Epidemiudvalget 2020-21
EPI Alm.del
Offentligt
2384208_0001.png
Folketinget
Epidemiudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. april 2021
Reguleringskontoret
Julie Schultz
2021-0032/47-0003
1958164
Besvarelse af spørgsmål nr. 164 (Alm. del) fra Folketingets Epidemiud-
valg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 164 (Alm. del), som Folketin-
gets Epidemiudvalg har stillet til justitsministeren den 23. april 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Nick Hækkerup
/
Mads Møller Langtved
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
EPI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm., om man ved udendørs kulturaktiviteter må man sætte en pavillon op med en side, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 164 (Alm. del) fra Folketingets Epidemiudvalg:
”Ved
udendørs kulturaktiviteter må man sætte en pavillon op
med en side
må man også det til borgermøder og private ar-
rangementer, så det gælder som en udendørs forsamling?”
Svar
:
1.
De gældende regler om forsamlingsforbud findes i bekendtgørelse nr. 690
af 20. april 2021 om forbud mod forsamlinger i forbindelse med håndtering
af covid-19 med senere ændring (forsamlingsbekendtgørelsen).
Det følger af forsamlingsbekendtgørelsens § 1, stk. 1, at det som udgangs-
punkt er forbudt at afholde og deltage i
indendørs
arrangementer, begiven-
heder, aktiviteter eller lignende, hvor der er flere end 10 personer til stede
på samme sted samtidig. Tilsvarende er det efter bekendtgørelsens § 1, stk.
2, som udgangspunkt forbudt at afholde og deltage i
udendørs
arrangemen-
ter, begivenheder, aktiviteter eller lignende, hvor der er flere end 50 perso-
ner til stede på samme sted samtidig. Forsamlingsforbuddet i bekendtgørel-
sens § 1 er det såkaldte ”lille” forsamlingsforbud.
Det følger endvidere af forsamlingsbekendtgørelsens § 4, at det er forbudt
at afholde og deltage i indendørs og udendørs arrangementer, begivenheder,
aktiviteter eller lignende, hvor der er flere end 500 personer til stede samti-
dig.
Forsamlingsforbuddet i § 4 er det såkaldte ”store” forsamlingsforbud.
2.
Forsamlingsbekendtgørelsens indeholder flere undtagelser til forsam-
lingsforbuddet. Af § 3 følger således en række undtagelser til det
”lille” for-
samlingsforbud. Det drejer sig f.eks. om afholdelse af undervisning, eksa-
men eller lignende, hvor fysisk fremmøde er nødvendigt og almindelig fær-
den på en arbejdsplads, som er et naturligt eller nødvendigt led i udførelsen
af det pågældende arbejde. I disse tilfælde vil det
”store”
forsamlingsforbud
på 500 personer fortsat være gældende.
Forsamlingsbekendtgørelsens § 8 indeholder herudover enkelte undtagelser
til selve bekendtgørelsen, og derved også til
det ”store”
forsamlingsforbud.
Det drejer sig bl.a. om forsamlinger med et politisk eller andet meningsbe-
fordrende øjemed, samt private boliger og haver i tilknytning hertil, som
kun beboerne råder over. Dette gælder dog ikke for gårde og lignende, som
beboere fra et større antal boliger råder over, samt haver i tilknytning til
Side 2/3
EPI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm., om man ved udendørs kulturaktiviteter må man sætte en pavillon op med en side, til justitsministeren
private boliger, hvor der afvikles arrangementer, begivenheder, aktiviteter
eller lignende, som er offentligt tilgængelige.
3.
Som følge af, at der gælder forskellige forsamlingsforbud indendørs og
udendørs, vil der ved vurderingen af, om et arrangement, begivenhed, akti-
vitet eller lignende er i overensstemmelse med reglerne i forsamlingsbe-
kendtgørelsen, ofte være behov for at tage stilling til, om arrangementet,
begivenheden, aktiviteten eller lignende er indendørs eller udendørs. Hver-
ken epidemiloven eller forsamlingsbekendtgørelsen indeholder en defini-
tion af begreberne indendørs og udendørs, men begreberne må efter Justits-
ministeriets opfattelse forstås i deres normale betydning.
Ved tvivltilfælde må der derfor foretages en konkret vurdering af det pågæl-
dende arrangement, begivenhed, aktivitet eller lignende, herunder om et telt,
pavillon eller lignende skal betragtes som et lokale (indendørs). I den for-
bindelse vil det have betydning, om teltet, pavillonen eller lignende f.eks.
har solide vægge, fast gulv, varmeforsyning mv.
Det er på den baggrund Justitsministeriets opfattelse, at en pavillon, et telt
eller lignende med få eller ingen vægge eller sider ikke kan anses som et
lokale (indendørs). Arrangementer, der afholdes i sådanne pavilloner mv.,
vil derfor som udgangspunkt være omfattet af det udendørs forsamlingsfor-
bud på 50 personer.
Side 3/3