Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2310659_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 84 (Alm. del):
I brev af 4. december 2020 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 84:
Vil ministeren tilvejebringe et samlet overblik over, hvem der fører tilsyn
med fritidstilbuddene i forhold til såvel indhold, rammer, økonomi, kon-
tering mv., og vil ministeren oplyse, hvem der har handlepligt?
Svar:
Skolefritidsordninger efter folkeskoleloven
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for folkeskolen, jf. folkeskolelovens
§ 2, stk. 1. Skolefritidsordningen er en del af folkeskolen, og derfor følger
ansvaret for skolefritidsordningen de almindelige regler i folkeskoleloven.
Skolens leder har den administrative og pædagogiske ledelse af skolen og
er ansvarlig for skolens virksomhed, herunder også for skolefritidsord-
ningen, over for skolebestyrelsen og kommunalbestyrelsen, jf. § 45, stk.
1. Skolebestyrelsen udøver sin virksomhed inden for de mål og rammer,
som kommunalbestyrelsen fastsætter, herunder i en eventuel handlings-
plan, og fører i øvrigt tilsyn med alle dele af skolens virksomhed, dog
undtagen personale og elevsager, jf. folkeskolelovens § 44, stk. 1.
Børne- og undervisningsministeren fører tilsyn med folkeskolens kvali-
tetsudvikling, jf. folkeskolelovens § 57 d, stk. 1.
Skolefritidsordninger efter lov om friskoler og private grundskoler m.v. (friskoleloven)
En fri- eller privatskole kan have en skolefritidsordning. Skolefritidsord-
ningen er en del af fri- eller privatskolen og følger således reglerne i fri-
skoleloven. Den overordnede ledelse af en fri- eller privatskole varetages
af en bestyrelse, som er ansvarlig for skolens drift over for børne- og
undervisningsministeren, jf. friskolelovens § 5, stk. 7.
Tilsynet med fri- og privatskoler er opdelt i et lokalt tilsyn og et statsligt
tilsyn, jf. friskolelovens kapitel 3. Det påhviler forældrene til børn i en
fri- eller privatskole at føre tilsyn med skolens almindelige virksomhed.
21. december 2020
Sags nr.:20/24063
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om et samlet overblik over, hvem der fører tilsyn med fritidstilbuddene, til børne- og undervisningsministeren
Forældrene og bestyrelsen for skolen skal i fællesskab vælge, at tilsynet
sker enten ved en tilsynsførende eller ved selvevaluering.
Ved siden af det lokale tilsyn fører Styrelsen for Undervisning og Kvali-
tet et statsligt tilsyn med fri- og privatskolerne, herunder SFO. Overhol-
delse af frihed og folkestyre-kravet og kravet om uafhængighed i friskole-
loven indgår i tilsynet.
Fritidshjem og klubtilbud på Børne- og Undervisningsministeriets område efter dagtil-
budsloven
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for fritids- og klubtilbud samt andre
socialpædagogiske fritidstilbud, jf. dagtilbudslovens § 3, stk. 1. Lederen af
det enkelte kommunale fritids- eller klubtilbud m.v. har den pædagogiske
og administrative ledelse af tilbuddet og er ansvarlig over for kommunal-
bestyrelsen herfor, jf. § 6.
Kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med indholdet af tilbuddene efter
dagtilbudsloven og den måde, hvorpå opgaverne udføres, herunder at de
mål og rammer, der er fastsat efter § 3, efterleves, samt fastsætte og of-
fentliggøre rammerne for tilsynet, jf. dagtilbudslovens § 5, stk. 1 og 2.
Klubtilbud for børn fra 4. klassetrin og op efter dagtilbudslovens regler på fri- og
privatskoler
Den overordnede ledelse af en fri- eller privatskoles klubtilbud for børn
fra 4. klassetrin og op påhviler skolens bestyrelse, jf. § 36 b, stk. 3, i fri-
skoleloven. Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med klubtilbuddet for
elever fra 4. klassetrin og op på fri- og privatskoler.
Klubtilbuddets overholdelse af frihed og folkestyre-kravet og kravet om
uafhængighed i friskoleloven indgår i det tilsyn, som Styrelsen for Un-
dervisning og Kvalitet fører med den enkelte skole.
Klubtilbud efter ungdomsskoleloven
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at ungdomsskolevirksomheden skal
omfatte klub- og fritidsvirksomhed, jf. § 3, stk. 3, i ungdomsskoleloven.
Klub- og fritidsvirksomhed skal gennemføres på samme økonomiske
vilkår som tilsvarende virksomhed efter folkeoplysningsloven, jf. § 3, stk.
4, i ungdomsskoleloven. Kommunen afholder alle udgifter til ungdoms-
skolevirksomheden, jf. § 5, stk. 1.
Enhver selvstændig ungdomsskole ledes af en ungdomsskoleinspektør.
Ungdomsskoleinspektøren har den administrative og pædagogiske ledel-
se af skolen og er ansvarlig for skolens virksomhed over for ungdoms-
skolebestyrelsen og kommunalbestyrelsen, jf. § 10.
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om et samlet overblik over, hvem der fører tilsyn med fritidstilbuddene, til børne- og undervisningsministeren
Det kommunale og regionale tilsyn
Det kommunale og regionale tilsyn, som varetages af Ankestyrelsen med
Social- og Indenrigsministeriet som overordnet tilsynsmyndighed, fører
tilsyn med, at kommuner og regioner overholder den lovgivning, der
særligt gælder for offentlige myndigheder. Det kommunale og regionale
tilsyn omfatter dog bl.a. ikke sager, som særlige klage- eller tilsynsmyn-
digheder kan tage stilling til.
Det kommunale og regionale tilsyn omfatter dermed også spørgsmålet
om kommunalbestyrelsens overholdelse af sin tilsynsforpligtelse med
bestemte institutioner, medmindre spørgsmålet er en sag, som særlige
klage- eller tilsynsmyndigheder kan tage stilling til.
Det kommunale og regionale tilsyn omfatter som følge af tilsynets karak-
ter af at være et legalitetstilsyn bl.a. den kommunale revisions bemærk-
ninger vedrørende den finansielle revision, for så vidt angår spørgsmålet
om regnskabets rigtighed og om, hvorvidt de dispositioner, der er omfat-
tet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevil-
linger, love og andre forskrifter m.v., jf. Lov om kommunernes styrelse
med kommentarer, Hans B. Thomsen m.fl., 2010 side 405 f.
Ankestyrelsen beslutter selv, om der er tilstrækkelig anledning til at rejse
en tilsynssag. Det kan hertil bemærkes, at handlepligt ligger i det ansvar,
som henholdsvis den enkelte kommunalbestyrelse, den enkelte bestyrelse
og den enkelte leder har.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
3