Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Åbent samråd om kontering af udgifter til SFO/skole - samråds-
spm. H og I
Titel
BUU samrådsspørgsmål H og I, d. 3. december 2020
Målgruppe
Børne- og Undervisningsudvalget
Arrangør
Børne- og Undervisningsudvalget
Taletid
8-10 minutter
Tid og sted
Torsdag den 3. december 2020, kl. 10.15-11.45, lokale 2-133 i
FT
1
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvordan ministeren vil sikre, at kommunerne overholder reglerne for kontering, så der ikke bruges midler på skolen, som er øremærket til fritidstilbud, til børne- og undervisningsministeren
Tak for at tage initiativet både til det her samråd, men
også den forespørgsel vi skal tilbage til. Nogle af de al-
lerstærkeste fællesskaber, man indgår i som børn, det er
de fællesskaber man indgår i i sin fritid, og her spiller
SFO’erne selvfølgelig en rolle, som er afgørende.
Jeg vil først kort redegøre for gældende lovgivning for
SFO og folkeskole, og så vil jeg komme ind på reglerne
omkring kontering af udgifter til SFO og folkeskole.
Og så til sidst give mit bud på det andet spørgsmål,
nemlig det der handler om, hvordan vi bedst styrker fri-
tidstilbuddene.
For mig at se er der ikke nogen bedre investering, vi
kan foretage, end den vi foretager i vores børn og også
i, at vores børn lærer at komme ind i fællesskaber. Det
er både menneskeligt, men også økonomisk, at det giver
bedre liv, og det giver bedre livsbaner. Vi kan ændre
livsbaner med de muskler, vi sætter ind i de tidligere år
i langt højere grad, end hvis vi kommer ind senere.
Og jeg mener sådan set, at hvis vi skal kigge på årsa-
gerne til, at Danmark er blevet så rigt et land, så er det
fordi vi har haft blik for at investere i mennesker. Og
det har ikke været af økonomiske årsager, at vi har gjort
det, men af menneskelige årsager vi har gjort det, og de
to ting påvirker hinanden positivt.
Desværre viser undersøgelser, at udsatte børn i indsko-
lingsalderen i mindre grad er indskrevet i
SFO’er
end
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvordan ministeren vil sikre, at kommunerne overholder reglerne for kontering, så der ikke bruges midler på skolen, som er øremærket til fritidstilbud, til børne- og undervisningsministeren
andre børn. Jeg har en særlig bekymring her i forbin-
delse med coronaen, som handler om præcis dét. Altså,
hvor jeg er bekymret for om den periode, hvor der er
hele og delvise nedlukninger, har den betydning, at vi
mister endnu flere af dem. Det er også i mindre grad
udsatte børn og unge, der dyrker idræt i det frivillige
foreningsliv. Selvom det faktisk ofte jo er dem, der har
behov for et trygt sted at være, når man ikke er i skole.
Samarbejdet mellem SFO og folkeskole er afgørende
for, at eleverne trives. De støtter hinanden gensidigt
igennem læring og leg og trivsel som det fælles formål,
der er omkring de aktiviteter, der er dér.
Folkeskolen og SFO har begge hjemmel
det ved I
godt, I der sidder her i lokalet
men begge har hjemmel
i den samme lovgivning, nemlig folkeskoleloven. Og
derfor hænger de også utrolig tæt sammen, også hvis
man kigger på juristeriet bagved.
Organisatorisk er det skolens leder, der har det overord-
nede ansvar for
SFO’en. Det
gælder både, hvad angår
det pædagogiske ansvar og det administrative ansvar.
Derudover er det almindeligt, at både folkeskole og
SFO ligger på den samme lokation, altså deler lokaler
og udendørsarealer, og i øvrigt også meget ofte perso-
nale.
Derfor kan man sige, at det her med at have totalt vand-
tætte skodder, det er svært og heller ikke nødvendigvis
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvordan ministeren vil sikre, at kommunerne overholder reglerne for kontering, så der ikke bruges midler på skolen, som er øremærket til fritidstilbud, til børne- og undervisningsministeren
ønskværdigt, men derfor skal der selvfølgelig være ri-
melighed i, hvordan man bruger pengene i forhold til de
beslutninger, der er truffet.
