Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2270950_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 9 (Alm. del):
I brev af 8. oktober 2020 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby
(V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 9:
”Vil
ministeren redegøre for,
hvilke kendte mønstre der er for elever, der har højt fravær fra sko-
len,
hvilken viden der findes på området,
hvordan man kan sikre tidligere opsporing af elever, der er i risiko
for at have bekymrende skolefravær,
hvilke indsatser, der lige nu er forankret i ministeriet, og som har til
formål at nedbringe skolefraværet,
Hvilke kommunale indsatser
evt. med bidrag fra KL
der virker
og har til formål at bringe elever tilbage til skolen igen?”
Svar:
Det fremgår af en analyse foretaget af VIVE for Børns Vilkår og Eg-
mont Fonden
1
, at elever med længerevarende fravær (forløb med mere
end 10 pct. fravær i tre måneder) ofte kommer fra ressourcesvage hjem.
Dertil kommer, at nogle af eleverne også har lavere faglig og psykisk
trivsel, oftere oplever mangel på støtte og inspiration i undervisningen,
oftere har et kognitivt handicap (bl.a. autismespektrum forstyrrelser
(ASF), adfærdsforstyrrelser og/eller indlæringsvanskeligheder), oftere får
medicin mod angst, depression, søvnforstyrrelser eller smerter eller i
højere grad modtager sociale foranstaltninger.
Analysen viser også, at elever med højt skolefravær i udskolingen har
haft et højere gennemsnitligt fravær allerede i indskolingsklasserne.
Det er ikke muligt inden for rammen af svaret på et udvalgsspørgsmål at
gennemgå den samlede viden på området. Det kan dog nævnes, at der ud
1
30. oktober 2020
Sags nr.:20/19643
Panelanalyse af bekymrende skolefravær, VIVE, september 2020
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvilke kendte mønstre der er for elever, der har højt fravær, til børne- og undervisningsministeren
2270950_0002.png
over de allerede nævnte undersøgelser foreligger en del forskning om
fravær. Der er blandt andet et overblik over forskningsartikler på områ-
det på hjemmesiden for The International Network for School Atten-
dance
https://www.insa.network/research/journal-articles.
Derudover
er der udarbejdet Campbell-reviews på feltet:
”Indicated Truancy Inter-
ventions: Effects on School Attendance among Chronic Truant Stu-
dents” og “Dropout
prevention and intervention programs: Effects on
school completion and dropout among school-aged children and youth“.
Den eksisterende viden bekræfter, at det er nødvendigt at opspore fravæ-
ret og sætte ind tidligt. I august 2019 blev der indført nye fraværsregler,
der bl.a. indebærer, at elevens fravær skal måles kvartalsvist i stedet for
årligt
netop med henblik på at opdage problemerne i tide og reagere på
fraværet, inden det bliver for stort. Dertil kommer, at skolelederen skal
foretage en underretning til kommunalbestyrelsen, hvis en elev har mere
end 15 pct. ulovligt fravær inden for et kvartal. Kommunalbestyrelsen
har derefter pligt til at reagere, så barnet bliver hjulpet.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har igangsat en evaluering af de
nye regler, der skal danne grundlag for revision af lovgivningen. Evalue-
ringen forventes at være afsluttet i efteråret 2021.
Derudover har ministeriet iværksat en række initiativer, der skal styrke
trivslen og dermed også mindske fraværet. Det drejer sig bl.a. om sats-
puljeinitiativet om lettere behandling i PPR, evaluering af antimobbelov-
givningen, evaluering af Covid-19-foranstaltninger samt et kommende
trivselsråd, der i 2021 skal undersøge, hvilke strukturer, kulturer og vilkår
vores børn og unge møder i vores undervisningssystem i dag, og hvor-
dan det udfordrer deres trivsel og skaber et præstationspres.
Ministeriet har ikke overblik over kommunale indsatser.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2