Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2290650_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 48 (Alm. del):
I brev af 13. november 2020 har udvalget efter stillet mig følgende
spørgsmål:
Spørgsmål 48:
”Vil
ministeren kommentere på henvendelsen, jf. BUU alm. del, bilag 38
(fortroligt), herunder kommentere på, at skolen, som det er beskrevet i
henvendelsen, ikke vil bevilge støtte ud fra den begrundelse, at der ikke
foreligger en diagnose, og skolen på den baggrund vurderer, at den unge
pige ikke er syg, og vil ministeren ligeledes oplyse, hvad hun vil råde
forældrene til at gøre, når hospitalet og kommunen vurderer, at der på
grund af sygdom er behov for støtte, men skolen ud fra egen vurdering
beslutter, at der ikke er behov for at yde støtte, så den unge pige kan
modtage den undervisning, der er nødvendig for at kunne lære?”
Svar:
Jeg vil gerne takke for muligheden for at kommentere denne fortrolige
henvendelse. Den er alvorligt bekymrende og efterlader indtryk af, at
hverken kommunen eller skolen er bekendt med de gældende regler i
folkeskolelovgivningen.
Kommuner og skoler skal tilbyde alle elever et undervisningstilbud, der
kan opfylde elevens undervisningsmæssige behov, og hvor skoledagen er
tilrettelagt, så den tager det fornødne hensyn til elevens særlige behov og
behov for støtte. Det gælder uanset, om eleven har en diagnose eller ej,
og det skal ske i samarbejde med eleven og forældrene. Skolens pligt til at
tilrettelægge undervisningen og give støtte til elever skal således tage ud-
gangspunkt i elevens undervisningsmæssige behov.
Skolens pligter i forbindelse med fravær
Hvis en elev er fraværende fra skolen, har forældrene pligt til at give sko-
len besked om grunden til elevens fravær. Omvendt er skolen forpligtet
til at indgå i et samarbejde med forældrene om barnets undervisning, og
skal påse, at eleven deltager i undervisningen.
26. november 2020
Sags nr.:20/22344
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om at kommentere på henvendelsen, jf. BUU alm. del, bilag 38 (fortroligt), herunder kommentere på, at skolen, som det er beskrevet i henvendelsen, ikke vil bevilge støtte ud fra den begrundelse, at der ikke foreligger en diagnose, til børne- og undervisningsministeren
Der skelnes i folkeskolelovgivningen mellem tre typer af fravær fra un-
dervisningen: 1) ulovligt fravær, 2) sygdom, funktionsnedsættelse eller
lignende og 3) ekstraordinær fravær.
Hvis skolen er i tvivl om, hvorvidt elevens fravær er begrundet i sygdom,
funktionsnedsættelse eller lignende, kan skolens leder bede om en lægeat-
test. Det er således en lægelig vurdering, hvorvidt elevens fravær skyldes
sygdom, funktionsnedsættelse eller lignende og ikke hverken skolelede-
rens eller forældrenes vurdering.
Skolens leder har pligt til i samarbejde med forældrene og eleven at bi-
drage til at bringe fraværet til ophør så hurtigt som muligt. Det gælder
uanset årsagen til fraværet. Kortlægning af årsager og løsningsforslag skal
udarbejdes i samarbejde med eleven og forældrene og skal være med til
at afklare, om der skal iværksættes indsatser, herunder evt. specialpæda-
gogisk bistand.
Skolens leder skal sikre, at der i fornødent omfang inddrages sagkyndig
bistand til løsningen af problemerne. Det kan alt afhængig af problemets
karakter fx være pædagogisk-psykologisk rådgivning, den kommunale
sundhedstjeneste eller andre institutioner som fx sygehus, som
eleven har tilknytning til.
Det fremgår således tydeligt af folkeskolelovgivningen, at skolen har pligt
til aktivt og vedholdende at søge årsager og løsninger til i samarbejde
med eleven og forældrene, relevante sagkyndige og myndigheder at sikre,
at eleven kan deltage i undervisningen.
Sygeundervisning
Ved fravær på grund af sygdom eller lignende har skolen pligt til at hen-
vende sig til forældrene for at vurdere behovet for sygeundervisning. Det
gælder både ved langvarigt og ved hyppigt, kortvarigt fravær på grund af
sygdom, herunder fravær på grund af en kronisk sygdom.
Er der tvivl om, hvorvidt eleven på grund af sygdom eller lignende er
forhindret i at deltage i almindelig skolegang, kan skolens leder forlange
en udtalelse herom fra den kommunale sundhedstjeneste, eventuelt en
lægeerklæring.
Hvis eleven opholder sig i hjemmet, skal skolens leder efter samråd med
forældrene og eleven sørge for, at den nødvendige undervisning iværk-
sættes. Sygeundervisning i hjemmet skal så vidt muligt varetages af en
eller flere af elevens egne undervisere. Omfanget af sygeundervisningen
skal til enhver tid afpasses efter den enkelte elevs alder, helbredstilstand
og øvrige forudsætninger, og undervisningen skal tilrettelægges efter
samråd med forældrene og eleven.
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om at kommentere på henvendelsen, jf. BUU alm. del, bilag 38 (fortroligt), herunder kommentere på, at skolen, som det er beskrevet i henvendelsen, ikke vil bevilge støtte ud fra den begrundelse, at der ikke foreligger en diagnose, til børne- og undervisningsministeren
Støtte til elever i skolen
Som nævnt skal støtte til elever i undervisningen gives med udgangs-
punkt i elevens undervisningsmæssige behov. Hverken støtte eller speci-
alundervisning kan gives alene på baggrund af en eventuel diagnose.
Elever, hvis behov for støtte ikke alene kan understøttes ved brug af
undervisningsdifferentiering og holddannelse, skal tilbydes supplerende
undervisning eller anden faglig støtte. Der skal endvidere gives personlig
assistance til at hjælpe eleven til at overvinde praktiske vanskeligheder i
forbindelse med skolegangen, hvis der er behov for det.
Det er skolens leder, der har ansvar for at tilrettelægge en undervisning
og tilbyde den fornødne støtte, der kan opfylde elevens behov. Iværksæt-
telse af supplerende undervisning og anden faglig støtte samt personlig
assistance kan iværksættes uden inddragelse af pædagogisk psykologisk
rådgivning.
Skolens leder kan dog efter samråd med eleven og forældrene indstille
eleven til en pædagogisk psykologisk vurdering, hvis elevens skolesituati-
on giver anledning til alvorlig bekymring. Kommunens pædagogiske psy-
kologiske rådgivning vil på baggrund af vurderingen kunne vejlede sko-
len om at tilrettelægge undervisningen, så den kan imødekomme elevens
behov.
Jeg har bedt ministeriet om at sende mit svar til udvalget til den pågæl-
dende kommune og bedt Styrelsen for Undervisning og Kvalitet om at
indbyde kommunen til et møde med henblik på vejledning om de gæl-
dende regler på området. Jeg forventer, at kommunen på den baggrund
sikrer eleven den fornødne undervisning og støtte i samarbejde med ele-
ven og forældrene.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
3