Epidemiudvalget 2020-21
EPI Alm.del
Offentligt
2441899_0001.png
Sundhedsministeriet
Enhed: BESS
Sagsbeh.: DEPJNY
Koordineret med:
Sagsnr.: 2110505
Dok. nr.: 1876599
Dato: 24-08-2021
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Folketinget, den 1. september 2021 kl. 14-15, Epidemiudvalget]
EPI alm del
samrådsspørgsmål AR om prioritering af
lyntest til ministerierne
Samrådsspørgsmål AR
Ministeren bedes redegøre for regeringens prioriteringer i
forhold til lyntest af regeringen samt udvalgte ansatte i
ministerierne, samtidig med at smitten var høj på landets
plejehjem, at regeringen fravalgte lyntest af plejepersonale
på trods af ledig lyntestkapacitet, og statsministeren igen og
igen på pressemøder, understregede vigtigheden af at passe
på landets mest sårbare og ældre. Der henvises til DR-artikel
3/6-21:
”Mens lyntest på
plejehjem blev droppet fik
ministerens egne medarbejdere lyntest”.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/mens-lyntest-paa-
plejehjem-blev-droppet-fik-ministre-nes-egne-medarbejdere-
lyntest
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Tale
På et samråd i forrige uge redegjorde jeg sammen med
justitsministeren for forløbet med udrulning af antigentest til
personalet på plejecentre. Det er et væsentligt andet forløb
end det, som Jane Heitmann her forsøger at præsentere.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 1/9-2021 om regeringens prioriteringer i forhold til lyntest af regeringen samt udvalgte ansatte i ministerierne, til sundhedsministeren
Jeg vil derfor ikke komme nærmere ind på, hvorfor jeg ikke
mener, der er belæg for det, Jane Heitmann siger her, og det
er ikke sådan, at regeringen i sin tid fravalgte antigentest på
plejehjem. Og jeg vil heller ikke bruge tid, det gjorde vi i
sidste uge, på, hvorfor jeg derfor heller ikke er enig i den
præmis, der ligger til grund for det spørgsmål, som vi skal
drøfte i dag.
Jeg vil i stedet fokusere på regeringens prioriteringer i
forhold til antigentest under COVID-19 epidemiens 2. bølge,
som der også spørges til.
Regeringen har fra begyndelsen af corona epidemien haft et
særligt fokus på at beskytte sårbare og udsatte borgere mod
smitte. Et centralt værktøj hertil har været fri adgang til test
med det formål at opspore smitte, forebygge smittespredning
og dermed bryde smittekæder.
Det var den tilgang, der var baggrunden for, at regeringen
besluttede den 10. december 2020
hvor vi så den kraftige
stigning i smitten i hele samfundet
at tage antigentest i
brug som et supplement til den offentlige PCR-testindsats.
Side 2
EPI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 1/9-2021 om regeringens prioriteringer i forhold til lyntest af regeringen samt udvalgte ansatte i ministerierne, til sundhedsministeren
Det var jo samtidig altså december, hvor julen stod for døren
og i en situation med kraftig stigning i hele samfundet,
sæsonen i forhold til luftvejssygdomme og smitte og med
sammenkomster på tværs af landet og på tværs af
generationer, at det blev besluttet at tage antigentest i brug
som et supplement til den offentlige PCR-testindsats. Der
var også i Danmark på det tidspunkt en forventning om, at vi
ville se en massiv efterspørgsel på test i forbindelse med den
forestående jul, selvfølgelig også nytår, som kom efter, men
først og fremmest var det i juledagene.
Siden december har der derfor været et gratis tilbud om
antigentest, som var og fortsat er åbent for alle.
Den samlede antigentestkapacitet var siden 16. december
2020 og ind i januar 2021 på 100.000 daglige test, men det
daglige forbrug af antigentest var væsentligt lavere på nær
peak dagene omkring jul og nytår, der kunne vi se, at der var
kapaciteten spændt til bristepunktet. Jeg var selv med min
familie nede at få en test i Nykøbing Falster, kom fra
Næstved, for at finde et sted, der var åbent, sådan var vi nødt
til at gøre for at gøre brug af den testkapacitet, der var i de
dage op til jul, men derefter der faldt efterspørgslen igen på
landsplan.
Af data fremsendt af de private udbydere af antigentest, som
der er indgået offentlige aftaler med, fremgår det, at der
generelt var udsving i efterspørgslen på antigentest. Jeg kan
lave nogle nedslagspunkter, som kan give et bedre overblik.
Side 3
EPI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 1/9-2021 om regeringens prioriteringer i forhold til lyntest af regeringen samt udvalgte ansatte i ministerierne, til sundhedsministeren
Den 12. december blev der foretaget 5.450 antigentest.
Aktiviteten steg, støt frem til den 18. december, hvor der
blev foretaget 40.700 test. Det peakede inden jul den 22.
december med 70.800 test og den 23. december med 80.000
test. Derefter var der et fald mellem jul og nytår, hvor
niveauet var 20-45.000 test dagligt. Der var igen et peak den
30. december, helt naturligt, folk skulle vel holde nytår, og
der blev foretaget 90.800 test.
