Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 3. september 2021 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
BUU alm. del spørgsmål 432
Vil
ministeren i forlængelse af BUU’s lukkede høring om inklusion i grundskolen
den 25. august 2021 oplyse, om ministeren vil gøre undervisning i antimobbebe-
stemmelserne og fællesskabsfremmende undervisningsmiljøer til en obligatorisk
del af læreruddannelsen med henblik på at imødegå den udfordring, at mange
lærere mangler viden om mobbedynamikker og disses betydning for sunde, inklu-
derende fællesskaber, som foreslået af Dansk Center for Undervisningsmiljø
(DCUM) under høringen?
Svar
Da der i spørgsmålet henvises til en lukket høring i BUU, kan jeg ikke kommentere
nærmere på de konkrete drøftelser, der var i løbet af høringen. Jeg vil derfor
kommentere lidt bredere på arbejdet med at udvikle læreruddannelsen.
Regeringen igangsatte i slutningen af 2020 et udviklingsarbejde af læreruddannel-
sen, hvor de relevante parter er samlet om at udarbejde forslag til, hvordan lærer-
uddannelsen kan styrkes.
Jeg ser meget frem til afrapporteringen og til de politiske drøftelser, jeg efterføl-
gende skal have med forligspartierne bag læreruddannelsen.
Det er ikke alt, vi skal ind og styre politisk, og der er i forvejen risiko for fagtræng-
sel på læreruddannelsen. Når det er sagt, er det naturligvis en forudsætning for
velfungerende klasser, god undervisning og en tryg læringssituation, at eleverne
ikke oplever mobning, og at lærerne kan håndtere mobning og anden uhensigts-
mæssig adfærd fra eleverne.
Hvordan problemstillingen evt. kan være en del af en ny læreruddannelse, vil skul-
le indgå i drøftelserne med forligspartierne.
1. oktober 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
256830
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
Side 1/1