Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 8. september 2021 har udvalget efter ønske fra Katarina Ammitzbøll (KF)
stillet børne- og undervisningsministeren følgende spørgsmål, som besvares af
mig, da området henhører mit ressort:
BUU alm. del spørgsmål 440
Er ministeren enig i, at for hvert år der går med en faldende interesse for at søge
STEM rettede uddannelser efter gymnasiet, så forstærkes
rekrutteringsudfordringen i bestemte centrale sektorer i samfundet? Og at det ha-
ster med at få ændret denne udvikling?
Svar
Regeringen er enig i, at der er et stort behov for, at flere unge vælger en såkaldt
STEM-uddannelse, særligt inden for de digitale, tekniske og grønne områder. Det
er ikke mindst afgørende i forhold til den grønne omstilling, som kræver, at der er
nok dygtige hænder og hoveder i de brancher, der skal understøtte den.
Derfor er det også positivt, at optaget fra 2017 til 2021 er steget med 10 pct.
–
over 1.000 ekstra nye studerende om året
–
på de ikke-dimensionerede STEM-ud-
dannelser, som er de mest efterspurgte blandt virksomheder og de øvrige afta-
gere. Det er en udvikling, som vi skal fastholde og styrke.
I regi af Teknologipagten er der bl.a. sat et mål om, at 20 pct. flere danskere skal
fuldføre ikke-dimensionerede videregående STEM-uddannelser. Regeringen har
bl.a. understøttet dette ved at afsætte over 100 mio. kr. til at øge antallet af plad-
ser på STEM-uddannelserne i 2019-2022.
Samtidig er der i grundskolen og på ungdomsuddannelserne med naturfagsstrate-
gien sat fokus på STEM-området. Strategien indeholder blandt andet mål om at få
flere børn og unge til at interessere sig for naturfag i folkeskolen samt vælge na-
turvidenskabelige gymnasiefag og erhvervsfaglige STEM-uddannelser. Desuden
er det en målsætning, at flere børn og unge skal være meget dygtige i de naturvi-
denskabelige fag.
5. oktober 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
262400
Side 1/2