Epidemiudvalget 2020-21
EPI Alm.del
Offentligt
Sundhedsministeriet
Enhed: BESS
Sagsbeh.: DEPMDI
Koordineret med: SØA
Sagsnr.: 2109506
Dok. nr.: 1760027
Dato: 08-06-2021
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Åbent samråd i Epidemiudvalget 9. juni 2021
Vaccinationskalender og Sundhedsstyrelsens vurdering
af vacciner
Samrådsspørgsmål AE-AI, stillet efter ønske fra Per
Larsen (K) og Rasmus Jarlov (K)
AE:
Ministeren bedes redegøre for, om ministeren finder kritikken fremsat i
Politikens artikel 4/5-21:
“Først til november er alle stukket: Analytiker forventer
yderligere vaccineforsinkelse” rimelig? Ministeren bedes herunder redegøre for,
hvad der er regeringens plan, såfremt leverancer skrider, som det er beskrevet i
artiklen
Af Per Larsen
AF:
Hvor lang tid forventes vaccinationsprogrammet at blive udskudt på grund af
beslutningen om at tage de to vacciner ud af programmet?
Af Ramus Jarlov
AG:
Hvor mange liv forventes at blive reddet fra at dø af bivirkninger fra de to
vacciner på grund af beslutningen om at tage dem ud af vaccinationsprogrammet?
Af Ramus Jarlov
AH:
Hvor mange forventes at dø ekstra af covid-19 på grund af forsinkelsen i
vaccinationsprogrammet?
Af Ramus Jarlov
AI:
Hvad bliver omkostningerne for statskassen og tabt BNP i 2021 ved fortsatte
daglige massetests, restriktioner og andre væsentlige corona-relaterede udgifter,
hvis det antages, at restriktioner og nedlukning forlænges med det samme antal
uger, som vaccinationsprogrammet bliver forlænget? Af Ramus Jarlov
EPI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd d. 9/6-2021 om vaccinationsprogrammet og corona-relaterede udgifter m.m., til sundhedsministeren
[Indledning]
Tak for ordet. Der spørges til, hvilke konkrete konsekvenser,
Sundhedsstyrelsens vurdering af vaccinerne fra AstraZeneca
og Johnson&Johnson har haft i forholdt til den danske
vaccinationsindsats.
Jeg er fuldstændig enig i de indledende bemærkninger om, at
vacciner er vejen ud af den her situation, og jo hurtigere jo
bedre. Det må og skal være den allerøverste prioritet.
Danmarks vacciner er alle købt igennem EU Kommissionens
fælleseuropæiske indkøbsaftaler, hvor vaccinerne bliver gjort
tilgængelige for Medlemsstaterne, så snart Kommissionen,
på baggrund af en indstilling fra den europæiske
lægemiddelstyrelse EMA, har godkendt den enkelte vaccine.
Efter den europæiske godkendelse har Sundhedsstyrelsen
ansvaret for at omsætte godkendelsen af en vaccine mod
COVID-19 til et vaccinationsprogram, som kan udrulles i
Danmark.
I forbindelse med rapporter om bivirkninger ved brug af
AstraZenecas vaccine har Sundhedsstyrelsen rådført sig med
en faglig ekspertgruppe, samt Statens Serum Institut og
Lægemiddelstyrelsen, for at vurdere, hvorvidt den enkelte
vaccine er egnet til anvendelse i Danmark som del af det
generelle vaccinationsprogram.
Side 2
EPI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd d. 9/6-2021 om vaccinationsprogrammet og corona-relaterede udgifter m.m., til sundhedsministeren
I denne faglige ekspertgruppe sidder en række klinikere fra
Danmarks største hospitaler og de relevante
lægevidenskabelige selskaber. Dette set-up blev også
anvendt i forbindelse med beslutningen om
Johnson&Johnsons vacciner.
Så jeg vil derfor starte med at understrege, at beslutningen
om at tage de to vacciner ud af vaccinationsprogrammet ikke
var en politisk beslutning, men derimod en faglig beslutning
foretaget af Danmarks øverste sundhedsfaglige
myndigheder, Sundhedsstyrelsen og Lægemiddelstyrelsen -
med de her sundhedsfaglige eksperter, som rådgav.
