Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2307406_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
10. juli 2020
Medlem af Folketinget Marie Bjerre (V) har den 2. juli 2020 stillet mig
følgende spørgsmål nr. S 1553, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S 1553:
”I
forlængelse af svar på spørgsmål nr. 258 (BUU, alm. del) mener mini-
steren da, at et privat hhx- eller htx-gymnasie bør sidestilles med private
stx- og hf-gymnasier i lov om private institutioner for gymnasiale uddan-
nelser, således at det fremover bliver muligt at oprette private institutio-
ner for gymnasiale uddannelser til merkantil studentereksamen (hhx) og
teknisk studentereksamen (htx)?”
Svar:
I tråd med den politiske aftale
Øget udbud af erhvervsrettede uddannelser i hele
Danmark og henvisningstaxameter,
som både Venstre og Socialdemokratiet
er med i, mener jeg, at en institution skal udbyde relevante erhvervsud-
dannelsesgrundforløb for at kunne sikre det faglige grundlag for uddan-
nelserne til merkantil studentereksamen (hhx) eller teknisk studenterek-
samen (htx).
På baggrund af aftalen kan
både
offentlige
og
private gymnasier samt vok-
senuddannelsescentrene få en tidsbegrænset dispensation til at udbyde
erhvervsuddannelsesgrundforløb. Det fremgår endvidere, at det er hen-
sigten, at et gymnasium eller voksenuddannelsescenter først vil kunne
søge om at få udbud af merkantil studentereksamen (hhx) eller teknisk
studentereksamen (htx), når de udbyder relevante erhvervsuddannelses-
grundforløb. En konkret model og kriterier herfor vil ifølge aftalen kun-
ne indgå i det nu afsluttede arbejde med temperaturmålingen af instituti-
onsudviklingen.
Sags nr.: 20/13855
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om at kommentere henvendelse fra Initiativgruppen for etablering af privat internationalt erhvervsgymnasium vedr. ligestilling af de gymnasiale uddannelser, til børne- og undervisningsministeren
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2