemrisiko kunde. Det kan i sagens natur medføre,
at foreningen skal bruge enten færre eller flere ressourcer på at fremskaffe
dokumentationen.”
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup