Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2315131_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 19 (Alm. del):
I brev af 14. oktober 2020 har udvalget efter ønske fra Mai Mercado
(KF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 19:
”Vil
ministeren oplyse om gældende regler i forhold til visitation af et
barn fra et almen skoletilbud, hvor barnet ikke går på distriktsskolen, til
et specialskoletilbud i en situation, hvor PPR anbefaler en specialskole,
og vil ministeren videre oplyse, om det er korrekt, at processen begynder
med, at distriktsskolen skal vurdere, om det pågældende barn er egnet
til at kunne rummes på distriktsskolen, før det kan vurderes, om eller
hvilket specialtilbud der er mest egnet til barnet?”
Svar:
Efter folkeskoleloven påhviler det kommunalbestyrelsen at sørge for
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til børn og
unge, der bor eller opholder sig i kommunen, og som er eller ønsker at
blive optaget i folkeskolen. Det gælder også, hvis forældrene har valgt at
benytte sig af det frie skolevalg, og eleven derfor ikke går på distriktssko-
len.
Beslutning om at henvise en elev til specialundervisning og specialpæda-
gogisk bistand inden for skolens rammer træffes af skolens leder. For
elever, der ikke går på distriktsskolen, vil det være skolelederen på den
skole, som de går på. Kommunalbestyrelsen træffer beslutning, hvis en
elev skal henvises til specialundervisning på en anden skole end den
skole, eleven går på og fx skal henvises til en specialskole.
Hvis det antages, at en elev har behov for specialundervisning, skal ele-
ven indstilles til en pædagogisk-psykologisk vurdering. Hvis en elev går i
skole i en anden kommune, og forældrene ønsker eleven henvist til en
specialskole, er det PPR i elevens bopælskommune, der skal foretage den
pædagogiske psykologiske vurdering.
3. november 2020
Sags nr.:20/19941
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om Københavns Kommunes visitionsproces for elever fra fri grundskole til specialtilbud er i overensstemmelse med lovgivningen, til børne- og undervisningsministeren
Har eleven behov for specialundervisning, skal vurderingen indeholde et
forslag til den nærmere ordning af specialundervisningen, enten som spe-
cialundervisning som støtte i den almene undervisning i mindst 9 ugent-
lige timer eller et specialundervisningstilbud i specialklasse eller special-
skole. Hvis eleven ikke har behov for specialundervisning, kan vurderin-
gen indeholde forslag til, hvordan skolen kan tilrettelægge undervisnin-
gen og tilbyde støtte under 9 timer ugentlig.
Børne- og Undervisningsministeriet vurderer ikke, at en kommune gene-
relt kan afvise at træffe beslutning om henvisning af en elev til specialun-
dervisning i en specialskole eller en specialklasse, med henvisning til, at
det først skal vurderes, om barnet kan gå på distriktsskolen.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2