Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2307440_0001.png
Folketinget
Erhvervsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
16. december 2020
Kontor:
Sikkerhedskontor I
Sagsbeh: Anne Sofie Westergren
Hendel
Sagsnr.: 2020-0032/43-0012
Dok.:
1717514
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 118 (Alm. del), som Folketin-
gets Erhvervsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. november 2020
omtrykt den 17. november 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pre-
ben Bang Henriksen (V) og ikkemedlem af udvalget MFU Eva Kjer Hansen
(V).
Nick Hækkerup
/
Jesper Hagen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om at uddybe grundlaget for og indholdet af PET’s nationale risikovurderinger, til justitsministeren, kopi til erhvervsministeren
Spørgsmål nr. 118 (Alm. del) fra Folketingets Erhvervsudvalg:
”Ministeren oplyser i sine svar af 12. maj
2020 på ERU alm.
del
spm 175, 176 og 202 (folketingsåret 2019-20), at PET’s
nationale risikovurderinger fremhæver foreninger, særligt på
non-profit området, som et væsentligt risikoområde. Vil mini-
steren uddybe grundlaget
for og indholdet af PET’s
nationale
risikovurderinger? Har PET i sine vurderinger også taget stil-
ling til, hvilke typer foreninger der generelt ikke udgør et
(væsentligt) risikoområde?”
Svar:
Indledningsvist bemærkes, at det er erhvervsministeren, som har besvaret
de spørgsmål, der henvises til i spørgsmålet.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Politiets
Efterretningstjeneste (PET), som har oplyst følgende:
”Det fremgår af National strategi til bekæmpelse af hvidvask
og terrorfinansiering 2018-2021, at PET har det overordnede
ansvar for udarbejdelse af den nationale risikovurdering for
terrorfinansiering i Danmark. Den seneste risikovurdering
udkom i januar 2020
og kan findes på PET’s hjemmeside.
Formålet med den nationale risikovurdering er at vurdere ri-
sikoen for terrorfinansiering i Danmark og identificere, ana-
lysere og vurdere de risici, der påvirker denne risiko.
Af den seneste nationale risikovurdering fremgår det, at PET
peger på i alt 30 risikoområder. Områderne spænder bredt fra
konkrete risici for terrorfinansiering efter straffeloven til
strukturelle risici af samfundsmæssig karakter.
Non-profit området (NPO-området) er ét af disse 30 identifi-
cerede risikoområder. Af den seneste nationale risikovurde-
ring fremgår det således, at non-profit sektoren er et høj-ri-
siko område for terrorfinansiering. PET vurderer specifikt i
forhold til foreninger, at overførsel af midler eller goder/gen-
stande til udlandet indebærer en øget risiko for terrorfinan-
siering, og at dette i særdeleshed gør sig gældende ved sam-
menfald med indsamlinger, mangelfulde formålsbeskrivelser
og tvivlsom omgang med formalia. Nogle foreninger har et
CVR-nummer og dermed mulighed for at søge om en række
offentlige tilskud, hvoraf visse kan misbruges. Eksempelvis
ansøgning om kommunal støtte, momsfritagelse mv.
Som en konsekvens heraf, og for at leve op til internationale
anbefalinger fra Financial Action Task Force (FATF), udgav
2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om at uddybe grundlaget for og indholdet af PET’s nationale risikovurderinger, til justitsministeren, kopi til erhvervsministeren
PET i april 2020 en særskilt risikovurdering af terrorfinan-
siering på NPO-området. Denne risikovurdering er ligeledes
tilgængelig på PET’s hjemmeside.
I overensstemmelse med internationale retningslinjer er
begge risikovurderinger blevet udarbejdet på baggrund af da-
taanalyse, inddragelse af relevante fora som HvidvaskForum
og HvidvaskForum+, workshops, bilaterale møder, inter-
views og øvrig videnindsamling fra ind- og udland.
Af den særkilte risikovurdering af terrorfinansiering på NPO-
området fremgår følgende:
”Af PET’s materiale fremgår det, at foreninger indgår
i en betragtelig del af det analyserede data, hvor der er
mistanke om terrorfinansiering relateret til NPO-sekto-
ren, og at indsamling i regi af en forening er det hyp-
pigst forekommende modus. PET har konstateret en
betydelig repræsentation af foreninger etableret i peri-
oden 2012-2015, hvilket tilskrives konflikten med ISIL
i Syrien og Irak. At konflikten i Syrien og Irak har ført
til en øget etablering af foreninger vurderes også at
have indflydelse på det forhold, at nyere og nyetable-
rede foreninger indebærer en øget risiko for terrorfi-
nansiering. PET vurderer, at foreninger etableret i for-
bindelse med en konkret konflikt udgør en øget risiko,
og at foreningens levealder også skal indgå i denne be-
tragtning. Foreninger ældre end 10 år er betydeligt un-
derrepræsenteret i PET datamateriale med mistanke om
terrorfinansiering. Tilsvarende vurderer PET, at risi-
koen for, at en ældre etableret forening spontant bliver
involveret i terrorfinansiering, er begrænset.”
Af den særkilte risikovurdering af terrorfinansiering på NPO-
området fremgår endvidere følgende:
”På NPO-området
som helhed vurderer PET, at risi-
koen for terrorfinansiering reduceres, i takt med at ak-
tørerne registrerer sig og søger den fornødne godken-
delse.
Eksempelvis i forhold til om en forening er godkendt i
medfør af ligningsloven, har fået tilladelse fra Indsam-
lingsnævnet til at foretage indsamling eller er medlem
af Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation
(ISOBRO).
Baggrunden for PET’s vurdering er dobbeltsidig, idet
aktørerne ved at registrere sig giver mulighed for en
højere grad af transparens og kontrol samtidig med, at
de bruger ressourcer på
og viser et ønske om
at have
3
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om at uddybe grundlaget for og indholdet af PET’s nationale risikovurderinger, til justitsministeren, kopi til erhvervsministeren
en langsigtet og formaliseret eksistens. Vurderingen
underbygges af PET’s data og af erfaringer fra Norge.”
PET har i risikovurderingen udarbejdet en tabel over indika-
torer for risiko på NPO-området som inspiration til både do-
natorer, myndigheder og den finansielle sektor til støtte for
deres konkrete risikovurdering. Disse indikatorer knytter sig
bl.a. til registrering, transparens, godkendelser, risikobe-
vidsthed, niveau for etablering, håndtering af kontanter, fi-
nansiel adfærd, relation til konfliktzoner og dokumentation.
Der henvises i øvrigt til EU Kommissionens supranationale
risikovurdering for hvidvask og terrorfinansiering fra 2019,
samt den norske
”Temarapport –
risiko for at frivilligsektor
kan finansiere terrorisme”, der er udgivet af den norske efter-
retningstjeneste i 2018.”
4