Herefter faldt antigentestaktiviteten igen i januar måned. De
første to uger af januar blev der foretaget 15-25.000
antigentest dagligt.
Testaktiviteten steg de efterfølgende uger og der var et nyt
peak den 29. januar 2021 på cirka 43.000 test.
Testaktiviteten var således i vores testtelte og testcentre
betydeligt under kapaciteten på 100.000 daglige antigentest,
som vi altså havde der tilbage i januar 2021.
I samme periode, hvor smitten var høj i samfundet, blev der
etableret en testordning til nøglepersoner i ministerierne. Der
var tale om et enkeltstående testtilbud lokaliseret i
permanente lokaler i Justitsministeriet. Testcenteret åbnede
den 7. januar 2021 og lukkede igen den 2. juli 2021.
Det var et tilbud målrettet en afgrænset gruppe af
nøglemedarbejdere, hvis fysiske tilstedeværelse på
arbejdspladsen var afgørende for at kunne understøtte
regeringsførelsen i en særdeles kritisk tid.
Side 4
EPI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 1/9-2021 om regeringens prioriteringer i forhold til lyntest af regeringen samt udvalgte ansatte i ministerierne, til sundhedsministeren
Hvert ministerium stod for at tilmelde de relevante
nøglemedarbejdere, som alle var pålagt fysisk
tilstedeværelse på arbejdspladserne.
Ministerierne havde indtil den 21. maj selv afgrænset
gruppen af medarbejdere, som kunne benytte testtilbuddet.
Fra den 21. maj blev tilbuddet åbnet op for alle medarbejdere
i ministerierne i forbindelse med den gradvise normalisering
af fysisk fremmøde på arbejdspladser.
I januar blev testningen udført af Falck og blev dækket af
aftalen mellem regionerne og Falck om private antigentest.
Som tidligere nævnt var testtilbuddet lokaliseret i lokaler i
Justitsministeriet.
Sundhedsministeriet har derfor indhentet oplysninger fra
Justitsministeriet om, hvor mange der har benyttet
testtilbuddet i januar måned. Vi har fået oplyst fra
Justitsministeriet, at der i uge 1, den 4-10. januar, var 21
besøg, i uge 2 var der 116 besøg, i uge 3 var der 126 besøg, i
uge 4 var der 82 besøg, altså det var til og med den 31.
januar. Man havde altså mellem 21 og 126 besøg i de uger.
Der var altså tale om et meget begrænset træk på den
samlede mobile antigentestkapacitet, som på daværende
tidspunkt udgjorde 70-105.000 ugentlige test.
Justitsministeriet har desuden oplyst til Sundhedsministeriet,
at Justitsministeriet i løbet af perioden har haft fokus på den
samlede kapacitet hos regionens leverandører og jævnligt
monitoreret den generelle brug af antigentest.
Side 5
EPI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 1/9-2021 om regeringens prioriteringer i forhold til lyntest af regeringen samt udvalgte ansatte i ministerierne, til sundhedsministeren
Justitsministeriet har bl.a. monitoreret kapaciteten hos de
private leverandører via oversigter distribueret af Styrelsen
for Forsyningssikkerhed, med henblik på evt. nedjustering af
kapaciteten i testcenteret i Justitsministeriet.
Afsluttende vil jeg sige, at jeg finder det fuldstændig
afgørende, at der blev gjort hvad der kunne for at reducere
smittespredning også i ministerierne. Det blev på den
baggrund administrativt besluttet at etablere denne
testordningen for nøglepersoner i ministerierne, som altså
ikke kunne arbejde hjemmefra, og som for at kunne
understøtte regeringsførelsen, skulle være fysisk til stede på
arbejdspladsen.
Regeringen har hele vejen igennem epidemien anset test som
et helt afgørende redskab til håndtering af epidemien.
Derfor udmeldte regeringen den 13. januar 2021, hvor store
dele af samfundet var lukket ned
under den ”anden
coronabølge”, en opfordring til alle om at lade sig teste
ugentligt, hvis man var nødsaget til at møde fysisk på
arbejde. Jeg er blevet oplyst, at Folketinget fik etableret et
testcenter med antigentest her i kælderen umiddelbart efter
den 18. januar 2021. Jeg har desuden selv prøvet at være til
interview og udsendelser både på Danmarks Radio og TV2,
hvor jeg ved, at man også etablerede testordninger. Mig
bekendt var det tilbage i december måned, at de begge
formentligt gjorde det.
Side 6
EPI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 1/9-2021 om regeringens prioriteringer i forhold til lyntest af regeringen samt udvalgte ansatte i ministerierne, til sundhedsministeren
Den danske testindsats har, sammen med smitteopsporing,
smitteforebyggende tiltag og en effektiv vaccinationsindsats,
været et afgørende redskab til at holde epidemien under
kontrol samtidigt med, at Danmark åbnede samfundet op i
løbet af foråret.
Rigtig mange danskere har regelmæssigt ladet sig teste,
hvilket har været helt afgørende for vores
epidemihåndtering. Og vi har jo kunnet se, at Danmark skilte
sig ud blandt EU-landene, som et af de få lande, der undgik
en
”tredje coronabølge”
i foråret.
Tak for ordet.
Side 7