Den virkelighed, at der er en sammensmeltning, men at
det alligevel er to forskellige ting, er egentlig afspejlet i
konteringsreglerne for udgifter til SFO og folkeskole. I
kommunernes konteringsregler står det sort på hvidt:
”Lønudgifter
til pædagoger - der både indgår i under-
visningen i folkeskolen og i bemandingen i SFO - skal
opdeles således, at budgettet og regnskabet afspejler
den faktiske fordeling af ressourceforbruget mellem
SFO og folkeskolen.”
Det synes jeg egentlig er ret klar tale. Der er masser af
juristeri, hvor jeg i hvert fald, fordi jeg ikke er jurist,
nogen gange kan synes, at det er lidt sløret. Jeg synes
egentlig, det står ret klart her.
Kommunerne skal i sagens natur følge konteringsreg-
lerne, fordi de er til for at sikre, at der er en transparens,
og at man som forældre og som borgere kan følge med
i, hvordan kommunerne bruger pengene. Derfor tager
jeg selvfølgelig også de kritikpunkter, som BUPL rej-
ser, seriøst.
Men jeg vil samtidig også gerne slå fast: Konteringsreg-
lerne har ikke noget at gøre med udhuling af budgetter -
nødvendigvis. For det er også sådan, at konteringsreg-
lerne egentlig alene er til for at sikre en gennemsigtig-
hed, sådan at man kan følge pengene, men det står altså
kommunerne fuldstændig frit for at prioritere midler til
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvordan ministeren vil sikre, at kommunerne overholder reglerne for kontering, så der ikke bruges midler på skolen, som er øremærket til fritidstilbud, til børne- og undervisningsministeren
deres opgaver - så længe de holder sig inden for lovgiv-
ningens rammer.
Så man kan sige, at konteringsreglerne selvfølgelig be-
tyder noget, fordi det kan bidrage til, at der bliver lagt et
politisk pres for at fordele pengene anderledes. Men i
sidste ende, der er det de enkelte byråd, der kan priori-
tere
også ret frit
i forhold til, hvordan man deler
pengene mellem de forskellige ting.
Men for mig er det afgørende vigtigt, at man også som
befolkning kan gennemskue, hvad der bliver brugt
penge på, sådan så man også kan tage diskussionen
up
front.
Den rapport, som har motiveret til indkaldelsen af det
her samråd, er ikke afsluttet endnu, og BUPL skriver
også, at konklusionerne må
”tages
med et vist forbe-
hold”.
Som jeg også har svaret Jens Henrik Thulesen Dahl og
Jakob Sølvhøj i deres skriftlige § 20 spørgsmål og ud-
valgsspørgsmål til mig om det samme, så er det klart, at
når den endelige rapport ligger, så vil vi i ministeriet
gennemgå den og sammen med Social- og Indenrigsmi-
nisteriet og KL vurdere, om det giver anledning til at
præcisere konteringsreglerne
og også at de skal over-
holdes, for jeg synes egentlig de virker relativt præcise.
Men med en præcisering af konteringsreglerne, så æn-
drer det ikke på - skal vi bare lige holde fast i - at det
stadig står en kommune frit for at prioritere midler til
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvordan ministeren vil sikre, at kommunerne overholder reglerne for kontering, så der ikke bruges midler på skolen, som er øremærket til fritidstilbud, til børne- og undervisningsministeren
deres opgaver, så længe de holder sig inden for lovgiv-
ningens rammer.
Og det vil sige, at dét, det vil give, hvis man præciserer
konteringsreglerne, det er at man kan gennemskue, hvor
pengene ryger hen, men det er ikke i konteringsreglerne
at prioriteringen af opgaverne mellem SFO og folkesko-
len ligger. Det er kommunen, der beslutter det.
Så pointerer BUPL i øvrigt også i rapporten, at flere
kommuner selv har iværksat tiltag for at undgå fejlkon-
teringer fremover.
Kommunerne har også været klar til at gå i dialog med
BUPL om det.
Jeg synes som altid, at man skal passe på med at drage
forhastede konklusioner, men der er noget, der tyder på,
at der i hvert fald er noget, som der skal følges op på,
og derfor vil vi tage rapporten ind.