Og man kan jo sagtens have en diskussion af sådanne
sundhedsfaglige beslutninger ift., hvor de ligger bedst. Der
er én pointe, som jeg vil rejse her til at starte med, og det er,
at - uanset hvad indgangen er til det - så er det vigtigt, at der
stadig er en meget høj tillid og tilslutning til vores
vaccinationsprogram.
Sundhedsstyrelsen har så i forbindelse med
vaccinationsindsatsen valgt at lave en vaccinationskalender,
og det er fuldstændig korrekt, at den er blevet rykket flere
gang, og det er jo formentligt heller ikke sidste gang, at den
er blevet rykket. Målet er jo at skabe så meget
gennemsigtighed og information til befolkningen om
vaccineudrulningen som muligt ud fra de ting, man så ved på
det gældende tidspunkt.
Side 3
EPI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd d. 9/6-2021 om vaccinationsprogrammet og corona-relaterede udgifter m.m., til sundhedsministeren
De næste par uger bygger kalenderen på leveranceaftaler,
men dernæst er det på prognoser og estimater, og dermed er
slutdatoen for vaccinationsindsatsen en, der desværre er
blevet rykket. Det skal måske med til helhedsbilledet, at der
altså også er nogle vaccineproducenter, som har været
meget
stabile. Det glemmer man jo lidt, fordi de bliver overtrumfet
af dem, som har haft leverancevanskeligheder, og som har
haft udsættelser og problemer med leverancerne. Det har så
betydet, at vaccinationskalenderen desværre som bekendt er
blevet justeret flere gange, altså forlænget flere gange.
Da flere af samrådsspørgsmålene har en mere teknisk
karakter og er rettet mod Sundhedsstyrelsens konkrete
faglige vurderinger af de to vacciner, har jeg inviteret
direktør i Sundhedsstyrelsen, Søren Brostrøm, til at give en
teknisk gennemgang i forlængelse af samrådet.
Dette for at sikre, at I får de mest præcise svar på disse
spørgsmål. Dette gælder primært for besvarelserne af
spørgsmål AF, AG og AH og til dels spørgsmål AI. Jeg skal
nok komme med det politiske svar her selvfølgelig, men jeg
synes, at det er fint, at udvalget også har mulighed for at få
de sundhedsfaglige vurderinger og estimater, som Søren
Brostrøm kan redegøre for.
***
[Konsekvenser af at tage AZ og JnJ ud af det gennerelle
program]
Inden den tekniske gennemgang ved Søren Brostrøm vil jeg
besvare spørgsmålene AF, AG og AH.
Side 4
EPI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd d. 9/6-2021 om vaccinationsprogrammet og corona-relaterede udgifter m.m., til sundhedsministeren
2415191_0005.png
Til spørgsmålet om, hvor lang tid vaccinationsprogrammet
blev udskudt, som følge af at de to vacciner ikke indgår,
oplyser Sundhedsstyrelsen, at det på daværende tidspunkt
blev vurderet, at manglende brug af vaccinerne har medført
en forsinkelse på hhv. ca. 2 uger grundet AstraZeneca og ca.
4 uger grundet Johnson&Johnson for sluttidspunktet for en
færdigvaccineret befolkning.
Når det er sagt, så er det svært at sige, at X alene er årsag til
Y i en situation, hvor vi har flere forskellige variable, der
alle påvirker vaccinationsindsatsen.
Der sker løbende ændringer i timingen af
vaccineleverancerne, hvilket vi desværre har set flere gange i
løbet af vinteren og foråret. Det endelige svar på det super
gode spørgsmål kan vi jo først give den dag, at vi har
vaccineret den sidste
i hvert fald når vi har vaccinerne i
Danmark. Det er det, vi har lært af situationen.
