Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2310670_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr.: 29634750
Svar på spørgsmål 85 (Alm. del):
I brev af 8. december 2020 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thu-
lesen Dahl (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 85
Vil ministeren redegøre for, hvad status er for de udbud, som findes på
specialpædagogisk støtte (SPS) området, herunder oplyse hvilke udbud
der findes, hvor længe de løbet, og hvordan nye udbud planlægges, og vil
ministeren oplyse, om der er et rationale ved at benytte udbud på SPS-
området, herunder oplyse fordele og ulemper ved at have det i
udbud i forhold til at lægge det ud til uddannelsesinstitutionerne?
Svar
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK), som varetager admini-
strationen af de statslige specialpædagogiske støtteordninger (herefter
SPS-ordninger) på Børne- og Undervisningsministeriets område samt på
Uddannelses- og Forskningsministeriets område er underlagt de alminde-
lige indkøbs- og udbudsretslige regler.
STUK gennemfører udbud af forskelligartede varer og tjenesteydelser
med det formål at sikre støtte til elever og studerende med forskellige
funktionsnedsættelser, så de kan gennemføre en uddannelse på lige fod
med andre.
STUK gennemfører udbud på en række områder, da styrelsen ikke selv
har mulighed for at levere de udbudte ydelser og varer. Det vurderes at
sikre den bedste og mest tidssvarende udvikling i SPS-ordningerne.
Oversigt over de aktuelle udbud på SPS-ordningerne vedlægges.
En fordel ved at foretage centrale indkøb på SPS-ordningerne er, at der
opnås stordriftsfordele ved at lave en aftale, der dækker mange uddan-
nelsesinstitutioner. Ved fælles udbud, som gennemføres af STUK, sikres
kontinuiteten og kvaliteten af de indkøbte produkter for alle elever og
studerende, uanset uddannelse eller geografisk placering. Samtidig er det
21. december 2020
Sags nr.:20/24616
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om, hvad status er for de udbud, som findes på specialpædagogisk støtte (SPS) området, til børne- og undervisningsministeren
muligt at sikre de nødvendige kompetencer ved at indkøbene foretages
på baggrund af specialviden om området i et samarbejde mellem STUKs
udbudsjurister og handicapfaglige medarbejdere.
Når STUK igangsætter et udbud, foretages der altid en indledende af-
dækning af, hvordan det kan tilrettelægges, så støttemodtagerne bedst
muligt kompenseres. I denne afdækning indgår også markedsmæssige og
økonomiske hensyn. Når afdækningen er afsluttet, afgøres det, hvordan
aftalen skal udbydes, og der udformes et udbudsmateriale, som indehol-
der de mere tekniske krav.
Hvis uddannelsesinstitutionerne skulle foretage indkøbene ville det inde-
bære, at de hver især skulle opbygge den nødvendige handicapfaglige
viden i forhold til de forskellige former for funktionsnedsættelse og de
udfordringer, det kan medføre, samt opbygge kompetencer inden for
udbudsret og indkøb.
Det er min vurdering, at den nuværende ordning bl.a. ud fra et ressour-
cemæssigt hensyn er den mest hensigtsmæssige.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om, hvad status er for de udbud, som findes på specialpædagogisk støtte (SPS) området, til børne- og undervisningsministeren
2310670_0003.png
Oversigt over de aktuelle udbud (status pr. december 2020)
Udbud
Løbetid
Udbud om levering af
Udløber pr. 31/12-2020.
høretekniske hjælpemidler Der er gennemført nyt udbud på området, hvorved en ny ram-
meaftale træder i kraft pr. 1/1-2021. Denne aftale løber i 2 år
med mulighed for forlængelse af 2 gange 1 år.
Udbud om levering af
Det gældende udbud var oprindeligt sat til at udløbe pr. 31/12-
støtteforløb til studerende 2020. På grund af genudbud skal dele af aftalen forlænges frem
på lange videregående
til 31/7-2021
uddannelser med psykiske Det nye udbud har været opdelt i 17 delaftaler, hvoraf 3 af delaf-
og neurologiske funkti-
talerne er tildelt, og vil gælde pr. 1/1-2021. De resterende 14
onsnedsættelser
delaftaler skal i genudbud.
Rammeaftalernes løbetid er på 2 år med mulighed for forlængel-
se af 4 gange 1 år.
Udbud om levering af
Den gældende rammeaftale udløber pr. 31/7-2021.
ergonomiske hjælpemid-
Udbudsprocessen er igangsat og der forventes offentliggjort
ler
forhåndsmeddelelse med opfordring til markedsdialog inden
udgangen af 2020.
Løbetiden for rammeaftalen forventes at være 2 år med mulig-
hed for forlængelse af 2 gange 1 år. Aftalen påbegyndes somme-
ren 2021 efter overgangsperiodens afslutning.
Udbud om levering af it- Den gældende rammeaftale udløber pr. 31/7-2023. Aftalen løber
hjælpemidler og tilhøren- i 48 måneder med mulighed for at opsige efter 36 måneder.
de it-services
Den fremtidige udbudsproces er fastlagt til at være over en læn-
gere periode, da der er tale om et forholdsvis komplekst udbud.
Udbud om levering af
Den gældende rammeaftale udløber pr. 31/7-2023.
kompenserende software Løbetiden for rammeaftalen er 2 år med mulighed for forlængel-
se af 2 gange 1 år.
Udbud om levering af
Den gældende rammeaftale udløber pr. 31/7-2023.
hjælpemidler til blinde og Løbetiden for rammeaftalen er 3 år med mulighed for forlængel-
svagsynede
se af 1 gange 1 år.
Udbud om levering af
Den gældende rammeaftale udløber pr. 31/7- 2023.
test, udredning, instrukti- Løbetiden for rammeaftalen er 2 år med mulighed for forlængel-
on og studiestøttetimer til se af 2 gange 1 år.
ordblinde på videregåen-
de uddannelser
Udbud om varetagelse af Den gældende rammeaftale udløber pr. 31/7-2025.
tolkebistand
Løbetiden for rammeaftalen er 2 år med mulighed for forlængel-
se af 4 gange 1 år.
Udbud om levering af
Den gældende rammeaftale udløber pr. 31/7-2022.
personlig hjælp
Løbetiden for rammeaftalen er 2 år med mulighed for forlængel-
se af 2 gange 1 år.
Udbud om indkøb af
STUK har indgået en 1-årig aftale, om levering af videovejled-
videovejledninger
ninger til ordblindeområdet, som led i ”Aftale om bedre veje til
uddannelse og job” fra 2017.
STUK planlægger at gennemføre
udbud af videovejledninger til ordblinde i foråret 2021.
3