Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
22. december 2020
Sags nr.:20/23481
Svar på spørgsmål 69 (Alm. del):
I brev af 27. november 2020 har udvalget efter ønske fra Alex Ahrendt-
sen (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 69:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke af de OECD-lande, som Danmark
normalt sammenligner sig med, der benytter sig af en form for nationale
pensumlister eller det, man kalder "core curriculum”?”
Svar:
Curriculum samt pensumlister refererer normalt til detaljerede nationale
indholdsbestemmelser for undervisningen, dvs. bindende forskrifter for
undervisningens indhold, for hvordan eller på hvilke trin undervisningen
skal foregå, eller hvilke læremidler der skal anvendes.
I det igangværende OECD samarbejde Future of Education and Skills
2030 har det vist sig, at fleksibilitet og autonomi ift. undervisningens ind-
hold varierer betydeligt
1
.
Kun få lande gør i større grad brug af deciderede pensumlister/curricu-
lum, der fastsætter specifikke, bindende indholdsemner for undervisnin-
gen. Curriculumtilgangen til undervisningen er bl.a. udbredt i angelsaksi-
ske lande som fx England, USA og i Frankrig. I disse lande fastsættes un-
dervisningens indhold i detaljerede læseplaner nationalt eller lokalt af
bl.a. forskere eller andre aktører end lærerne. Lærerne er derfor i disse
1
Følgende lande har deltaget i fase 1 af projektet:
OECD-medlemslande: Australien, Belgien, Canada, Columbia, Chile, Danmark, Est-
land, Frankrig, Grækenland, Holland, Irland, Israel, Island, Italien, Japan, Korea, Let-
land, Litauen, Luxemburg, Mexico, New Zealand, Norge, Polen, Portugal, Spanien,
Sverige, Skotland, Tyskland, Ungarn, USA
Ikke-medlemslande: Argentina, Costa Rica, Hong Kong, Indonesien, Kasakhstan, Kina,
Libanon, Rusland, Singapore, Slovenien, Sydafrika