Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2438165_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 418 (Alm. del):
I brev af 18. august 2021 har udvalget efter ønske fra Jacob Mark (SF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 418:
I ministerens besvarelse af BUU alm. del
spørgsmål nr. 377 af den 12.
august 2021 er der lavet en beregning for omkostningen ved at sænke
klasseloftet i grundskolens klasser under forudsætning af, at der fortsat
vil kunne gives dispensation til større klasser. Vil ministeren oversende
en beregning af meromkostningen ved at fjerne dispensationsmuligheden
og en vurdering af konsekvenserne herved?
Svar:
Muligheden for i særlige tilfælde at tillade et højere elevtal i klasserne be-
tyder, at en skole ikke behøver at oprette en ny klasse, hvis der i løbet af
skoleåret kommer en ny elev til en klasse, der har det maksimale antal
elever i forvejen. En konsekvens ved at fjerne kommunalbestyrelsens
dispensationsmuligheden vil således være, at skolernes fleksibilitet redu-
ceres, hvilket kan betyde, at en skole bliver nødt til at oprette nye klasser,
hvis der i løbet af skoleåret kommer nye elever.
Med udgangspunkt i BUU alm. del
spm. 377 beregnes meromkostnin-
gen forbundet med at fjerne kommunalbestyrelsens mulighed for i sær-
lige tilfælde at godkende et højere antal elever pr. klasse end hhv. 24, 25
og 26.
Ifølge Børne- og Undervisningsministeriets data for klassestørrelser
oversteg ca. en pct. af klasserne i skoleåret 2019/2020 klasseloftet på 28
elever. Beregningen tager derfor afsæt i, at kommunalbestyrelsen også
med et ændret klasseloft vil give dispensation i ca. en pct. af tilfældene,
og at kommunerne vil skulle kompenseres for omkostningerne forbun-
det med etablering af de ekstra klasser, såfremt dispensationsmuligheden
afskaffes. En afskaffelse af kommunalbestyrelsens dispensationsmulig-
hed vurderes på den baggrund og med betydelig usikkerhed at medføre
30. august 2021
Sags nr.:21/16724
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 418: Spm. om omkostningen ved at sænke klasseloftet i grundskolens klasser uden mulighed for dispensation, til børne- og undervisningsministeren
2438165_0002.png
varige kommunale meromkostninger på 55, 61 og 65 mio. kr. årligt efter
fuld indfasning.
Et skøn over den årlige meromkostning under en indfasningsperiode på
10 år fremgår af tabel 1. Beløbene i tabel 1 skal ses i tillæg til de direkte
udgifter ved at sænke klasseloftet til hhv. 24, 25 og 26, jf. svar på spørgs-
mål 377 af 12. august 2021.
Tabel 1
Anslåede kommunale meromkostninger forbundet med fjernelse af dispensationsmulighe-
den for klasseloft
Mio. kr.,
2021-priser
Omfattede
klassetrin
Loft på 24
elever
Loft på 25
elever
Loft på 26
elever
År 1
Bh.kl.
År 2
Bh.kl.-
1. kl.
10
11
11
År 3
Bh.kl.-
2. kl.
15
16
18
År 4
Bh.kl.-
3. kl.
20
23
24
År 5
Bh.kl.-
4. kl.
27
29
32
År 6
Bh.kl.-
5. kl.
33
37
39
År 7
Bh.kl.-
6. kl.
39
44
47
År 8
Bh.kl.-
7. kl.
44
49
53
År 9
Bh.kl.-
8. kl.
49
55
59
År 10
Bh.kl.-
9. kl.
55
61
65
4
5
5
Anm.: Beregningerne baserer sig på de kommunale omkostninger forbundet med de nugældende mini-
mumstimetal i bh.kl. til 9. kl. samt elevtallene i folkeskolen for skoleåret 2019/2020. Det bemær-
kes, at klasser med flere end 35 elever efter sædvanlig praksis er frasorteret, da data med sådanne
klassestørrelser betragtes som potentielt fejlbehæftede. For hver skoleafdeling er antallet af elever
pr. klassetrin og antallet af klasser pr. klassetrin opgjort. Herfra beregnes antal elever pr. klasse,
og det fremgår, om skolen for hvert klassetrin kan overholde klasseloftet eller har behov for at
oprette en eller flere klasser på det aktuelle klassetrin. Antallet af nye klasser er beregnet pr. folke-
skoleafdeling.
Kilde: Danmarks Statistiks elevregister og Børne- og Undervisningsministeriets egne beregninger.
I beregningen er det antaget, at der under indfasningsperioden er samme
elevtal i folkeskolen og en konstant fordeling på klassetrin, som i de se-
neste tal fra skoleåret 2019/2020. Elevtallet vil dog de næste 10 år af-
hænge af flere faktorer, herunder antallet af børn i den undervisnings-
pligtige alder og de generelle bevægelser til og fra folkeskoler, privat- og
friskoler og efterskoler. Der tages derfor forbehold for disse faktorer. Ud
over klasserne fordelt på børnehaveklasse til 9. klasse, er der et antal ele-
ver i ikke-årgangsopdelte klasser
1
, som med væsentlig usikkerhed vurde-
res at medføre yderligere varige omkostninger på omtrent 4 mio. kr. år-
ligt for et klasseloft på 24, 25 og 26 elever. 10. klasse er ikke omfattet af
regler om, hvor mange elever der må være i klassen og er derfor ikke
omfattet af beregningen.
Børne- og Undervisningsministeriet har ikke på det foreliggende grund-
lag mulighed for at vurdere anlægsomkostningerne forbundet med etab-
lering af klasselokaler og tilpasning af øvrige elevfaciliteter. Anlægsbeho-
vet er derfor ikke indeholdt i omkostningsestimatet.
1
På små skoler og små afdelinger af skoler, jf. folkeskolelovens § 55, stk. 1, 2. pkt., kan
en klasse omfatte flere klassetrin op til 7. klassetrin, jf. folkeskolelovens § 25, stk. 1.
her vil klasserne omfatte elever på flere klassetrin, som undervises sammen i den over-
vejende del af undervisningen. Dette betegnes som ikke-årgangsopdelte klasser.
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 418: Spm. om omkostningen ved at sænke klasseloftet i grundskolens klasser uden mulighed for dispensation, til børne- og undervisningsministeren
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
3