Epidemiudvalget 2020-21
EPI Alm.del
Offentligt
2376259_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Epidemiudvalg
Dato: 19-04-2021
Enhed: BESS
Sagsbeh.: DEPRJKO
Sagsnr.: 2106083
Dok. nr.: 1693688
Folketingets Epidemiudvalg har den 22. marts 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 60
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Liselott Blixt (DF) og ikke-medlem af udvalget Jacob Jensen (V).
Spørgsmål nr. 60:
Vil ministeren i fortsættelse af samråd den 19. marts 2021 sende udvalget en rede-
gørelse fra alle regioner om vaccination af personer, som ikke var omfattet af priori-
teret målgruppe af personer, som skal vaccineres? Vil ministeren sende en tilsva-
rende redegørelse fra kommuner, som har viden om, at der er sket vaccination af
personer, som ikke var omfattet af prioriteret målgruppe af personer, som skal vacci-
neres?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet bidrag fra KL og Danske Regi-
oner, som jeg hermed skal gengive:
KL:
”Ko
u er e har i d eldt lister ed orgere, der skulle i viteres til
vaccination i følgende målgrupper:
1: Personer som bor i plejebolig.
2: Perso er ed alder ≥ år so
odtager åde perso lig pleje og
praktisk hjælp.
4: Personale i sundheds-, ældre- og udvalgte dele af socialsektoren med
særlig risiko for smitte, eller som varetager en kritisk funktion.
Målgruppe 1 (plejehjemsbeboere) og målgruppe 2 (personer over 65 der modtager
både personlig pleje og praktisk hjælp) er indmeldt på baggrund af objektive kriterier.
Målgruppe 1 og 2 er således indmeldt på baggrund af, at kommunen har visiteret
borgere enten til en plejebolig eller til både personlig pleje og praktisk hjælp.
Målgruppe 4 (personale i sundheds-, ældre og udvalgte dele af socialsektoren) er ind-
meldt på baggrund af Sundhedsstyrelsens udmeldte kriterier for, hvilke personale-
grupper/funktioner i de ovennævnte sektorer, som bør prioriteres til vaccination.
For at undgå spild af vacciner er KL bekendt med, at fx personale på plejehjem i den
indledende fase af vaccinationsindsatsen blev tilbudt overskydende vaccine. Dette
var særligt tilfældet i de første dage omkring årsskiftet, da det viste sig, at der kunne
udtrækkes flere vacciner af de enkelte ampuller fra Pfizer/BioNTech end oprindeligt
antaget.
KL er desude eke dt ed, at regio er e l.a. har oprettet ”tilkaldelister”
til
vaccination for at kunne bruge evt. overskydende vaccine fra vaccinationsstederne
sidst på dagen. KL har ikke været involveret i udformningen eller administrationen af
disse lister.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om, hvor mange personer, som ikke var omfattet af prioriteret målgruppe, der er blevet uberettiget vaccineret, til sundhedsministeren
KL er endelig bekendt med, at Sundhedsstyrelsen har besluttet at gennemføre stik-
prøvekontroller ift. de indmeldte lister i den kommende tid for at afdække, om der
evt. skulle optræde borgere, som ikke tilhører de
releva te ålgrupper.”
Danske Regioner:
”Regionerne
følger Sundhedsstyrelsens rækkefølge for vaccination af målgrupper og
har stort fokus på at vaccinerne anvendes til borgere i de prioriterede målgrupper.
Regionerne har samtidig stort fokus på, at ingen vacciner må gå til spilde.
Regionerne har ikke kendskab til hvilke personer eller hvor mange, der er blevet vac-
cineret hvornår med hvilke vacciner. Vaccinationer er at betragte som personlige hel-
bredsoplysninger. Disse er undergivet tavshedspligt ifølge Sundhedsloven, og de er at
betragte som følsomme personoplysninger både jf. offentlighedslovens § 30, nr. 1
samt databeskyttelsesforordningens artikel 9 og databeskyttelseslovens § 7.
Regionerne er bekendt med, at der er vaccineret uden for de prioriterede grupper ift.
brug af restdoser, men der er ikke et centralt overblik over, hvor mange eller hvilke
ikke-prioriterede personer (borgere og personale), der er vaccineret med de oversky-
dende vaccinedoser, jf. ovenstående juridiske barrierer for at indsamle disse oplys-
ninger.
I starten af vaccinationsindsatsen (slut december), regnede regionerne med 5 doser
pr. hætteglas ud fra vaccineleverandøren Pfizer Biontechs produktbeskrivelse. Det vi-
ste sig hurtigt, at der kunne trækkes 6 eller 7 doser ud. På det tidspunkt var der ingen
aftaler om brug af overskydende vacciner. Overskudsvacciner, der ellers ville over-
skride sidste anvendelsesdato, blev derfor i flere tilfælde givet til ekstra personale på
hospitalerne/på plejehjemmene eller borgere, som den praktiserende læge hurtigt
kunne indkalde.
Senere er regionerne gået over til systematisk at håndtere overskydende vaccinedo-
ser efter e såkaldt ’va dfalds odel’, so udstikker pri ipper for fordeli g af eve -
tuelle overskydende doser.
Modellen betyder, at de overskydende doser fortrinsvis skal anvendes til en anden
person inden for samme målgruppe, som vaccinedosen var tiltænkt. Hvis dette ikke
er muligt, kan vaccinen anvendes til en person i en anden inviteret målgruppe
for-
trinsvis ældre borgere eller borgere i særlig øget risiko, subsidiært til frontpersonale.
Endelig kan overskydende doser som en sidste mulighed
og hvis øvrige muligheder
er udtømte
anvendes til en person i en målgruppe, der endnu ikke er inviteret. Det
skal i givet fald tilstræbes, at der er tale om personer i den næste prioriterede mål-
gruppe, jf. Sundhedsstyrelsens vaccinationskalender.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
René Jun Korsholm
Side 2