Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 465 (Alm. del):
I brev af 22. september 2021 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane
Nørby (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 465:
Ministeren bedes
–
i samarbejde med Finansministeriet
–
redegøre for,
hvor stort et likviditetstræk, hhv. hvilken beskæftigelseseffekt det har, når
regeringen med sit forslag til finanslov vil overopkræve virksomhederne
AUB for en værdi af ca 2.500.000.000 kroner som følge af regeringens
fejlskøn på trækket på AUB som følge af de gunstige corona-lønrefusi-
onsregler til lærlinge/elever. Herudover bedes ministeren redegøre for,
om det vil have en gavnlig effekt på skabelsen af elevpladser, at regerin-
gen meropkræver 2,5 milliarder kroner fra virksomhederne.
Svar:
Det følger af
Trepartsaftalen om ekstraordinær hjælp til elever og lærlinge samt
virksomheder (håndtering af ubalance i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB))
fra maj 2020, at AUB-bidraget for 2022 skal fastsættes på baggrund af
skøn for udgiftsbehov i 2022 plus en regulering for senest kendte regn-
skabsår (2020). Underskuddet i 2020 skal derfor dækkes ind gennem et
højere AUB-bidrag i 2022. Det kræver enighed blandt aftaleparterne bag
trepartsaftalen at ændre ved dette princip.
Baggrunden for denne model var, at der ved indgangen til 2020 var op-
sparet 4 mia. kr. i læreplads-delen af Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det var forventet, at denne ville stige til 5,4 mia. kr. ved udgangen af
2020. Denne ubalance havde også været genstand for debat i Folketinget,
og Rigsrevisionen havde efter opdrag fra statsrevisorerne udarbejdet en
beretning om ubalancen. I Rigsrevisionens beretning (Beretning om
Børne- og Undervisningsministeriets forvaltning af AUB-ordningen nr.
13/2019) angives en model for etablering af et fleksibelt AUB-bidrag, og
det er denne model, der danner grundlag for trepartsaftalen. Modellen er
18. oktober 2021
Sagsnummer: 21/19443