Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2457450_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 444 (Alm. del):
I brev af 9. september 2021 har udvalget efter ønske fra Katarina Am-
mitzbøll (KF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 444:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor ministeren lægger op til at opkræve
det samlede beløb på ca. 2,5 mia. kr. på én gang i stedet for at fordele de
øgede AUB-betalinger ud over flere år, når det under alle omstændighe-
der er virksomhederne, der kommer til at betale hele beløbet, og det of-
fentlige ikke har nogen som helst merudgifter som følge af ministeriets
fejlskøn?
Svar:
Jf. svar på spørgsmål 443 blev der ifm.
Trepartsaftale om ekstraordinær hjælp
til elever og lærlinge samt virksomheder (håndtering af ubalance i Arbejdsgivernes Ud-
dannelsesbidrag)
af maj 2020 enighed om, at der skulle etableres et fleksi-
belt AUB-bidrag.
Baggrunden for denne model var, at der ved indgangen til 2020 var op-
sparet 4 mia. kr. i læreplads-delen af Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det var forventet, at denne ville stige til 5,4 mia. kr. ved udgangen af
2020. Denne ubalance havde også været genstand for debat i Folketinget,
og Rigsrevisionen havde efter opdrag fra statsrevisorerne udarbejdet en
beretning om ubalancen. I Rigsrevisionens beretning (Beretning om
Børne- og Undervisningsministeriets forvaltning af AUB-ordningen nr.
13/2019) angives en model for etablering af et fleksibelt AUB-bidrag, og
det er denne model, der danner grundlag for trepartsaftalen. Modellen er
efterfølgende i december 2020 også etableret ved lov og udførligt beskre-
vet i bemærkningerne til lovforslaget, jf. Folketingstidende 2020-21, A, L
120 som fremsat.
7. oktober 2021
Sagsnr.: 21/18482
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 444: Spm. om øgede AUB-betalinger, til børne- og undervisningsministeren
Ifølge den model, der er beskrevet i Rigsrevisionens beretning, aftalt med
arbejdsmarkedets parter og vedtaget ved lov, skal reguleringen for denne
gæld gennemføres i det efterfølgende år for at sikre balance i AUB. Til-
svarende skulle et eventuelt overskud have været tilbagebetalt til virk-
somhederne i 2022 gennem en bidragsnedsættelse.
Af høringssvarerne til forslaget om ændring af AUB-loven (Justering af
AUB-bidrag, VEU-bidrag og modelparametre for 2022 m.v.) var det
alene arbejdsgiversiden, som har anmodet om at ændre den aftalte ord-
ning, så tilbagebetalingen af underskuddet fordeles over flere år. Fagbe-
vægelsens Hovedorganisation (FH) har ikke ønsket at indgå en særskilt
aftale herom. Der er således på nuværende tidspunkt ikke opbakning fra
alle aftaleparter bag trepartsaftalen til at ændre ordningen.
Det er i øvrigt ikke korrekt, at det alene er virksomhederne, som skal fi-
nansiere den negative egenkapital i AUB. Underskuddet i AUB skyldes
primært den midlertidige løntilskudsordning i 2020, der kun var rettet
mod de private virksomheder. Tilbagebetalingen af den negative egenka-
pital skal dog medfinansieres af alle arbejdsgivere, herunder også de of-
fentlige arbejdsgivere.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2