Så skal vi selvfølgelig også undgå at bevæge os et sted
hen
fordi der er jo også en idé bag, at de er tænkt sam-
men, SFO’erne og skolerne, og det er jo sådan set, at de
netop skal kunne samarbejde
og derfor skal vi passe
meget på, at der ikke kommer sådan et stopursregime i
forhold til, hvornår pædagogen er det ene sted og det
andet sted i løbet af en hverdag.
Så det bare en bekymring for, at hvis man tager det her
til sin yderste ekstrem, så risikerer man, at der skal tæl-
les på, hvornår man hører til det ene og det andet sted.
Det synes vi, at man skal passe på med.
6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvordan ministeren vil sikre, at kommunerne overholder reglerne for kontering, så der ikke bruges midler på skolen, som er øremærket til fritidstilbud, til børne- og undervisningsministeren
Så i forhold til det her med styrkelse af fritidstilbud-
dene: Som jeg lige sagde, så har jeg en særlig bekym-
ring omkring coronatiden, og det har jeg løbende drøftet
med Thomas Gyldal, som er formand for Undervis-
ningsudvalget i KL, hvor de også har rejst den her be-
kymring over for mig, og det vil sige, at den har vi væ-
ret henne over et par gange i løbet af coronatiden i for-
hold til, at der simpelthen er en risiko for, at der er
mange flere, der melder sig ud, og at det er de ”for-
kerte”, der melder
sig ud.
Og når jeg siger de ”forkerte” her, så er det fordi det
særligt er de grupper, der har det noget bumlet på hjem-
mefronten. Der er det klart, at der har man et yderligere
behov for
og vi har en yderligere opmærksomhed
skærpet i forhold til
at de er både i SFO, men også i
øvrigt i det frivillige klubliv.
Derfor kan man sige: Samlet set ønsker vi fra regerin-
gens side, at flere børn og unge, og særligt de udsatte,
bliver en stærk del af et fællesskab i deres fritid også,
hvor betingelserne er anderledes, end det er i skolerum-
met, og hvor de både kan knytte relationer til andre
voksne, end dem de er sammen med inde i undervis-
ningslokalet, men også kan knytte relationer til jævn-
aldrende.
Vi ved jo, at nogle af de børn, der for eksempel har væ-
ret udsat for mobning eller føler sig udenfor i deres
klasse
– at det at komme i SFO’en, hvor konstellatio-
nerne er nogle andre, har en kæmpe betydning for, at
man så får dannet nogle gode og sunde relationer dér.
7
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvordan ministeren vil sikre, at kommunerne overholder reglerne for kontering, så der ikke bruges midler på skolen, som er øremærket til fritidstilbud, til børne- og undervisningsministeren
Og derfor skal man heller ikke tage fejl af, at
både den
tid, som børnene har i skolen, og den tid, de tilbringer i
SFO eller andre fritidstilbud, er vigtig for deres trivsel.
Derfor skal vi selvfølgelig have fritidstilbud, som har en
høj kvalitet.
Så vil jeg bare understrege igen, at SFO´erne er en del
af det kommunale selvstyre. Derfor er det den enkelte
kommune, der prioriterer ressourcer og sikrer kvaliteten
til både folkeskole og SFO inden for rammerne af fol-
keskoleloven.
Som udgangspunkt har jeg tillid til, at de løfter den op-
gave, og jeg ville være meget påpasselig med, at vi be-
gynder at dynge det til i nye regler, både på folkeskole-
området, men også hvad angår SFO’erne. Jeg mener så-
dan set, at vi skal have en bevægelse den anden vej.
Der er lavet en landsdækkende brugertilfredsundersø-
gelse på folkeskolerne
og SFO’erne,
som viser, at foræl-
dre i 2020 er godt tilfredse med deres børns folkeskole og
SFO. Landsgennemsnittet for forældrenes tilfredshed er
4,0 på en skala fra 1 til 5.
Resultatet af undersøgelsen er et skulderklap til de læ-
rere, pædagoger og skoleledere, der gør en kæmpe ind-
sats for at give børn og unge en god skolegang og en
god tid i SFO.
Og jeg får besked på, at der er gået ti minutter. Jeg ville
egentlig have sagt noget mere, men det kan jeg vende
8
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvordan ministeren vil sikre, at kommunerne overholder reglerne for kontering, så der ikke bruges midler på skolen, som er øremærket til fritidstilbud, til børne- og undervisningsministeren
tilbage til i løbet af samrådet. Tak for ordet indlednings-
vist.
9