Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2300060_0001.png
Erhvervsudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
08. december 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spm. 115 alm. del stillet af udvalget den 10. november
2020 efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, om det har været formålet med markeds-
føringslovens § 11 b, at undtagelsen i § 11 b, stk. 3, alene skulle omfatte
kreditkøb, og ikke andre aftaler, som ikke er kreditaftaler (f.eks. leasing-
aftaler), og hvor der heller ikke sker kontant udbetaling. Som baggrund
for spørgsmålet henvises til, at formålet med undtagelsen i § 11 b, stk. 3,
er, at forbrugslånsvirksomheder fortsat kan markedsføre specifikke kre-
ditkøb i forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere
uanset
at forbrugslånsvirksomheder i andre sammenhænge udbyder andre for-
brugerkreditaftaler, f.eks. fritstående lån. Det skyldes, at markedsføring af
specifikke kreditkøb ikke medfører en risiko for, at forbrugerne får udbe-
talt penge, som kan bruges på spil. Spørger finder det bemærkelsesvær-
digt og ikke at have været formålet med loven, at undtagelsen kun gælder
for specifikke kreditkøb og ikke andre aftaler, som ikke er forbrugerkre-
ditaftaler, f.eks. leasingaftaler. Det skyldes, at forbrugerne heller ikke i
disse tilfælde får udbetalt penge, som kan bruges på spil. Der henvises til
Forbrugerombudsmandens vedlagte brev af 20. oktober 2020 til De Dan-
ske Bilimportører om fortolkning af loven.
Svar:
På baggrund af den politiske aftale om et opgør med kviklån fra decem-
ber 2019, indførtes der med markedsføringslovens § 11 b et forbud mod
enhver markedsføring af forbrugslånsvirksomheder eller af kreditaftaler
til forbrugere i forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere.
Markedsføringslovens 11 b, stk. 3, indeholder en undtagelse til forbuddet,
hvorefter forbuddet begrænses til markedsføring af forbrugerkreditaftaler
med kontant udbetaling og virksomheder, der udbyder forbrugerkreditaf-
taler med kontant udbetaling. Hensigten bag denne undtagelse var at sikre
at køb på afbetaling forsat kunne markedsføres.
For så vidt angår lovens anvendelse i relation til leasingaftaler er det af-
gørende, om der er tale om et leasingselskab eller
–aftale,
der falder inden
for lovens definition af en forbrugslånsvirksomhed eller en kreditaftale til
en forbruger. Det fremgår af den vedlagte udtalelse fra Forbrugerom-
budsmanden til De Danske Bilimportører, at:
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om det har været formålet med markedsføringslovens § 11 b, at undtagelsen i § 11 b, stk. 3, alene skulle omfatte kreditkøb, og ikke andre aftaler, som ikke er kreditaftaler (f.eks. leasingaftaler), og hvor der heller ikke sker kontant udbetaling, til erhvervsministeren
2300060_0002.png
”Markedsføring af leasingaftaler, der
ikke er forbrugerkreditaftaler og
markedsføring af virksomheder, der ikke udbyder forbrugerkreditaftaler,
er ikke omfattet af forbuddet i markedsføringslovens § 11 b, stk. 1.
Markedsføring af leasingaftaler, der er kreditkøb, er omfattet af undta-
gelsen i § 11 b, stk. 3, hvorefter forbuddet i § 11 b, stk. 1, ikke finder an-
vendelse. Det samme gælder markedsføring af virksomheder, der udbyder
sådanne leasingaftaler og ikke udbyder andre forbrugerkreditaftaler end
kreditkøb.
Markedsføring af virksomheder, der udover leasingaftaler også udbyder
forbrugerkreditaftaler uafhængigt af køb af en specifik vare eller tjene-
steydelse, er derimod omfattet af forbuddet i § 11 b, stk. 1, medmindre fx
visningen eller omtalen af virksomhedens navn, logo eller andre kende-
tegn sker i markedsføring af en leasingaftale/forbrugerkreditaftale, der er
kreditkøb, jf. undtagelsen i § 11 b, stk. 3.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2