Så er der et element til, som man er nødt til at have for øje,
selvom det er et svært spørgsmål. Det er, at ifølge
Sundhedsstyrelsen så kan der være risiko for lavere
tilslutning til vaccinerne fra AstraZeneca og nok også
Johnson&Johnson, hvis de var taget med i det generelle
vaccinationsprogram. Det kan man se i andre lande. Nu kan
vi jo ikke lave en test af det, fordi de er ude af programmet,
men det er i hvert fald Sundhedsstyrelsens vurdering, at der
var en risiko for lavere tilslutning, hvis de var med, men det
er jo umuligt at efterprøve. Men det giver selvfølgelig logisk
mening, men hvordan og hvor meget er jo ikke muligt at
efterprøve.
Side 5
EPI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd d. 9/6-2021 om vaccinationsprogrammet og corona-relaterede udgifter m.m., til sundhedsministeren
***
Til spørgsmålet om, hvor mange liv der er reddet fra at dø af
en bivirkning fra de to vacciner, oplyser Sundhedsstyrelsen,
at brugen af AstraZeneca er estimeret til at ville medføre 50
forventede tilfælde af VITT hvoraf omkring 10 forventes at
have dødelig udgang. For Johnson&Johnson vil der
tilsvarende være 30 forventede tilfælde af VITT, heraf 6
tilfælde med dødelig udgang. Det er tal, der fremgår af notat
fra den 3. maj ”Vedr.
brug af COVID-19 Vaccine Jannsen i
Danmark”
og nyhed fra den 6. maj ”Dansk-Norsk
studie om
sjældne bivirkninger efter COVID-19 vaccinen fra
AstraZeneca er offentliggjort”,
som begge kan findes på
Sundhedsstyrelsens hjemmeside.
Søren Brostrøm vil kunne uddybe under den tekniske
gennemgang efter samrådet.
Det samme gælder spørgsmålet om, hvor mange der
forventes at dø af COVID som følge af, at
vaccinationsprogrammet forsinkes.
***
Derudover er der stillet spørgsmål om eventuelle
samfundsøkonomiske konsekvenser ved Sundhedsstyrelsen
beslutning og Danmarks vaccinestrategi.
[Hvornår er Danmark vaccineret? Spm. AE]
Side 6
EPI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd d. 9/6-2021 om vaccinationsprogrammet og corona-relaterede udgifter m.m., til sundhedsministeren
Til spørgsmålet vedr. kritikken fra Airfinity fremsat i
Politikken den 4. maj om, at danskerne først er
færdigvaccinerede til november, vil jeg sige, at jeg selv fandt
artiklen bemærkelsesværdig. Det tror jeg, at der er rigtig
mange, der gjorde her på og omkring Christiansborg.
Sundhedsministeriet har derfor været i kontakt med Statens
Serum Institut netop for at undersøge den her artikel og de
her beregninger.
Statens Serum Institut, som har den konkrete kontakt med
vaccineleverandørerne fra dansk side, kan ikke genkende
udmeldingerne om, at sene vaccineleverancer betyder, at
danskerne først er færdigvaccinerede i slutningen af
november.
Statens Serum Institut har i samme forbindelse oplyst, at
alene med de forventede leverancer fra Pfizer, vil der være
vacciner nok til, at den del af befolkningen, der på
nuværende tidspunkt indgår i vaccinationsprogrammet kan
være vaccineret i september
men det kræver vel at og
mærke, at leverancerne kommer. Pfizer er dem, som leverer
klart bedst. Dertil kommer de vacciner, der leveres af
Moderna, og dem som forventes på et senere tidspunkt at
komme, forhåbentligt, fra Curevac. Det er en vaccine, som vi
endnu ikke har som en del af vores program.
Jeg vil også gerne understrege, at regeringen gør alt, hvad
der er muligt for at fremskynde vaccineleverancerne, så vi på
et sundhedsfagligt forsvarligt grundlag kan få vaccineret den
danske befolkning hurtigst muligt.
Side 7
EPI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd d. 9/6-2021 om vaccinationsprogrammet og corona-relaterede udgifter m.m., til sundhedsministeren
Og vi har en vaccinestrategi med flere forskellige spor, og
der er både noget på kort sigt, men der er også noget på
længere sigt. Regeringen har også fokus på en hhv.
kommerciel vaccineproduktion i Danmark, støtte til
forskning og innovation samt arbejde for et styrket
europæisk samarbejde om vaccineudvikling- og produktion
og også styrkelse af danske vaccinekandidater. Men det er
klart, at det også er på det lidt længere sigt.
