Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 485 (Alm. del):
I brev af 24. september 2021 har udvalget efter ønske fra Marie Bjerre
(V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 485:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan Danmark efterlever
FN’s verdens-
mål 4.7 om undervisning i bæredygtig udvikling og globalt medborger-
skab, herunder i hvilket omfang danske skoleelever undervises i FN’s
verdensmål?”
Svar:
I folkeskolelovens formålsparagraf fremgår det, at folkeskolen skal give
eleverne forståelse for andre lande, kulturer og menneskets samspil med
naturen. Derudover skal folkeskolen forberede eleverne til deltagelse,
medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre,
og skolens virke skal være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.
Elementer, der ligger meget tæt op ad FN’s verdensmål.
I folkeskolens læreplan (Fælles Mål) beskrives overordnet, hvad det for-
ventes, at eleverne skal lære i de enkelte fag. Men hvilke emner eller te-
maer, der undervises i, fx
FN’s verdensmål, er
ikke reguleret. Den en-
kelte lærer tilrettelægger selv undervisningen og vælger undervisningsma-
teriale, så det indfrier fagenes mål og formål. Der er mange muligheder
for at integrere verdensmålene i undervisningen. Det gælder fx i geografi,
hvor eleverne skal tilegne sig forståelse for bæredygtig udvikling og men-
neskets samspil med naturen, og i samfundsfag, hvor der kan undervises
i bl.a. ligestilling samt fattigdom og ulighed.
I
regeringens handlingsplan for FN’s verdensmål
indgår fire nye initiati-
ver, der har tilknytning til FN’s verdensmål. Det drejer sig om to ekspert-
grupper for hhv. matematik og køn, øget støtte til UNESCO verdens-
18. oktober 2021
Sagsnr.: 21/19584