Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2438162_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 417 (Alm. del):
I brev af 18. august 2021 har udvalget efter ønske fra Jacob Mark (SF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 417:
”I
ministerens besvarelse af BUU alm. del
spørgsmål nr. 378 af den 12.
august 2021 er der lavet en beregning for besparelsen ved en afkortning
af skoleugen med en klokketimes understøttende undervisning. Vil mini-
steren oversende en tilsvarende beregning, hvor forkortelsen af skole-
ugen i stedet sker ved at reducere i antallet af timer til undervisning i fa-
gene, herunder eksempelvis dansk og matematik?”
Svar:
Besvarelsen tager afsæt i, at der ønskes et skøn over de ressourcer, som
frigøres i kommunerne ved en afkortning af skoleugen svarende til en
klokketimes fagundervisning ugentligt for 1. klasse til 10. klasse. Det har
ingen betydning for de frigjorte ressourcer, om fagundervisningen afkor-
tes i dansk eller matematik, da udgiften pr. fagtime er den samme. Børne-
haveklassen er ikke medtaget i beregningen, idet der ikke er fagopdelt
undervisning på dette klassetrin.
En afkortning af skoleugen svarende til en klokketimes fagundervisning
ugentligt for 1. klasse til 10. klasse vurderes at frigøre 772 mio. kr. årligt
efter fuld indfasning.
Afkortningen af skoleugen vil parallelt medføre et øget pasningsbehov i
indskolingen og i mellemtrinnet, som skønnes at medføre kommunale
omkostninger i størrelsesorden 94 mio. kr. årligt efter fuld indfasning.
Det øgede pasningsbehov kan også medføre en øget forældrebetaling til
SFO mv., hvilket vil skulle besluttes lokalt i de enkelte kommuner.
Der er med beregningerne taget højde for eventuelle besparelser på af-
ledte administrative udgifter i kommunerne forbundet med afkortning af
30. august 2021
Sags nr.:21/13376
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om beregning for besparelsen ved at forkorte skoleugen ved at reducere i antallet af timer til underisning i fagene, til børne- og undervisningsministeren
2438162_0002.png
skoleugen. Hvis de frigjorte ressourcer fastholdes i regi af folkeskolen, vil
det dog ikke frigøre administrative besparelser i kommunerne.
De skønnede frigjorte ressourcer og omkostningerne forbundet med det
øgede pasningsbehov fremgår af tabel 1 fordelt på indskoling, mellemtrin
og udskoling.
Tabel.1
Skønnet økonomisk effekt af afkortning af skoleugen med en fagtime
Frigjorte ressourcer ved en times af-
kortning af skoleugen*
254
264
254
772
Øgede omkostninger til
pasning*
70
24
0
94
Mio. kr., 2021-priser
Indskoling (1.-3. kl.)
Mellemtrin (4.-6. kl.)
Udskoling (7.-10. kl.)
Total*
Anm.: *De skønnede frigjorte ressourcer baserer sig på elevtallene i folkeskolen ekskl. elever i segrege-
rede specialundervisningstilbud. Elever i segregerede specialundervisningstilbud er ikke medtaget,
eftersom det er usikkert, hvorvidt afkortning af skoleugen vil medføre, at der frigøres ressourcer
for denne elevgruppe. **Totalen stemmer ikke som følge af afrundinger.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2