Det skal dog nævnes, at strategien er rettet mod sikringen af
et vaccineberedskab på det mellemlange og lange sigte.
På den korte bane
bliver vi nødt til at erkende, at COVID-
19-vacciner, og især mRNA-vacciner, er en global
mangelvare, og at der på nuværende tidspunkt ikke er
åbenbare og konkrete løsninger, der på et sundhedsfagligt
forsvarligt grundlag kan sikre flere vacciner i morgen.
Dette er dog ikke ensbetydende med, at vi blot vil sidde på
hænderne og vente på vaccinerne. Regeringen har fra starten
af, og gør det stadig, skubbet på i EU for at få flere og
hurtigere vaccineleverancer til Danmark og klarhed om
vaccineleverancer, men vi oplever stadig stor usikkerhed i
leverancerne. Og også sikre at når vi så har vaccinerne i
Danmark, at alle dem, vi har, bliver brugt, som en del af
programmet. Det er der nogle lande, som har svært ved, men
takket være at vi en stærk opbakning, et stærkt set-up, en
stærk infrastruktur og et stærkt digitalt sundhedsvæsen, så
kan vi i Danmark bruge vaccinerne meget hurtigt og meget
målrettet.
Side 8
EPI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd d. 9/6-2021 om vaccinationsprogrammet og corona-relaterede udgifter m.m., til sundhedsministeren
2415191_0009.png
Derudover har et bredt flertal af Folketingets partier besluttet
at etablere en tilvalgsordning for de vacciner, som ikke
indgår i det generelle vaccinationsprogram.
Jeg kan i denne forbindelse meddele udvalget, at der d. 8.
juni 2021 er 13.787 danskere, der er blevet vaccineret med
enten Johnson&Johnson eller AstraZenecas vaccine i
tilvalgsmodellen. Klart flest med Johnson&Johnson.
Sat op imod at der i det officielle program vaccineres
omkring, jeg tror, at vi er omkring 70.000 i de her dage, så
tæller tilvalgsmodellen ikke meget i den samlede kalender,
som det her samråd handler om, men det er jo med i billedet.
***
[Økonomiske konsekvenser, spm. AI]
Endeligt er der spurgt til, hvilke konsekvenser for
samfundsøkonomien, Sundhedsstyrelsens faglige beslutning
vil have.
Dette er et svært spørgsmål at besvare, da vi først skal
opstille de korrekte rammer for besvarelse af spørgsmålet.
Samrådsspørgsmål AI bygger på en præmis om, at
nedlukningerne forlænges med det samme antal uger, som
vaccinationsprogrammet ender med at blive forlænget. Samt
at niveauet af COVID-19-test fastholdes på nuværende
niveau, med over 300.000 test om dagen.
Side 9
EPI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd d. 9/6-2021 om vaccinationsprogrammet og corona-relaterede udgifter m.m., til sundhedsministeren
Denne præmis er ikke korrekt. Genåbningen er en gradvis
proces, som afhænger af en række faktorer, herunder
vaccination af befolkningen, men også det generelle
smittetryk, kontakttal, antal indlæggelser og sæsoneffekter.
Og hvis man sammenligner Danmark med mange af de
andre vestlige lande, så er Danmark midt i en markant
genåbning, hvor vi er foran mange af de andre vestlige lande.
Vi kan se, at samfundsaktiviteten er steget hurtigt, og det er
også helt planen, i takt med faldende smitte, vaccinationer og
genåbning. Vi er på vej, men jo slet ikke der endnu, hvor vi
har normale tilstande i dansk økonomi, men der er positive
tendenser i økonomien
Disse usikkerheder gør det vanskeligt at foretage
samfundsøkonomiske vurderinger af betydningen af de
faglige beslutninger om, ikke at tage de to vacciner med i
vaccinationsprogrammet.
***
[Afrunding]
Og så vil jeg ellers se frem til spørgsmålene fra udvalget.
Tak.
Side 10